Juristii explica de ce nu poate fi dezbatuta, in Senat, motiunea simpla a PNL impotriva vicepremierului Gabriel Oprea

I. 1. Potrivit dispozitiilor art 112 din Constitutie, republicata:
(2)Camera Deputatilor sau Senatul poate adopta o motiune simpla prin care sa-si exprime pozitia cu privire la o problema de politica interna sau externa ori, dupa caz, cu privire la o problema care a facut obiectul unei interpelari
Totodata, potrivit art. 153 alin.(l) din Regulamentul Senatului:
Motiunea simpla exprima pozitia Senatului intr-o anumita problema de politica interna sau externa ori, dupa caz, cu privire la o problema ce a facut obiectul unei interpelari.
Din analiza textelor mentionate anterior rezulta definitia motiunii simple - un instrument juridic de control in ce priveste activitatea Guvernului intr-o problema de politica interna, sau intr-o problema de politica externa sau o problema care a facut obiectul unei interpelari.

2. Conform art 155 alin.(2) din Regulamentul Senatului, Presedintele Senatului nu va supune dezbaterii motiunile simple care nu indeplinesc cerintele prevazute la art. 153 si nici pe cele care vizeaza finalitati specifice motiunii de cenzura, prezentand Senatului motivele deciziei sale.
Conform art. 153 alin.(2) si alin.(3) din Regulamentul Senatului:
(2) Motiunea simpla poate fi initiata de cel putin o patrime din numarul senatorilor. (3) Motiunea simpla trebuie sa fie intocmita corespunzator actelor juridice ale Senatului si sa cuprinda motivarea si dispozitivul. Motiunea se depune la presedintele de sedinta, in plenul Senatului.
Din dispozitiile regulamentare mentionate anterior reies conditiile de fond si de forma care trebuie indeplinite cumulativ de o motiune simpla pentru a putea fi dezbatuta in plenul Senatului:
- sa fie initiata de cel putin o patrime din numarul senatorilor
- sa fie intocmita corespunzator actelor juridice ale Senatului sa cuprinda motivarea si dispozitivul
- sa fie depusa la presedintele de sedinta, in plenul Senatului
- sa nu vizeze finalitati specifice motiunii de cenzura.

3. In jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala a statuat - prin Decizia 148 din 21 februarie 2007 asupra sesizarii privind neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 157 alin.(2) din Regulamentul Senatului faptul ca:
- Guvernul si organele administratiei publice sunt obligate sa tina seama de continutul motiunii si sa actioneze in sensul pozitiei exprimate de Camera, in vederea remedierii deficientelor semnalate". Totodata, Curtea a decis ca prevederile ort. 157 alin 2 din Regulamentul Senatului sunt constitutionale in masura in care adoptarea unei motiuni simple de catre Senat nu il obliga pe primul-ministru sa propuna revocarea unui membru al Guvernului a carui activitate a facut obiectul motiunii.
Practic, prin decizia mentionata anterior, Curtea - in interpretarea art. 157 din Regulamentul Senatului, care prevede ca motiunile sunt obligatorii pentru Guvern si membrii sai - a stabilit ca motiunea simpla este obligatorie pentru Guvern sub conditia ca motiunea sa nu il oblige pe primul-ministru sa propuna revocarea unui membru al Guvernului a carui activitate a facut obiectul motiunii. In acest fel, Curtea arata ca o astfel de motiune - care obliga primul-ministru la revocarea unui membru al Guvernului - incalca limitele constitutionale stabilite pentru motiunea simpla.
Motiunea simpla GABRIEL OPREA, DEMIS PENTRU SFIDARE, AROGANTA, ABUZ SI DISPRET IN EXERCITAREA FUNCTIEI PUBLICE prin motivare si prin dispozitiv solicita VOTUL IN FAVOAREA MOTIUNII SIMPLE, CARE ECHIVALEZA CU RETRAGEREA SPRIJINULUI POLITIC SI, DECI, DEMITEREA MINISTRULUI DE INTERNE, GABRIEL OPREA.
In analiza acestui dispozitiv al motiunii, raportat la decizia Curtii Constitutionale nr. 148/2007, se constata ca aceasta nu indeplineste cerinta de fond stabilita de Curte, in speta il obliga pe prim-ministru sa propuna revocarea unui membru al Guvernului.
Scopul final al dezbaterii unei motiuni simple este exprimarea prin vot a pozitiei Camerei cu privire la obiectul motiunii. Avand in vedere ca adoptarea unei astfel de motiuni incalca limitele constitutionale stabilite de catre Curte, adica il obliga pe prim-ministru sa propuna revocarea unui membru al Guvernului ca urmare a pierderii sprijinului politic, tema acestei motiuni excede cadrului stabilit pentru motiunile simple.

II. Totodata, din analiza art 155 din Regulamentul Senatului rezulta explicit ca titularul dreptului de a decide cu privire la posibilitatea dezbaterii motiunii simple este Presedintele Senatului. Sub acest aspect, Presedintele este indrituit sa constate ca nu sunt indeplinite conditiile regulamentare si sa nu supuna dezbaterii plenului Senatului motiunea simpla. In aplicarea acestei prevederi regulamentare, potrivit art. 155 alin. 2, presedintele Senatului va prezenta Senatului motivele deciziei sale.