comisarul.ro: SONDAJ/Doar un SFERT dintre romani cred in INDEPENDENTA media
Doar unul din 4 romani crede ca mass media sunt independente, in timp ce majoritatea covarsitoare se declara nemultumita de felul cum politicienii ii informeaza pe oameni in legatura cu deciziile lor, potrivit unui sondaj Konrad Adenauer Stiftung - Media Links, realizat in decembrie 2014. Parerea oamenilor cu privire la independenta presei s-a imbunatatit, totusi, comparativ cu anul precedent, scazand numarul celor care cred ca media sunt dependente.
Sondajul INCREDEREA IN MASS MEDIA SI COMUNICAREA POLITICA a fost realizat in decembrie, pe un esantion online de 1.000 de oameni, pe care autorii il considera reprezentativ la nivel national, pentru populatia urbana si rurala cu varste de peste 18 ani.
Potrivit sondajului, 43% dintre romani cred ca media sunt complet dependente (36%) sau mai degraba dependente (7%). In schimb, doar 28% cred ca presa este complet independenta (10%) sau mai degraba dependenta. Un sfert dintre respondenti cred ca media nu sunt nici independente, nici dependente.
Fata de anul 2013, numarul celor care cred in independenta totala a presei a crescut in 2014, an dublu electoral, de la 6,6% la 10%. La fel a crescut si numarul oamenilor care cred ca media sunt "mai degraba independente" - de la 13% la 18%. Daca in 2013 aproape 11% dintre participantii la un sondaj similar credeau ca media sunt complet dependente, acum doar 7% mai cred acelasi lucru. Iar numarul celor celor care cred ca presa este mai degraba dependenta a scazut de la 41% la 36%.
In independenta partiala sau totala a presei cred mai mult romanii din zone rurale (40%). La Bucuresti, doar 25% cred in independenta media (28% in zonele urbane mari).
Intrebati cat de bine sau de slab ii informeaza politicienii romani pe cetateni cu privire la deciziile luate:
- 72% cred ca slab (53%) sau foarte slab (19%)
- doar 7,3% cred ca bine sau relativ bine
Parerile sunt impartite egal la intrebarea daca politicienii tin legatura cu alegatorii pe Internet sau prin retele de socializare:
- 38,2% - de acord sau partial de acord
- 38,1% - dezacord sau partial dezacord
- 20% - nici de acord, nici in dezacord).