InfoBrasov.net: Parcul auto al Romaniei crestere exploziva dupa 1989!

Parcul auto al Romaniei a crescut cu 172%, din 1989 pană in acest an, la 6 milioane de autovehicule, se arată intr-un comunicat al Asociatiei Romane pentru Transporturi Rutiere Internationale (ARTRI).

‘Din 2007, cand inregistram deja 4,5 milioane de autovehicule, si cand circulatia spre alte tări occidentale nu a mai fost conditionată de vize, nemultumirea generată de starea infrastructurii nationale a crescut brusc. Prin comparatie, transportatorii romani au resimtit tot mai acut nevoia modernizării drumurilor si presiunile sindicale au generat un răspuns prompt din partea statului: in loc de drumuri si autostrăzi au apărut noi taxe de drum si firme de constructie care au incasat sume uriase pe lucrări precare. Responsabilitatea pentru situatia generală a infrastructurii nationale a fost pasată de la Ministerul Transporturilor spre regii si de acolo mai departe, spre prefecturi si primării. De acolo, anul acesta s-a intors la centru, la Departamentul pentru Investitii si Infrastructură‘, se arată in document. Potrivit acestuia, la implinirea a 40 de ani de la primii 96 de kilometri de autostradă din Romania (A1 Bucuresti-Pitesti, 1973), toti cei implicati direct in dezvoltarea infrastructurii nationale au in fată un tablou modest al realizărilor, respectiv 548,19 km de autostradă in exploatare. ‘Pană in 2020, cati kilometri de autostradă credeti că va avea Romania?‘ Peste 80% au răspuns ‘1000 de km‘, afirmatia lor referindu-se la un plafon maxim. Intr-o altă cercetare făcută de Miscarea (Revista Miscarea n.r.), cu privire la cauzele principale ale infrastructurii precare din Romania, majoritatea cititorilor au plasat pe primele locuri ‘coruptia si managementul defectuos al resurselor‘. E vremea să recunoastem că politizarea institutiilor si inconsistenta managerială au provocat mari pagube in transporturi. De ce ne-au luat-o bulgarii inainte la infrastructură? De ce am rămas atat de mult in urma polonezilor? Din două motive esentiale: am gandit conectarea la reteaua europeană din aval către amonte, de la Constanta la Arad, iar finantarea europeană am politizat-o, pompand miliarde de euro de la Bucuresti spre granită si nu invers‘, a declarat Florinel Andrei, secretar general al ARTRI. Acesta a mai afirmat că pentru intervalul 2014-2020 singurele solutii viabile pentru dezvoltarea infrastructurii nationale sunt descentralizarea viziunii si depolitizarea finantării. ‘Ne asteptăm ca in 2014 să crească in satele si orasele Romaniei numărul străzilor plombate, dar ne-am dori foarte mult să vedem si o schimbare de mentalitate pe termen mediu si lung. Din punct de vedere strict strategic, integrarea Moldovei in UE ar putea genera interese imediate pentru dezvoltarea unor ramificatii mai clare spre estul Romaniei a coridorului IX paneuropean. Cu atat mai mult integrarea Ucrainei. Dar chiar si asa, partea de nord a tării (Moldova, Bucovina, Maramuresul) va rămane netranzitată de vreun astfel de coridor european. Acestea fiind datele actuale, Romania va trebui să ia in calcul elaborarea unui program de conectare a nordului la celelalte zone din motive economice, administrative si, de ce să nu o spunem, din motive de sigurantă natională‘, a precizat secretar general al ARTRI.
Sursa: AGERPRES