ic-echipamente.ro: Acumulatorul auto- Cat mai tine?
O intrebare destul de apasatoare pentru tehnicianul ce urmeaza sa se ocupe de un anumit vehicul: Bateria este buna? Iar daca raspunsul este: la limita, cat va mai dura pana cand scade sub aceasta limita? Testele pe care le faceti va dau raspunsuri concludente la aceste intrebari?
Echipamentele electronice din ce in ce mai ingramadite intr-un autovehicul modern au facut ca bateria sa joace un rol important in buna functionare a oricarui automobil. Performantele acesteia nu de putine ori influenteaza serios unele performante ale vehiculului. Acumulatorii auto sunt prezenti pe vehicule inca de la inceputuri, astfel ca, obisnuiti cu aceasta idee, multi dintre noi nu ne-am luat niciodata ragaz sa vedem daca, sau mai bine zis cum a evoluat aceasta componenta. Poate ca cea mai elocventa dovada a acestei evolutii este reprezentata de durata de folosire a acumulatorilor. Nu cu mult timp in urma durata de viata a unei baterii nu depasea 3 ani, pe cand in prezent ne asteptam sa schimbam aceasta consumabila o data la 7 ani. Unii din factorii raspunzatori pentru aceasta marire a perioadei de utilizare sunt reprezentati de materialele moderne si procesele moderne de fabricatie. De asemenea, computerizarea vehiculelor, si aici ma refer la sistemele de control ale incarcarii, joaca si ele un rol destul de important. Totusi, cunoasterea acestor progrese tehnologice nu ne ajuta sa raspundem la apasatoarea intrebare:

Este bateria buna sau nu?
Sa incepem printr-un exemplu. Un autovehicul a carui baterie murise este adus in service, pe platforma. Aruncati o privire asupra figurii 2. Captura arata o forma de unda luata de la bornele bateriei. Setarile osciloscopului sunt 100 mV/div. la 5mS/div. In acest caz, motorul ruleaza la ralanti cu majoritatea consumatorilor electrici opriti.
Asa cum am mai spus, vehiculul a fost adus pe platforma, iar dupa ce i s-a dat curent si a pornit acesta a fost primul test efectuat. Dupa cum puteti vedea, tiparul de pe osciloscop consta intr-o serie de linii aproape verticale ce mai ca ies de pe ecran. Daca priviti cu atentie, puteti vedea tensiunea curentului continuu (14.6 V) indicata in coltul dreapta sus al ecranului. Figura 3 arata o captura de pe acelasi vehicul in aceleasi conditii doar cu o mica schimbare: redresorul a fost cuplat la bornele bateriei. Forma de unda a alternatorului arata acum aproape normal si in plus, nu mai iese din scara aleasa. Scaderea dramatica in amplitudine a tensiunii CA o data conectat redresorul ne da raspunsul la intrebarea de la inceputul acestui articol: Bateria este moarta. Forma de unda finala din aceasta serie, figura 4, arata acelasi vehicul echipat cu o noua baterie.
Este drept ca acelasi tipar prezentat in figura 2 poate indica un alternator defect, insa, prin simpla adaugare a unei tensiuni bune la bornele bateriei (de la un redresor) se poate elucida marele mister!

Scopul si durata vizitei?
Functia de baza si cea mai importanta a bateriei este sa furnizeze o sursa adecvata de curent electric pentru pornire, iluminare si aprindere. Bateria face acest lucru inmagazinand electricitate, sau mai precis, stocand energie chimica ce poate fi rapid convertita in energie electrica.
Telul nostru in testarea bateriei este sa determinam daca aceasta componenta poate sau nu indeplini aceste cerinte, atat pentru moment cat si pe viitor. Trebuie sa luam in calcul nu doar ratingul bateriei - amperi ora Ah - ci si specificatiile producatorului referitoare la acest aspect. Pana la urma, faptul ca o baterie de 52Ah va trece cu brio testele pe un vehicul conceput sa functioneze cu una de 74Ah nu reprezinta nici o consolare pentru clientul care va descoperi ca masina lui nu porneste intr-o dimineata mai racoroasa.
Ce putem spune despre situatia opusa, cand o baterie de 60Ah pica testele, insa specificatiile producatorului spun ca una de 46Ah este suficienta? Daca bateria pica testele, indiferent de specificatiile producatorului, trebuie schimbata, punct.
Ceea ce noi si clientii nostri vrem, desigur, este sa evitam cazul in care masina nu porneste dupa o noapte mai geroasa, si judecand dupa ultimele ierni de care am avut parte pe meleagurile autohtone, aceste nopti mai geroase nu vor lipsi. Mai mult, pe langa problema clasica reprezentata de refuzul pornirii motorului, o baterie slaba poate de asemenea scurta viata alternatorului/generatorului si/sau a starterului.
Bateriile mai au un rol destul de putin cunoscut, si anume acela de a absorbi sau amortiza cresterile bruste de tensiune. Aceasta abilitate se numeste capacitanta. Capacitanta insuficienta influenteaza functionarea normala a sistemelor. In general, problemele sunt legate de o tensiune prea mare a curentului de incarcare, insa exista si cazuri cand aceasta tensiune este prea mica.
(Va urma)