Senatorul Florinel Butnaru a sustinut o declaratie politica, de la tribuna Senatului Romaniei, intitulata: Proiecte de infrastructura. Puteti citi in continuare textul integral al declaratiei politice.
Dezvoltarea infrastructurii din perspectiva complexa, cantitativa si calitativa, a constituit una dintre probleme majore ale evolutiei socio-umane din secolul trecut si este o provocare majora si pentru acest secol de existenta. Abordata, in paralel, dintr-o perceptie empirica dar si stiintifica, infrastructura reprezinta pentru tara noastra inca o dificultate majora, cu consecinte directe in planul competitivitatii nationale si internationale, precum si in cel al atragerii fluxurilor de investitii straine.
Orientarea prioritara a unei tari pe problematica fundamentala a infrastructurii are in vedere pe de o parte, importanta semnificativa pentru sistemul economic national, iar pe de alta parte faptul ca aceasta reflecta nivelul de dezvoltare si bunastare al unei natiuni. Rolul fundamental al infrastructurii a fost evidentiat pe parcursul ultimilor ani, in care un numar din ce in ce mai mare de state din intreaga lume au fost atrase intr-un ciclu de crestere economica si participare la economia globala, acestea fiind conditionate de cantitatea si calitatea infrastructurii detinute. In termeni de calitate si cantitate a componentelor cheie asociate infrastructurii, cum sunt energia electrica, telecomunicatiile, transportul sau alimentarea cu apa, exista diferente semnificative intre tarile dezvoltate, cele aflate in curs de dezvoltare si cele slab dezvoltate. Incapacitatea de a furniza infrastructura necesara si serviciile aferente constituie unul dintre obstacolele majore in accelerarea sau mentinerea ritmului de dezvoltare, precum si in atingerea obiectivelor de crestere si performanta, impuse de Obiectivele de Dezvoltare ale Mileniului (ODM 2000), stabilite de Organizatia Natiunilor Unite.
Fara doar si poate, existenta unei retele de transport rutier rapid este esentiala atat pentru atragerea investitorilor straini, cat si pentru mentinerea acestora in Romania. O spun chiar si investitorii, nu doar analistii economici. Asteptarile populatiei privind infrastructura sunt foarte mari, mai ales de la noul Guvern, de la echipa de tehnocrati care doreste o abordare diferita din toate punctele de vedere, axandu-se pe viziunea unui specialist in domeniul analizat.
Astfel, este cu siguranta interesant de vazut felul in care un Guvern tehnocrat va reusi sa faca ceea ce guvernele precedente s-au straduit sau mai degraba chinuit sa faca si nu au avut rezultate notabile pana in prezent.
Sa nu uitam ca, in ciuda une suprafete de peste 238.000 de kilometri patrati si cu o latime, de la Est la Vest, de peste 800 de kilometri, Romania are doar in jur de 750-800 de kilometri de autostrada in total. Extrem de putini, nu doar in comparatie cu alte state vestice sau din regiune, ci raportati la necesitatea unei retele optime de transport pentru o tara de marimea Romaniei.
O infrastructura rutiera inadecvata, coroborata cu o retea de cai ferate distrusa, nu face decat sa lungeasca lista de dezavantaje pe care orice investitor care se gandeste sa deschida in Romania o unitate de productie de bunuri destinate in special exportului trebuie sa o ia in calcul.
Sa luam, de exemplu, zona Clujului. Pana la Debretin, in Ungaria, unde se gaseste cea mai apropiata autostrada, sunt aproape 250 de kilometri, exclusiv de drumuri nationale. La o viteza medie de 50-60 km/ora, cu care poate un TIR sa circule in aceste conditii, distanta se parcurge in patru ore. Pe o autostrada, timpul de parcurgere aproape s-ar injumatati.
De altfel, necesitatea unor investitii rapide in infrastructura rutiera a fost subliniata de mai multe ori chiar de Consiliul Investitorilor Straini. Sa nu uitam ca existenta unei infrastructuri adecvate este a doua ca importanta in privinta conditiilor pe care o tara trebuie sa le ofere investitorilor, dupa regimul fiscal.
Nu in ultimul rand, doresc sa exprim sprijinul pe care il vom acorda pentru realizarea proiectelor in acest domeniu, de a carui importanta suntem pe deplin constienti. Cu toate acestea, este responsabilitatea Guvernului actual sa prioritizeze proiectele de infrastructura, raportat la nevoile tarii noastre si la ceea ce ne dorim cu totii dezvoltarea economica durabila a Romaniei.