Reprezentantii unor firme cu profituri mai mari decat toate judetele Olteniei la un loc au venit ieri la Craiova pentru a se interesa de posibilitatile de a investi in zona
Directorii a patru mari firme care fac afaceri de zeci de miliarde de euro pe tot globul pamantesc au participat ieri la o intalnire cu oamenii de afaceri din Dolj. Intalnirea a avut loc la Consiliul Judetean Dolj si a fost moderata de senatorul Lia Olguta Vasilescu, cea care i-a si convins sa viziteze Bania. Evenimentul a fost deosebit de important, dat fiind faptul ca reprezentantii firmelor invitate au facut cunostinta cu mediul de afaceri local si au putut sa-si faca o idee despre posibilitatile de a investi in zona. Subiectul central al discutiilor a fost crearea de noi locuri de munca, lucru posibil doar printr-o strategie clar definita.

Secretele unor afaceri de succes

Calin Huma, director de dezvoltare in cadrul Porthsmouth Aviation si reprezentant Rolls Royce in Romania, a declarat ca programul de intalniri cu oamenii de afaceri locali este unul amplu. El a precizat ca firma pe care o reprezinta cauta un partener caruia sa-i transfere o parte din activitati, asa-numitul outsourcing. "Aceasta regiune este interesanta in mod particular, pentru ca am vazut potentialul. Speram sa recastigam increderea in stabilitatea financiara", a spus el. Directorul Mott MacDonald, David Tarant, companie de management, inginerie si consultanța ce deserveste sectorul public si privat la nivel global, a declarat ca firma sa activeaza deja in Romania si ca o solutie pentru cresterea afacerilor este conturarea unor programe clare. Managerul general pe Europa Centrala al Makino, Reinhard Gruber, lider mondial in fabricarea de utilaj greu, a declarat ca firma sa a cautat oportunitati de investitii in Romania si in urma cu doi ani. El le-a explicat patronilor din Dolj ca succesul in afaceri vine din inovatie, din "crearea a ceva diferit, ceva ce nimeni nu a mai facut inainte. Makino va poate invata asta", le-a spus el oamenilor de afaceri doljeni. Reprezentantul diviziei de aparare si industrie aerospatiala a Honeywell, firma americana, Jakub Hoda, a precizat ca este impresionat de frumusetile Craiovei si ca Romania este una dintre putinele tari cu industrie aeronautica. "Vrem sa gasim oportunitati. Aceasta este o intalnire, dar avem nevoie de mai multe detalii. Ati mentionat ca atuuri forta de munca ieftina. Nu e vorba despre asta, ci despre cum sa gandim ce vrea piata si cum va puteti integra pe aceasta piata", le-a spus el patronilor olteni.

Patronii britanici si olteni, la un click distanta

Unul dintre subiectele de discutie a fost si proiectul Bridge dintre Dolj si regiunea Hampshire din Marea Britanie, promovat de Dragos Moisescu. "Podul", in traducere, este de fapt un portal electronic care face conexiunea intre Marea Britanie si Romania, in care producatorii pot vedea mersul afacerilor din cele doua regiuni mentionate. O firma din Dolj, de exemplu, poate vedea pe acest portal daca un patron din Hampshire produce ceva sau daca scoate un teren la vanzare. Reciproca este, de asemenea, valabila. La finalul intalnirii, patronii olteni i-au dus pe oaspeti pe teren, la fabrici, pentru ca acestia sa-si faca o idee despre industria din Craiova, atat cat a mai ramas din ea. Olguta Vasilescu, cea care i-a adus pe businessmenii straini la Craiova, a declarat ca, dincolo de aceasta intalnire, pariul ei personal este privatizarea fabricii de avioane, acolo unde sa se produca, iar fabrica sa nu fie vanata pentru valoarea ei imobiliara. "Este mireasa noastra", a spus ea.

Avioane se reinventeaza

Dintre directorii sau patronii doljeni prezenti la intalnire, cel mai lung discurs l-a avut directorul fabricii de avioane, Marin Stancu, poate cel mai interesat de prezenta strainilor la Craiova, in conditiile in care Avioane are de mult aripile frante si pluteste acum in deriva financiara. El a declarat ca, in ciuda situatiei precare, fabrica inca poate produce IAR-99 Soim si poate efectua operatiuni de mentenanta la flota Ministerului Apararii. "Beneficiarul nostru, ministerul, nu a fost in stare sa vina cu nici un avion la reparat. Acum am reusit sa aducem patru avioane la reparat, ceea ce inseamna o gura de oxigen pentru noi. Suntem in discutii avansate cu un investitor privat pentru o investitie de patru-cinci milioane de euro. Vom construi si un hangar unde vom efectua operatiuni de mentenanta pentru componente ale avioanelor Boeing 737 si Airbus A320. Mai avem un proiect si suntem in discutii cu Statul Fortelor Aeriene Romane sa ne dea un avion din cele disponibile si sa realizam noi un alt avion cu companii romanesti si straine. Ne gandim la un avion pentru politie aeriana, ceea ce ne va permite sa ne indreptam si catre alte piete", a spus Stancu. Liderul de sindicat de la Avioane, Victor Peta, a declarat ca speranta de redresare a fabricii sta in doi dintre reprezentantii firmelor straine prezenti la intalnire, Dragos Moisescu si Calin Huma. "Ne-au facut o oferta acum ceva timp si mai degraba de la ei vine speranta. Este posibil ca mireasa de care vorbea doamna senator Vasilescu sa nu mai existe", a spus el.

Care sunt firmele interesate de Craiova

Honeywell este o companie americana cu diverse implicari in industria aerospațiala si a apararii, precum si in producția de materiale specializate. Prin divizia sa de tehnologii aerospațiale, compania este lider global in furnizarea de echipamente electronice pentru avioane, motoare, sisteme si servicii pentru producatorii de aeronave, pentru liniile aeriene, pentru aviația civila sau militara si pentru programele spațiale. Produsele, serviciile si tehnologiile care dau nastere Soluțiilor de Automatizare si Control (Automation and Control Solutions - ACS) sunt deja prezente in peste 100 de milioane de case si peste cinci milioane de cladiri din lumea intreaga, precum si in construcția de aeronave, trenuri sau automobile. Compania acționeaza in Romania printr-o fabrica de turbosuflante in Bucuresti, o fabrica de senzori in Lugoj si o reprezentanța de vanzari pentru produsele de automatizare.
Makino reprezinta un grup de companii, lider mondial in fabricarea de utilaj greu, un producator de centre de prelucrare, o companie de software, de inginerie, de finanțare si de servicii integrate. Makino este o companie transnaționala cu centre de producție in SUA, Japonia, Germania, Singapore, Italia, Franța, Coreea, Taiwan, Turcia, China, Mexic, Brazilia, India, Slovacia si Rusia. Makino are cinci Centre Tehnologice Regionale, asezate strategic in zonele de origine a celor mai importante companii din America de Nord, carora le asigura vanzari locale, servicii, instruire, precum si produse si tehnologii de ultima generație.
Mott Macdonald Group este o companie de management, inginerie si consultanța ce deserveste sectorul public si privat la nivel global. Astazi, compania are 14.000 de angajați si activitate in peste 140 de țari si o cifra de afaceri de 1,016 miliarde de lire sterline in urmatoarele domenii: construcții, comunicații, educație, protecția mediului, sanatate, industrie, petrol si gaze, energie, transporturi, dezvoltare urbana si managementul resurselor de apa.
Portsmouth Aviation ofera soluții inovatoare si e orientata spre client in domeniile de Managementul Proiectelor, Proiectare, Dezvoltare si Producție. Deserveste sectoarele de aparare, inginerie si pe cel nuclear, oferind tehnologie de ultima generație clienților din intreaga lume. Printre clienții Portsmouth Aviation se numara Ministerul Apararii din Marea Britanie, BAE Systems, Raytheon si HDT. Portsmouth Aviation isi doreste dezvoltarea unei platforme de proiectare si fabricare in industria aviatica.