ic-echipamente.ro: Acumulatorul auto - Cat mai tine?
(Continuare)
Proceduri de servisare a bateriilor
Bateriile pot fi periculoase, astfel ca se recomanda prudenta si urmarirea unor proceduri atunci cand sunt servisate:
- Conectarea redresorului la baterie este una din cele trei cauze de orbire cel mai des intalnite la barbatii de peste 15 ani (statistica valabila in SUA). Cand bateriile sunt incarcate, emana hidrogen. Acest gaz inodor si incolor este extrem de inflamabil; chiar si o mica scanteie poate declansa o mica explozie. In timpul functionarii normale a bateriei sunt emanate mici cantitati de hidrogen, insa luand in considerare curentii de aer ce se creaza sub capota, aceste cantitati nu apuca sa se acumuleze. In schimb, atunci cand incarcam bateria fortat sau cand o alta baterie este conectata pentru a-i da curent, exista pericolul acumularii unor cantitati mai mari de hidrogen. Mai mult, in acest mediu deja intr-un echilibru precar nu de putine ori exista cel putin o scanteie. Tocmai de aceea este indicat ca fisele de curent sa fie mai intai cuplate la bateria ce dorim sa o incarcam, dupa care sa le cuplam si la cea de la care ii dam curent, iar in cazul in care le decuplam, incepem cu bateria de la care s-a luat curent. Multe redresoare mai noi au comutator Oprit/Pornit tocmai pentru a evita aceste scantei. Lasati comutatorul in pozitia Oprit cat timp cuplati redresorul la baterie. Protectia ochilor este de asemenea necesara.
- Acidul din baterie are nastrusnicul obicei de a cauta chiar si cele mai mici taieturi pe mainile tehnicianului. Purtati manusi de vinil sau cauciuc pentru a evita arsurile.
- O data cu inceperea verificarii bateriei cautati cu atentie crapaturi, scurgeri, umflaturi sau deformari. Asigurati-va ca lichidul acopera complet placile din fiecare celula. Niciodata nu adaugati electrolit (acid de baterie) unei baterii ce o servisati. Daca nivelul este scazut adaugati numai apa distilata. Daca bateria este rece si trebuie incarcata cu lichid, adaugati apa distilata pana cel mult la nivelul superior al placilor: acesta se va dilata o data cu incalzirea si absorbirea energiei.
- Inlocuirea bateriilor, sau chiar simpla deconectare a devenit oarecum mai putin simpla. Partea dificila bineinteles, nu este inlaturarea efectiva a cablurilor de la bornele bateriei, ci reinitializare diferitelor sisteme si module dupa reconectare.
- Cu totii stim ca bornele cu coroziune excesiva trebuie curatate inaintea testarii longevitatii bateriei. Pentru a nu pierde o jumatate de ora asteptand efectuarea procedurilor de reinitializare de fiecare data cand se curata o borna, exista asa numitele memory saver - efectiv un dispozitiv ce alimenteaza sistemele cat timp bateria este deconectata (Figura 10).

Deconectarea bateriei
Decuplarea bateriei este necesara pentru a efectua unele proceduri. Multe sisteme SRS (Sisteme Suplimentare de Retinere - airbaguri) de exemplu pur si simplu nu pot fi dezarmate fara deconectarea prealabila a bateriei. Nu prea exista loc de siretlicuri aici! Folosirea unui dispozitiv memory saver poate fi chiar fatala. De asemenea, inlocuirea starterului si generatorului (mai bine cunoscut sub numele de alternator) ar putea necesita deconectarea bateriei pentru a evita scurtcircuite si cabluri topite.
Totusi, vehiculele moderne sunt echipate cu o puzderie de dispozitive electronice, multe dintre care ar putea pierde setarile o data intrerupta alimentarea. Consecintele variaza de la cele mai neinsemnate (stergerea posturilor radio din memorie, dereglarea orei) pana la unele mai grave (valori ale ralantiului invatate, pozitia de baza a acceleratiei sau a arborelui cotit, ce pot avea ca rezultat comportament anormal al motorului, chiar oprirea acestuia la ralanti). Printre cele mai neplacute consecinte se pot numara radiouri ce nu accepta codul de deblocare pentru ca au inauntru un CD sau caseta. Exista de asemenea cazuri confirmate de vehicule ce nu sunt echipate cu imobilizatoare, insa o data deconectata si reconectata bateria, refuza sa mai porneasca pentru ca deodata, acestea decid ca dispun de un asemenea dispozitiv si ca nu primesc informatia de la el! In cazurile extreme aceasta problema necesita inlocuirea PCM-ului.
Alte vehicule ar putea necesita reinitializarea acceleratiei electronice, a senzorilor de unghi ai volanului, a senzorilor de rotatie sau a sistemelor HVAC.
Informarea despre vehiculul in cauza inaintea deconectarii bateriei este indicata pentru a evita surprize neplacute, surprize aparute in urma unei lucrari ce ar trebui sa fie banala.
In timpul multor lucrari, este posibil sa se evite aceste consecinte folosind dispozitivul memory saver, la care se adauga daca este necesar, scoaterea anumitor sigurante. Nu este recomandata folosirea redresorului ca inlocuitor, din moment ce nu ofera protectia adecvata in cazul unui scurtcircuit.

Alegerea bateriei
Capacitatea bateriilor este exprimata in amperi ora. Aceasta caracteristica este determinata multiplicand un anumit curent ce poate fi descarcat, cu numarul de ore pana cand tensiunea scade sub un minim specific. Peste ocean, aceiasi capacitate este exprimata in CAA (Cold Cranking Amperage - Amperajul necesar pornirii la rece) si se refera la curentul ce il poate furniza bateria la 0 grade F fara ca tensiunea sa scada sub 7.2 V.
Amperajul, marimea bateriei si asezarea bornelor nu sunt singurele criterii de alegere ale acumulatorului. Abilitatea acestuia de a rezista atunci cand este descarcat cu un anumit curent intr-o perioada finita de timp, oferind in acelasi timp suficient curent pentru pornire, iluminare si aprindere este caracterizata de capacitatea de rezerva (RC). In general putem afirma urmatoarele: capacitatea de rezerva este perioada de timp in minute, in care o baterie poate mentine o descarcare cu un curent de 25A, la temperatura de 25 grade C, pana la o tensiune egala sau mai mare de 10.5V. Asadar, acest numar de minute reprezinta caracteristica RC a bateriei.
La ce ajuta aceasta caracteristica RC? Simplu, o baterie cu RC mai mare poate alimenta mai mult timp sistemul audio cand masina este parcata. Daca aveti clienti care alimenteaza numeroase dispozitive electrice, recomandati-le bateria cu RC-ul mai mare.
Daca in schimb aveti clienti care tin masina parcata perioade lungi de timp, recomandati bateriile de tip deep-cycle.