Senatoarea Gabriela Firea a sustinut o declaratie politica intitulata: Strategia nationala de aparare a institutiilor sau a cetatenilor? Puteti citi in continuare textul integral al declaratiei politice.
Dupa ce s-au stins ecourile prezentarii, dezbaterii si votarii Strategiei de Aparare a tarii, inclusiv cele politicianiste, imi permit sa fac o singura observatie. Nu neaparat critica ci, daca vreti, nedumerita.
In definirea intereselor si a obiectivelor nationale de securitate, Strategia prezentata de presedintele Iohannis este fundamentata pe valori printre care gasim demnitatea, inteleasa ca atribut esential al persoanei umane, coeziunea civica si mai ales garantarea drepturilor si libertatiIor fundamentale ale cetatenilor. De asemenea, protejarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale tuturor cetatenilor se numara printre interesele nationale de securitate.
Cu toate acestea, pe lista deloc succinta a obiectivelor nationale si internationale de securitate, gasim concepte precum integritatea statala si teritoriala a Romaniei, bazata pe loialitatea cetatenilor si institutiilor publice fata de suveranitatea nationala, consolidarea capacitatii nationale de aparare, consolidarea securitatii si protectiei infrastructurilor critice, dezvoltarea capabilitatilor de combatere a amenintarilor asimetrice, asigurarea securitatii in regiunea Marii Negre, sustinerea parcursului european al Republicii Moldova si alte asemenea, dar nimic despre drepturile si libertatile cetatenesti.
Putem intelege ca in viziunea celor care au redactat acest document institutiile statului sunt mai importante decat cetatenii, dar asta nu inseamna ca presedintele tarii, care este sau mai bine zis ar trebui sa fie ales de cetateni si nu de institutii, sau parlamentarii, care sunt reprezentantii nemijlociti ai cetatenilor, trebuie sa-si insuseasca pe nemestecate acest punct de vedere.
Au fost exprimate opinii potrivit carora acest document ar consfinti transferul de atributii de la Guvern catre Presedinte, ceea ce ar consolida caracterul prezidential al republicii. Nu cred ca trebuie sa ne alarmam mai mult decat este cazul, pentru ca nu avem de-a face decat cu un document programatic, ori de la intentie si pana la fapta e cale lunga.
Elocvent in acest sens este faptul ca, potrivit autorilor documentului, Actualele provocari la adresa securitatii Romaniei reclama dezvoltarea unui sistem intelectual creativ, fiind importante educatia, sanatatea si factorul social, ceea ce reprezinta o extindere usor fortata a ideii de securitate. Dat fiind faptul ca la capitolul directii de actiune in acest sens sunt trecute doar cateva fraze cu caracter general, nimic concret, e de presupus ca au fost cuprinse in Strategie doar pentru a justifica ulterior infiintarea unor comisii supra-guvernamentale la Presedintie, dupa modelul brevetat de Traian Basescu, care sa elaboreze documente stufoase ce vor imbogati doar arhiva Palatului Cotroceni.
In ceea ce priveste impactul acestui document, ultimul punct este cat se poate de elocvent: - O conditie necesara pentru operationalizarea Strategiei o reprezinta revizuirea cadrului legislativ in domeniul securitatii nationale, care sa tina cont, pe langa deficientele relevate in timp, de noile amenintari si de nevoia de respectare a drepturilor si libertatilor civile.
E de datoria noastra, a parlamentarilor, ca la dezbaterea acestor modificari ale cadrului legislativ, ce vor sosi cat de curand pe ordinea de zi, sa veghem ca drepturile si libertatile cetatenilor sa prevaleze.