Ieri, in foaierul Consiliului Judetean Calarasi, a avut loc vernisajul expozitiei intitulata Dictatura Banului. Cu acest prilej, a avut loc premierea castigatorilor Festivalului Mondial de Umor si Caricatura.
In editia anului 2018 s-a inregistrat un record de participanti - peste 300 de artisti din peste 50 de tari, de pe toate continentele.
Printre participantii si castigatorii acestei editii, s-a aflat si cunoscutul caricaturist Codrin Cardu, care a avut cateva nemultumiri legate de acest festival. In exclusivitate pentru www.estiri.ro, caricaturistul a precizat: Ideea unui Festival de Umor si Caricatura este laudabila, insa carentele care apar sunt: 1. din punct de vedere mediatic; 2. juriul sau metoda de selectare a juriului a fost lamentabila; 3. capacitatea de sinteza a juriului este foarte importante: juriul trebuie sa fie pestrit; 4. mi s-a reprosat din partea unui membru al juriului ca ce pretentii am eu, care desenez in maniera Popas (Popas fiind cel mai mare caricaturist din lume). Lucrarea spaniolului nu se ridica la nivelul unui premiu al Salonului care se prezuma a avea un nivel superior. Nu cred ca presedintele juriului acestui festival, Cristian Topan, ar putea da un verdict in materie de portrete satirice, ceea ce imi confirma ideea ca introducerea sectiunii cel putin sub aspect de jurizare de portrete satirice mi se pare un hazard raportat la cei care au fost acreditati sa jurizeze. A examina un portret satiric presupune o analiza mult mai profunda pe care nu o pot face foarte multi, cu atat mai putin niste persoane pe care eu unul le-as aseza intr-un nivel doi si nicidecum in prima linie a caricaturii romanesti. Consider si imi mentin punctul de vedere in pofida tuturor criticilor, in cel mai indreptatit, ca in evaluarea portretelor satirice este Stefan Popa Popas. Nu in ultimul rand consider ca in Romania, cel putin in an Centenar, ar fi trebuit ca talentele romanesti sa aiba o evaluare obiectiva si in acelasi timp consistenta. Mai exact, romanii ar fi trebuit sa fie premiati ca atare si in realitatea valorii si a talentului de care dau dovada. Servilismul si-a spus cuvantul prin prisma faptului ca talentele romanesti au fost surclasate lamentabil in fata unor subtiri aprecieri ale unor talente straniere fara niciun pic de rezonanta, vigoare si esenta. Pe scurt, dupa ce ca ne-au luat pamanturile, forta de munca acum prin amabilitatea si impresionanta plecaciune ne-au luat si premiile, desi realitatea, de-o pertinenta, extraordinara si fara echivoc releva cu totul si cu totul altceva. Pe cale de consecinta, mesajul meu cu valabilitate universala este acela de a ne proteja talentele si valorile in fata unui servilism si umilitati de proasta consideratie, pentru ca singurii diplomati ai acestei tari au mai ramas artistii, indiferent de spectrul in care se dezvolta, si sportivii, de asemenea.
- Codrin Cardu, tu ai primit in cadrul acestui festival un Premiu de Excelenta, la sectiunea Portret. Ce parere ai insa de faptul ca multe dintre premiile oferite in cadrul acestui Festival Mondial de Umor si Caricatura, intitulate generic Excelence Prize (Premii de Execelenta), dar si un premiu de debut, oferit unei tinere sperante, au constat doar in diplome si nu in bani, asa cum ar fi fost normal, ca toate celelalte premii acordate? Mai ales ca acest festival avea ca tema dictatura banului? (n.a. in regulamentul concursului era specificat faptul ca vor fi acordate premii speciale din partea sponsorilor, ceea ce nu s-a intamplat).
- Consider ca toti participantii ar fi trebuit recompensati financiar pentru efortul si contributia la realizarea unui eveniment care face obiectul listelor de decont ale unor Directii fata de Ministerul Culturii. Mai exact si firesc, artistii au contribuit la realizarea unui eveniment de factura mondiala.