ZF.ro : Ziarul Financiar, la 13 ani: Totul pentru business, totul este business (Autor: Cristian Hostiuc)
Pe 17 noiembrie 1998 a aparut primul numar din Ziarul Financiar, o publicatie prin care Adrian Sarbu, proprietarul ei, spera sa dea o voce business-ului din Romania care incerca sa-si faca loc intr-o economie dominata de stat, de neincrederea in viitor si in propria sansa.
In acei ani, oamenii de afaceri se luptau cu o economie cenusie, cu o guvernare care nu-si gasea un reper si, mai mult decat atat, incercau sa traverseze criza ruseasca ce se abatuse asupra Europei si lovise in plin toate business-urile din Romania.
Cand minerii mai aveau putin si ajungeau in Bucuresti, cand cresterea dolarului fata de leu naruise multe bilanturi, cand presedintele Constantinescu se lupta cu propria coalitie de guvernare, cand investitorii straini nici nu stiau unde este Bucurestiul, nimeni nu a crezut ca o astfel de publicatie va avea succes. Pentru simplul fapt ca nu erau indeajuns de multe stiri de business si cititori.
Ziarul Financiar si-a propus de atunci sa aiba o retorica pozitiva si sa scoata in evidenta lucrurile care se fac in Romania si mai putin pe cele care nu se fac.
Lansarea Ziarului Financiar a avut loc in Sala de marmura a Bancii Nationale, "nasul" fiind chiar guvernatorul Mugur Isarescu.
ZF a fost lansat avand la conducere doi englezi care venisera de la Financial Times - Joe Cook si David Short.
Daca in primii ani publicatia si-a cautat directia, osciland intre economic, social, politic, cultura si chiar sport, dupa 2001 a urmat o schimbare radicala in care partea economica a invins.
Ne-am luptat sa gasim stiri pozitive, investitori care priveau inainte, patroni care aveau un plan, o idee, o viziune si incercau sa le transforme in realitate si executivi care invatau din mers cum se conduce o companie. Am crescut impreuna cu o generatie de manageri, de proprietari de afaceri, de bancheri, de avocati, de investitori romani si straini.
Noi am scris istoria lor, pe multi i-am vazut cum au devenit milionari si chiar miliardari, pe altii i-am vazut cum s-au pierdut pe drum.
Prin 2000, 2001, 2002, ne bucuram cand aflam si scriam despre investitii de 500 de mii de dolari, un milion de dolari sau cel mult 10 milioane de dolari. Acum, daca cineva nu are investitii de cel putin 100 de milioane de euro, nu mai ajunge pe prima pagina.
Nu ne-am asteptat la o asemenea dezvoltare a economiei romanesti, la fel cum nu ne-am asteptat sa vina si sa ne loveasca o asemenea criza. Prin 2001-2003, cand economia crestea cu 2%-3% pe an, ni se parea mult pentru ca inainte scaderile erau la ordinea zilei. Cand cresterea economica a ajuns la 6%-8% pe an, credeam ca vom ajunge peste noapte a saptea putere economica a Europei. Economia "duduia", bancherii alergau dupa tine sa iti dea credite, o data la trei luni iti schimbai masina, iar un apartament de trei-patru camere in Herastrau la 400.000 de euro ajunsese ceva normal. Asta ca sa nu mai vorbim de campurile pline de balarii care incepeau sa valoreze milioane de euro. Am fost martori, am scris si am comentat toata aceasta explozie.
Am intrat in Uniunea Europeana si in NATO si visul de a circula liberi s-a implinit. Pentru noile generatii, sa poti sa te plimbi in Europa este ceva natural acum. Pentru mine, care am trait si perioada vizelor si a statului la cozile de la ambasade, posibilitatea de a te plimba liber in toata lumea este ceva extraordinar. La fel, este extraordinar cum am putut sa vedem si sa scriem despre idei care au iesit la suprafata si despre oamenii din spatele lor. Fiecare afacere are povestea ei si trebuie sa fie scrisa pentru a ramane de citit si pentru generatiile care vin. Fiecare tara are propria lume de afaceri, de companii, de branduri, de antreprenori si de idei.
Ziarul Financiar nu a ramas doar un simplu ziar, ci odata cu dezvoltarea economica a lansat suplimente, cataloage, evenimente prin care incearca sa adune si sa le dea voce celor care investesc, creeaza un loc de munca, platesc taxe si impozite si mai mult decat atat vor sa lase ceva in urma, un brand, un nume, o companie.
Noi, cei pe care viata i-a adus la acest ziar, suntem mandri de brandul Ziarul Financiar si de ceea ce am construit.
Vreau sa le multumesc celor care de-a lungul celor 13 ani au contribuit la construirea acestui nume, fie ca reporter, editor, fotograf, DTP-ist sau de la serviciile care stau in spate - vanzari, marketing, publicitate, abonamente - si nu in ultimul rand celui care a crezut cel mai mult in acest ziar, Adrian Sarbu. Dar inainte de toate sunteti voi, cititorii nostri, indiferent de unde ne cititi.
Noi, Ziarul Financiar, suntem si vom continua sa fim Prima pagina in afaceri: Totul pentru business, totul este business.