InfoBrasov.net - Ardeleanul Ioan Rus: autostrazile fac parte din structura economica

ROMANIA CU INCETINITORUL. Ioan Rus, ministrul Transporturilor: "In 2018 sarbatorim 100 de ani de la Marea Unire, dar n-am facut marea integrare a regiunilor"

In ultima saptamana am vazut impreuna cum, la noi, soselele de mare viteza ajung sa coste enorm si cum, de cele mai multe ori, se poticnesc la jumatatea drumului. Intr-o editie speciala a Jurnalului de Seara, Cosmin Prelipceanu a tras concluziile campaniei Digi24 "Romania cu incetinitorul" impreuna cu ministrul Transporturilor, Ioan Rus, cu seful CNADNR, Narcis Neaga, si cu adjunctul acestuia, Cristian Andrei.
Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, a spus ca Romania ar fi putut sa aiba mai multe autostazi, daca ar fi existat "o politica mai aplicata in ceea ce priveste dorinta noastra de dezvoltare economica".
"Decidentii, de-a lungul vremii, nu au inteles ca autostrada nu face parte din infrastructura turistica, ci face partie din structura economica.
Decizia a fost mereu politica, in functie de cine dorea mai tare si avea mai multe relatii la guvernare, acest lucru nu a fost subordonat ideii de echilibru in dezvoltarea econmica a Romaniei", a punctat ministrul, care a adaugat ca zonele care nu au la dispozitie o infrastructura rutiera corespunzatoare "sunt condamnate subdezvoltarii".
"Iesirile din tara se califica cel mai bine pentru o autostrada. Poti rezolva si altfel problema, sunt concentrari cum este Pitestiul, lui trebuie sa ii dai sansa sa isi vanda productia in Europa", a mai spus Ioan Rus.
In privinta Autostrazii Transilvania, Ioan Rus a spus ca, probabil, nu se va reusi inaugurarea pana in 2017, insa este posibila anul urmator, "la marea Unire".
"Este in faza semifinala de proceduri Brasov-Comarnic. Nu poate fi gata in 2017, dar probabil ca daca in acest an se finalizeaza acordul si aceasta portiune poate fi gata si in 2018 chiar sa avem Autostrada Transilvania. Aceasta autostrada in axul tarii ne trebuie pentru Moldova", a spus el.
"Trebuie sa dam posibilitatea unei dezvoltari echilibrate a tuturor regiunilor tarii. N-am facut acest lucru. Noi in 2018 sarbatorim 100 de ani de la Marea Unire, dar n-am facut in 100 de ani marea integrare a regiunilor Romaniei in aceeasi tara numita Romania", a declarat Ioan Rus.
Ministrul a admis ca, in Romania, costurile cu transportul sunt cu 30% peste media europeana, dar a mentionat ca autostrazi mai bune inseamna costuri reduse la sistemul medical sau la sistemul de asigurari.
"In Romania mor anual 3.000 de oameni in accidente, intr-un accident sunt doi morti si trei raniti, din cei trei mai moare unul pe patul de spital. Pe sistemul medical e un cost enorm, pe sistemul de asigurari cineva repara, dupa toate costurile ne-am da seama ca merita, de aceea am sustinut si acciza la motorina, care imi da o speranta. Daca tot poporul platim ceva in plus, se aduna niste banuti", a subliniat ministrul.
Ioan Rus a facut apel si la celelalte partide politice ca pe anumite puncte - cum ar fi mai multe locuri de munca, conditii mai bune in spitale, autostrazi mai multe - sa nu se mai contrazica.
"Daca pe un minim de chestiuni am putea vorbi toti limba romana ar fi perfect. Deocamdata nu ne-a reusit in totalitate", a sublinat el.
Ministrul a declarat ca s-a consultat cu ambasadorul roman la Madrid, pentru a-i explica cum a ajuns Spania la 16.000 de kilometri de autostrazi.
Ioan Rus a spus ca poate ramane ca tinta constructia a 2.400 de kilometri de autostrada pana in 2020 si chiar ca aceasta cifra sa fie depasita.
"Depinde de foarte multi factori, nu de o persoana, ci de toata atmosfera politica", a conchis ministrul Transporturilor.