Punctele forte ale proiectului de buget pe 2013:

• Efortul bugetar e considerabil. Cresc sumele pentru investitii. Cresc sumele pentru sanatate. Salariile revin la nivelul din 2010. Creste salariul minim si sunt indexate pensiile.
• Nu avem pretentia de a spune ca este un proiect de buget perfect, pentru ca nu exista buget perfect. Bugetul pe 2013 este unul realist. De subliniat, in primul rand, ca proiectul de buget pe 2013 este construit pe ideea respectarii unor promisiuni facute in opozitie si care au adus victoria USL in alegeri: revenirea la salariile din 2010 si indexarea pensiilor.
• -Este, deci, un proiect de buget care raspunde asteptarilor unor categorii sociale importante - bugetarii si respectiv pensionarii - grav nedreptatite de masurile gresite din anul 2010, de amputare a salariilor si pensiilor.Pentru aceste doua obiective sunt prevazute alocari bugetare considerabile.
• De asemenea, salariul minim va creste de doua ori in acest an, o data la 750 de lei de la 1 februarie, iar apoi la 800 de lei de la 1 iulie.
• Si sumele pentru investitii cresc in 2013. Bugetul introduce reforma investitiilor publice, axata pe trecerea tuturor investitiilor eligibile pentru bani europeni pe finantarea din fonduri europene si asigurarea finatarii de la bugetul de stat pentru acele investitii care pot fi finalizate in acest an.
• Bugetul pentru anul 2013 este un buget de dezvoltare, statul cheltuind cu 15 mld de lei mai mult decat in 2012, ceea ce reprezinta un impuls pentru economie.
• Cele mai mari cresteri ale bugetului sunt inregistrate pentru cofinantarea fondurilor europene, deoarece anul acesta urmeaza sa fie deblocate toate aceste fonduri, unde a fost bugetata suma de 1 mld euro, si la Ministerul Sanatatii, unde 3,5 mld de lei sunt prevazute pentru plata datoriilor la medicamente.
• Peste tot pe unde exista cresteri ale bugetului, in ceea ce priveste institutiile aflate in subordinea guvernului, sumele respective de bani sunt alocate pentru proiecte specifice.
• Camera Deputatilor si Senatul vor avea acelasi buget ca in 2012, desi a crescut numarul de parlamentari. Diferenta apare ca urmare a faptului ca in 2012 nu au fost cheltuiti toti banii bugetati, si ce a ramas necheltuit se va raporta pentru anul 2013. Acelasi lucru este valabil si la Administratia Prezidentiala, la care se adauga insa si sumele necesare reintregirii salariale pentru aparatul propriu si Muzeul Cotroceni.
• Singurele institutii care au o crestere reala a bugetului sunt cele care isi fac singure bugetul, care nu sunt in subordinea Executivului, precum CCR, ICCJ, Curtea de Conturi. De asemenea, o alta institutie care va avea un buget mai mare este SPP, banii fiind destinati finalizarii noului sediu, momentan sediul SPP aflandu-se in Palatul Parlamentului.
• Cele mai mari cresteri ale bugetului sunt inregistrate pentru cofinantarea fondurilor europene, deoarece anul acesta urmeaza sa fie deblocate toate, unde a fost bugetata suma de 1 mld euro, si la Ministerul Sanatatii, unde 3,5 mld de lei sunt prevazute pentru plata datoriilor la medicamente.
• Nu vor fi introduse taxe noi pentru populatie, sau majorate cele existente, ci este vorba de introducerea unei taxe speciale pentru societatile care exploateaza resurse naturale, sau de aplicarea unei noi forme a impozitului agricol, de o valoare mai mica, dar care sa priveasca un numar mai mare de contribuabili.
• In 2013 Romania are de refinantat o datorie scadenta de 14 miliarde de Euro si de finantat un deficit de 3 miliarde de Euro, in conditiile in care un procent de 80% din deficit va fi indreptat catre confinantarea programelor europene. Tratatului de guvernanta fiscala ne obliga sa avem o limita a deficitului. E prima data din 2007 cand suntem sub 3% deficit, ceea ce inseamna ca urmatoarele Guverne vor avea mai putin de restituit.
• Guvernul USL a dat dovada de transparenta in dezbaterea Bugetului pentru 2013, demonstrand ca in Romania politica se poate face si altfel decat s-a facut in ultimii ani, si ca dialogul cu Opozitia este unul real.
• Spre deosebire de guvernele PDL, care isi impuneau proiectele cu forta, guvernul USL a prezantat proiectele si le-a explicat pe intelesul tuturor, oferind o mai mare transparenta actului de guvernare.
• Opozitia parlamentara are un rol extrem de important, de aceea Guvernul Ponta si majoritatea parlamentara (reprezentata de PSD-PNL-PC) este deschisa dialogului, fara pretentia de a le sti pe toate. Acest bugent ne permite sa punem in practica un nou model de dezvoltare - nu axat pe austeritate cum a facut vechea guvernare, ci pe dezvoltare, disciplina si echitate.
(Sursa: Comunicate de presa)