Cotidianul.ro: Parlamentul va decide daca va fi sau nu cvorum la referendum

CCR nu tine cont de organismele Comisiei Europene

Decizia CCR privind un proiect de lege referitor la modificarea unui articol din legea referendumului nu poate obliga Parlamentul sa voteze un cvorum de participare la scrutin.
Din motivarea Deciziei CCR 731/2012 reies clar urmatoarele lucruri:
1. S-a judecat si s-a declarat constitutional Proiectul de Lege nr. 264/2012 privind modificarea art. 10 din Legea referendumului, care stabileste ca "Demiterea Presedintelui Romaniei este aprobata daca, in urma desfasurarii referendumului, propunerea a intrunit majoritatea voturilor valabil exprimate".
2. CCR a luat act ca ulterior sesizarii de neconstitutionalitate a PLx264/2012, Guvernul a emis o ordonanta de urgenta prin care a instituit o "derogare de la art.5 (2) referitor la cvorumul de participare la vot".
Plecand de aici, nu mai poate face nimeni vreo confuzie intre cele doua acte, PLx 264 si OUG 41. Totodata, judecatorii CCR nu au facut - nici nu aveau cum, tinand cont de propria jurisprudenta - vreo referire la vreo problema legata de constitutionalitate in ceea ce priveste OUG 41/2012.
De ce se considera cvorumul de participare 50% +1 din electorat
In concluziile motivarii, Curtea spune: "Constata ca Legea pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului este constitutionala, in masura in care asigura participarea la referendum a cel putin jumatate plus unul din numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente".
Cea de a doua teza a generat in aceste zile numeroase controverse: la legea din 2007, CCR nu a pus vreo conditie referitoare la cvorumul de participare. Mai mult, OUG 41/2012 este de fapt... legea din 2007. Explicatia este simpla. Judecatorii CCRse refera strict la ce au judecat pe 10 iulie, adica la PLx 264/2012. Or, acest proiect de lege NU a modificat (dintr-o eroare a autorilor - n.a.) si art. 5 (2), cel care stabileste un cvorum de participare de 50%+1. Rezulta acest lucru si din motivare: "Curtea constata ca si conditia ce trebuie indeplinita pentru validitatea referendumului este aceeasi pentru toate tipurile de referendum, art. 5 alin. (2) din Legea nr. 3/2000 impunand intrunirea majoritatii absolute care consta in jumatate plus unul din numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente". Concluzia, cvorumul de participare la urne vizeaza doar proiectul de lege al USL care completeaza o lege a PDL.
Ce se poate intampla de aici inainte
Ce au declarat constitutional judecatorii nu este inca lege. Daca pana pe 26 iulie inclusiv, in Parlament nu se armonizeaza prevederile PLx 264/2012 si cele ale OUG 41/2012, atunci referendumul se desfasoara exclusiv in baza OUG 41/2012, singurul act normativ aflat in vigoare. Chiar daca aici nu exista cvorum de participare, ordonanta este constitutionala, prin prisma jurisprudentei CCR din 2007. Chiar si in cadrul armonizarii legislative din Parlament se poate decide ca nu este necesar cvorum de participare, pentru ca, prin armonizare, rezulta o lege noua. Adica Parlamentul ar putea legifera exact ca in 2007, si atunci legea a fost considerata ca fiind constitutionala.
Judecatorii CCR nu au nicio treaba cu preceptele europene
In motivarea Deciziei nr. 731/2012 privind proiectul de Lege nr. 264/2012, care modifica un articol din Legea referendumului, judecatorii CCR arata ca, din anul 2000 si pana in prezent, art.10 din Legea referendumului a suferit numeroase modificari. Si pe buna dreptate, in Decizie se arata: "Din perspectiva acestei evolutii legislative, Curtea aminteste ca, in Codul de bune practici in materie de referendum, adoptat in 2007, Comisia europeana pentru democratie prin drept (Comisia de la Venetia) a recomandat statelor asigurarea unei stabilitati in ceea ce priveste legislatia in aceasta materie". Dar judecatorii CCR s-au multumit doar sa constate incalcarea Codului de bune practici, si nu sa ia si vreo decizie in acest sens, mai ales ca, in alte doua Decizii din acest an, au introdus in dispozitive reglementari ale documentelor Comisiei de la Venetia. Ce trebuia sa faca CCR: sa respinga proiectul de lege aflat pe rol si sa constate in dispozitiv - pentru ca oricum a facut referiri la ea - ca OUG 41 din 5 iulie 2012 reprezinta o reglementare similara legii referendumului din 2007, deci, ordonanta asigura stabilitatea legislativa in materie asa cum o cere reputatul organism al Comisiei Europene. Nefacand asa ceva, practic, CCR a judecat impotriva preceptelor europene.
Comisia de la Venetia nu recomanda cvorumul de participare
Tot in aceasta cauza, judecatorii CCR nu au tinut cont, de aceasta data in mod direct, de o alta recomandare expresa a Comisiei de la Venetia. Iata ce spune Recomandarea nr. 371/2007:
Astfel, in ceea ce priveste cvorumul, nu se recomanda urmatoarele:
a. un cvorum (prag, procentaj minimal) de participare, intrucat ii asimileaza pe cei care se abtin cu partizanii votului negativ;
b. un cvorum de aprobare (acceptarea unui procentaj minimal din numarul alegatorilor inscrisi), intrucat risca sa creeze o situatie politica dificila in cazul cand proiectul este adoptat cu o majoritate simpla, inferioara insa cvorumului (pragului) necesar.
Ce efecte poate produce neluarea in considerare a acestei recomandari:
- la urne participa 8 milioane de alegatori, 7,5 milioane voteaza demiterea, dar CCR nu valideaza referendumul;
- la urne participa 4 milioane de alegatori, 3,5 milioane voteaza demiterea, CCR nu valideaza referendumul, iar Traian Basescu va sustine ca de fapt el a castigat pentru ca celelalte multe milioane de alegatori care n-au venit la referendum nu au vrut sa voteze demiterea.
Update. Traian Basescu: pentru mine n-are importanta pragul electoral
In cadrul unei emisiuni electorale la TVR 1 (transmisa in direct in paralel si la TVR Info), presedintele suspendat, Traian Basescu a facut o declaratie pe care trebuie sa o tinem minte in zile urmatoare, in caz ca uita de ea:
"Pentru mine nu este important pragul electoral. Obiectivul meu este sa obtin mai multe voturi NU decat voturi DA. Nu sunt un om care sa ma ascund sub un prag"