Senatorul Florin Constantinescu a sustinut marti, 24 septembrie 2014, in plenul Senatului, o declaratie politica cu titlul: "Despre noul sistem al redeventelor ca prioritate", pe care o puteti citi in continuare.

Un subiect mult discutat zilele acestea il reprezinta nivelul redeventelor incasate de catre stat din toate resursele : petrol, gaz, minereuri de toate tipurile - feroase si neferoase.
Pe fondul manifestarilor publice din ultima perioada, analistii economici isi pun intrebarea, pe buna dreptate: care ar fi cel mai bun sistem de redevente pe care Romania l-ar putea aplica de la inceputul anului viitor, astfel incat sa creasca valoarea incasarilor? Aceasta crestere, insa, ar trebui sa se produca fara a periclita proiecte majore de investitii.
Pe de o parte, producatorii de petrol si gaze au tot interesul sa plateasca redevente cat mai mici, argumentul lor principal fiind nevoia de investitii. Pe de alta parte, interesul statului este de a obtine venituri cat mai mari la buget, nevoie alimentata si de presiunea publicului extrem de sensibil pe aceasta tema, mai ales in contextul actual. Sa nu uitam faptul ca, in 2012, Romania a incasat in total redevente de 315 mil euro din toate resursele.
Permiteti-mi sa amintesc in acest context studiul realizat de catre Ernst & Young asupra sistemului de redevente aplicat si in alte state, studiu in care sunt cuprinse zone de referinta, tari care au conditii similare cu cele ale Romaniei in privinta cantitatilor, nivelului de foraj, adancimi, zacaminte on shore - pe platforma continentala, sau off shore - pe platforme maritime. Comparatia dintre aceste tari, cu conditii similare, si Romania este cu atat mai benefica cu cat, in acest fel va putea fi facuta o diferentiere a nivelului redeventelor in functie de conditiile de exploatare.
In acest moment, la nivel mondial exista trei mari sisteme de taxare in privinta exploatarii hidrocarburilor.
Sistemul concesiunilor, actualul sistem folosit in Romania, care se aplica, de altfel, in toata Europa, dar si in America de Nord, are la baza redeventa platita statului, in cazul tarii noastre situandu-se intre 3,5% si 13,5% in functie de dimensiunea zacamantului. Potrivit datelor ANRM, in Germania se percepe o redeventa de 10% atat din valoarea pro¬ductiei de gaze, cat si din cea de petrol, in Ungaria, redeventele variaza intre 12% si 30% in functie de dimensiunea zacamantului, iar in Franta redeventele pot ajunge pana la 30% din valoarea productiei, in functie de zacamant. Un alt sistem de taxare este cel care se bazeaza pe impartirea productiei, in care investitorul isi asuma riscurile, iar statul primeste o cota parte dupa ce compania petroliera isi recupereaza investitiile. Acest sistem este folosit cu preponderenta in tarile arabe, iar statul poate ajunge sa preia chiar si 70% din productia zacamantului, fiind insa folosit in special pentru zacaminte uriase si in state cu rezerve considerabile. Un al treilea mare sistem este cel bazat pe contracte de servicii, folosit in Mexic si Iran.
Revenind la tara noastra, in cazul acordurilor petroliere incheiate in baza Legii actuale a petrolului cel mai probabil vor fi adaugate acte aditionale. Ma refer aici la acordurile incheiate in ultimii ani in baza Legii petrolului 238/2004, precum cele cu OMV Petrom si Exxon pentru explorare si exploatare in Marea Neagra si cele cu Chevron pentru explorare si exploatare a gazelor de sist, in care au fost stabilite termene ce depasesc 2014. Actualele redevente au fost fixate in 2004 si sunt valabile pana in decembrie 2014. Tot in 2004 a fost semnat si contractul de privatizare a companiei Petrom cu grupul austriac OMV. Actualele cote de redevente au fost stabilite, initial, in 2002 prin OUG 47/2002, dupa care, in 2004, au fost fixate prin actuala Lege a petrolului.
Avand in vedere cele enuntate, trebuie sa luam in calcul doua aspecte: pe de o parte, necesitatea de a colecta din redevente mai mult decat incasam, fiind, in prezent, in situatia de a colecta cel mai putin din UE la acest capitol; pe de alta parte, nevoia de investitii - nevoie care inseamna sa luam in calcul dezvoltarea unor operatori economici. Pe intelesul tuturor, trebuie sa impacam si capra si varza! Nici statul sa nu aiba de pierdut, dar nici sa gonim investitorii din tara, sa le punem piedici sau sa le cream un mediu economic neatractiv.
Noua lege privind redeventele se afla deja pe masa de lucru a Guvernului, un comitet ministerial analizand legislatia din domeniu. Dar si noi, in Parlament, trebuie sa ne facem temele! Bunaoara, propun analizei dumneavoastra legislatia din domeniu precum si studiile realizate in ultima perioada, pentru ca, la momentul oportun, sa adoptam legea, in avantajul nostru ca stat, dar si in avantajul investitorilor si al cresterii economice.