Senatorul Victor Mocanu a sustinut o declaratie politica intitulata: Modificarea Codului Fiscal si a Codului de Procedura Fiscala.Puteti citi in continuare textul integral al declaratiei politice.
Opinia publica a fost, in ultimele luni, invadata de subiecte de tip breaking news, care au acoperit toate canalele de informare. Din pacate, alte teme de interes major pentru toti cetatenii romani au fost trecute la rubrica si altele sau stiri pe scurt. Ma refer, in primul rand, la noile prevederi fiscale pe care Guvernul se pregateste sa le introduca in circuitul legislativ.
In opinia mea, o societate dezvoltata trebuie sa fie interesata cu prioritate de acele aspecte care vizeaza modificarea normelor fiscale, imbunatatirea sanatatii economiei si cresterea nivelului de trai al populatiei. Declaratia politica pe care o semnez are in prim-plan un asemenea aspect; este vorba despre propunerile Guvernului de modificare a Codului Fiscal si a Codului de Procedura Fiscala. Ca economist, am studiat cu atentie cele doua proiecte, incercand sa analizez pe cat posibil cu obiectivitate schimbarile vizate in acest document. Doresc sa subliniez cele mai importante concluzii pe care le-am tras:
1. Problema extrem de sensibila a vulnerabilitatii autohtone in fata infractionalitatii economice primeste un raspuns consistent prin masurile ce vizeaza reducerea evaziunii fiscale si a economiei subterane. Nivelul evaziunii, estimat la circa 17% este, cu toate masurile pozitive luate in ultimii ani, unul neonorabil daca ne raportam la piata europeana.
2. Reducerea previzionata a fiscalitatii, punctul central al intregului proiect de revizuire fiscala, este, in opinia mea, cea mai importanta contributie a noilor Coduri. Consider ca pentru reducerea evaziunii mult mai eficienta se poate dovedi o strategie naturala, sistemica, de aducere la lumina a economiei subterane, decat metodele coercitive. Reducerea TVA pentru produsele de baza de la 24 la 20% si pentru carne, produse din carne, lapte, legume si fructe la 9% va avea ca efecte naturale scaderea pretului la raft al acestor produse si cresterea consumului. Cu aceste tinte indeplinite, este firesc sa creasca si forta financiara a agentilor economici, care isi pot permite sa faca investitii si sa contribuie la cresterea locurilor de munca.
3. Zona contributiilor la stat este si ea vizata, Guvernul proiectand o scadere a acestora, in ceea ce priveste atat segmentul angajatilor, cat si cel al angajatorilor.
4. In fine, gasesc ca renuntarea, incepand cu 1 ianuarie 2016, la impozitul pe dividende este o masura foarte potrivita, chiar necesara, pentru ca elimina dubla impozitare si sporeste atractivitatea mediului economic intern pentru investitorii straini.
Nu am reusit sa inteleg opozitia subreda pe care politicienii liberali inteleg sa o arate noilor proiecte de normative fiscale. In mare, este vorba de doua acuze pe care acestia le aduc Guvernului: inspiratia de sorginte liberala a masurilor propuse si presupusa lipsa a resurselor bugetare necesare pentru aplicarea reducerii fiscalitatii. Prima critica este, in opinia mea, puerila, pentru ca insanatosirea economiei prin masuri de relaxare fiscala si nu prin taieri de salarii si rastriste bugetara nu este un apanaj al liberalismului, ci o strategie de buna guvernare. In al doilea rand, suspiciunile neargumentate referitoare la sustenabilitatea masurilor amintite dovedesc lipsa de profesionalism. Consider ca cea mai buna dovada de seriozitate si de buna credinta a Opozitiei este contributia constructiva la noile Coduri. Sunt convins ca Guvernul va aprecia orice punct de vedere care poate imbunatati formatul propus opiniei publice.