Senatorul Florinel Butnaru a sustinut o declaratie politica intitulata: Reorganizarea CNADNR. Puteti citi in continuare textul integral al declaratiei politice.
De foarte multa vreme se discuta despre starea defectuoasa a drumurilor din tara noastra. Numarul redus de kilometri de autostrada ne plaseaza, dupa mai bine de 25 de ani de la caderea comunismului, printre ultimele locuri in Europa si la acest capitol. Din pacate, faptul ca Romania continua sa fie la coada Europei la capitolul infrastructura rutiera dauneaza deosebit de tare dezvoltarii economice a tarii noastre. Putem chiar afirma cu regret ca, pana cand CNADNR nu va deveni o institutie eficienta si transparenta, capitolul autostrazi si drumuri nationale ramane unul dificil de realizat pentru Romania. Nu este posibil ca dupa atatia ani sa mai avem drumuri nationale de pamant, de exemplu DN 7D Caineni-Curtea de Arges.
Factori diversi au influentat activitatea acestei institutii, inclusiv faptul ca Ministerul Transporturilor a schimbat in ultimii ani numerosi ministri. Dar factorul politic nu trebuie sa afecteze intr-o asemenea masura activitatea unei institutii atat de importante.
Ar fi necesar sa ne adresam anumite intrebari privind faptul ca o institutie precum CNADNR, care are la dispozitie 1,5 - 2 miliarde de euro anual, ramane nerestructurata, fara rezultatele dorite si fara sa dea socoteala clara pentru banii cheltuiti in fiecare an.
Este important de mentionat ca CNADNR nu publica in prezent rapoarte trimestriale sau semestriale publice care sa arate care au fost proiectele catre care merg banii pe care ii are pe mana, singurele informatii privind platile pe care compania le face fiind cele oferite la solicitarea presei.
Ar fi oportun sa privim la felul in care alte tari europene si-au organizat institutii asemanatoare CNADNR, care la noi in tara este si companie de investitii, dar organizeaza si licitatiile, face receptia lucrarilor si le preia ulterior in exploatare. In alte state, compania care realizeaza investitiile functioneaza cu un personal specializat, iar dupa incheierea proiectului, acesta este preluat de alte entitati.
Desi are peste 6.000 de angajati, CNADNR trebuie sa faca o licitatie publica si sa aleaga un proiectant si un constructor privat pentru orice groapa care apare pe autostrazile si drumurile nationale din Romania. Daca ar construi sau reabilita drumuri in regie proprie, CNADNR ar economisi mai mult timp in realizarea proiectelor.
Iata de ce printre solutii putem mentiona externalizarea unor activitati care necesita o specializare ridicata, precum si structurarea precisa a institutiei.
Compania de drumuri trebuie reorganizata astfel incat centrul de greutate sa fie diferit, transferat catre directiile regionale. De exemplu, ar trebui ca tot ce inseamna mici interventii, intretineri zilnice sa se faca, atat partea de proiectare, cat si cea de executie, de directiile regionale.
Reorganizarea CNADNR trebuie realizata intr-o masura coerenta si care sa verifice, printre altele, numarul angajatilor raportat la nevoile reale ale institutiei si mai ales felul in care competentele lor se rastrang efectiv asupra realizarii obiectivelor institutiei.
Consider ca vointa de a reorganiza o institutie precum este Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania trebuie concretizata intr-un demers clar si eficient, pe care trebuie sa il sustinem.