Senatoarea DOINA ELENA FEDEROVICIa sustinut o declaratie politica intitulata "Acciza pentru autostrazi nu va avea impact semnificativ asupra romanilor", pe care o puteti citi in continuare.

Liderii opozitiei au creat o imagine apocaliptica in legatura cu evolutia economiei romanesti ca urmare a majorarii pretului combustibilului, tema accizei introdusa de la 1 aprilie fiind exploatata la maxim.
Conform politicienilor care se opun actualei puteri si al caror lider ramane presedintele Traian Basescu, aceasta masura este de natura sa afecteze toate rezultatele economice inregistrate de tara noastra in ultimii ani.
Insa, daca analizam masurile luate de Guvern pentru a reduce efectele pe care noua acciza le implica, vedem ca realitatea este departe de tabloul pe care acestia incerca sa il zugraveasca.
Fara a uita ca scopul principal al noii accize este reprezentat de dezvoltarea infrastructurii rutiere existente in Romania, executivul a anuntat in ultimele zile o serie de scheme de rambursari gandite sa reduca impactul general al majorarii preturilor la combustibili.
Cu o zi inainte de intrarea in vigoare a accizei, secretarul de stat Daniel Botanoiu a anuntat ca de la 1 aprilie suma pe care Ministerul Agriculturii o compenseaza la litrul de motorina utilizata in acest domeniu va fi majorata cu 30%. Astfel, daca in primul trimestru al anului 2013 fermierii primeau prin rambursarea diferentei de acciza pentru motorina utilizata in agricultura 1,51 lei pe fiecare litru, incepand de la 1 aprilie suma se va majora la 1,8 lei pe litru.
La ajutorul acordat agricultorilor trebuie sa mai adaugam si rambursarea in valoare de 4 eurocenti pe litru acordata de Guvern marilor transportatori, astfel incat, in final, impactul pe care noua acciza il va avea asupra cheltuielilor destinate produselor alimentare va fi unul foarte mic.
Rambursarile pentru marii transportatori si majoararea subventiilor pentru motorina reprezinta aproximativ 400 de milioane de euro din cele doua miliarde care se vor colecta din noua taxa. Cu alte cuvinte, executivul va da inapoi 20% din totalul incasarilor suplimentare la buget pentru a se asigura ca impactul accizei asupra populatiei va fi unul minim, in timp ce restul de 80% reprezinta o resursa financiara destinata programelor de infrastructura de care Romania are atata nevoie.
Tot de la 1 aprilie se ieftineste energia electrica cu 3%, ceea ce inseamna un impact pe inflatie de minus 0,15 puncte procentuale.
Impactul asupra gospodariilor va fi redus. Conform datelor statistice pe cheltuielile gospodariilor pentru combustibili, impactul maximal al accizei va fi astfel:
- pentru trei sferturi din populatie, impactul direct al accizei este cuprins intre 60 de bani si 4 RON pe luna.
- pentru cei 25% cei mai bogati dintre romani impactul mediu lunar va fi cuprins intre 5 si 10 RON pe luna.
Pentru populatia cu venituri reduse, impactul este acoperit prin masurile sociale adoptate: cresterea cu 3.76% a pensiilor (beneficiari 5,2 milioane romani), cu 12,5% a salariului minim (beneficiari 800.000 romani), cresterea cu 4,5% a venitului minim garantat (200.000 de romani). De la 1 iulie va creste salariul minim de la 850 la 900 ron, va intra in vigoare schema de reducere a ratelor la jumatate (beneficiari 900.000 romani).
Iata ca la putere avem un guvern responsabil care, de aproape doi ani se lupta sa inlature nedreptatile regimului anterior. Nu pentru ca asa da bine la electorat, ci pentru ca asa prevede legea. Iar legea nu este facultativa asa cum au considerat-o cei care azi, eliberati de responsabilitatea guvernarii, vin cu tot felul de propuneri fanteziste si populiste.