Amos News informeaza : Intrebari si raspunsuri privind pneurile de iarna!
Obligativitatea anvelopelor de iarna incepand cu sezonul rece din acest an a provocat foarte multe intrebari. Cu toate ca in toate tarile civilizate masinile sunt echipate iarna cu anvelope specifice, in Romania inca se cauta "portite" pentru a scapa de o cheltuiala in plus, cu toate ca studiile au aratat ca aceasta cheltuiala se amortizeaza in timp si creste semnificativ gradul de siguranta in trafic si poate chiar salva vieti.

1. Care sunt cele mai scumpe, merita sa schimbam si jantele? In tarile dezvoltate din Europa de Vest, fiecare automobil are doua seturi de roti - unul de vara, cu jante din aliaj si unele de iarna, cu jante din tabla. Explicatia este una simpla. Iarna denivelarile din carosabil si gropile sunt mascate de noroi, zapada sau apa, iar jantele din aliaj pot avea de suferit, mai ales in cazul in care dimensiunile acestora depasesc pragul de 16 inchi. O alta explicatie o reprezinta dimensiunile rotilor de vara. Spre exemplu, daca un autoturism dispune de jante de 18 inchi, posesorul acestuia iese mai ieftin sau in jurul aceleiasi sume in cazul in care achizitioneaza jante noi din tabla de 16 inchi si anvelope noi de iarna.

2. Cat costa anvelopele de iarna? Costul unei anvelope noi de iarna variaza de la 25 de euro, pentru un autoturism Tico si poate ajunge la 2.500 de euro pentru SUV-urile de lux. De exemplu, pentru un Logan, o anvelopa de iarna la mana a doua costa 40-100 de lei, una resapata costa 160 -180 de lei, iar una noua ajunge la 200-400 de lei. "Probabil preturile vor mai creste, in functie de cerere. Ma astept la o crestere a preturilor cu 20%", a mai aratat Denis Dutescu. El crede ca vanzarile de anvelope la mana a doua "au explodat" in acest an. "Pretul anvelopelor difera semnificativ, in functie de dimensiunea, caracteristicile si performantelele acestora. Pretul anvelopelor este determinat de o multitudine de factori, in principal costul materiilor prime - si aici un rol important il are cauciucul natural al carui pret a crescut foarte mult in ultima perioada-, costuri de fabricatie, transport", a declarat pentru gandul Ioan Purdea, PR Manager Continental Automotive Products SRL. Un alt factor care influenteaza pretul anvelopelor pentru consumatorul final este locul de achizitie: depozit en gross de anvelope, service auto, reprezentante auto, precum si posibilitatea ca acesta sa includa servicii precum montarea si echilibrarea anvelopelor. Astfel, cei care isi vor cumpara anvelope de la supermarket vor fi nevoiti sa isi plateasca si costul cu montajul si echilibrarea rotilor, adica intre 30 si 50 de lei pe fiecare roata. in prezent, unele supermarketuri vand anvelope resapate, cu 150 de lei bucata.

3. Care sunt riscurile cand se achizitioneaza anvelope second-hand? Anvelopele second-hand intotdeauna au reprezentat o loterie, la fel ca si in cazul oricarui alt bun la mana a doua. Majoritatea anvelopelor second-hand provin din Europa de Vest, sau de la cei care isi schimba jantele inainte de a uza si anvelopele. Avantajul acestora il reprezinta costul de achizitie, care depaseste 50% din pretul de nou, in functie de gradul de uzura. Pe de alta parte, acestea pot prezenta defecte ascunse care pot provoca accidente. La fel, si jantele second-hand au aceleasi riscuri. O janta indreptata defectuos poate afecta sistemul de directie si implicit siguranta celor din automobil.

4. Cum se verifica gradul de uzura al anvelopelor? Gradul de uzura al anvelopelor de iarna este determinat de mai multi factori decat in cazul celor de vara - unde conteaza aproape numai grosimea. Cea mai mare "amenintare" pentru anvelopele de iarna o reprezinta temperaturile ridicate. Tocmai pentru a avea un cauciuc moale si la mai putin de 7 grade Celsius, anvelopele de iarna se uzeaza foarte repede in sezonul cald. Mai mult, atunci cand sunt utilizate vara, datorita fenomenului de topire "zimtii" caracteristici anvelopelor de iarna se topesc, capatand un aspect similar celor de vara. Astfel, "uzura" in cazul anvelopelor de iarna tine si de starea lor, nu numai de grosimea stratului de uzura.

5. Unde ne montam rotile de iarna? Cat costa echiparea automobilului cu anvelope de iarna? Este de recomandat ca atat schimbarea rotilor cat si montarea anvelopelor se faca in centrele specializate In astfel de centre nu se efectueaza numai montarea, ci se regleaza si presiunea din interiorul anvelopelor cu echipamente adecvate si sunt echilibrate rotile - daca nu sunt echilibrate corect, acestea pot afecta sistemul de directie.

6. Sunt obligatorii anvelopele de iarna? Unde se poate circula si fara? Anvelopele de iarna nu sunt obligatorii de la 1 noiembrie pentru toate autovehiculele, ci doar pentru cele care circula pe portiuni de drum cu gheata, zapada sau polei. Intrebat daca toti conducatorii auto sunt obligati sa isi doteze masinile cu cauciucuri de iarna, comisarul sef de la Politia Rutiera, Marian Zane, a raspuns: "Nu toti. Este vorba despre circulatia pe portiunile cu zapada, gheata sau polei". El a adaugat insa ca este "incorect" sa nu ne dotam masinile cu cauciucuri de iarna. "Este important sa nu fim surprinsi. Te poti duce la cumparaturi si sa fie soare, si cand iesi poate sa ninga", a spus Zane. "Conducatorii auto care stiu ca isi tin masinile in garaj, desigur ca nu sunt nevoiti sa isi cumpere cauciucuri de iarna. Important este sa evitam blocajele in trafic, nu amenzile", a mai spus comisarul sef Marian Zane. Si reprezentantii Autoritatii Rutiere Romane (ARR) au confirmat ca cei care nu circula pe portiuni de drumuri cu zapada, polei sau gheata nu risca sanctiuni daca nu au cauciucuri de iarna. Legislatia care intra in vigoare pe 1 noiembrie prevede amenzi intre 2.500 si 4.000 de lei pentru cei fara anvelope de iarna, soferii riscand si retinerea certificatului de inmatriculare al automobilului.

7. Pana cand sunt obligatorii anvelopele de iarna? intrebat pana cand se aplica aceasta prevedere, reprezentantul ARR a spus ca nu exista un termen calendaristic prevazut in ordonanta 5/2011 pentru aprobarea unor reglementari privind cresterea sigurantei rutiere. "Risca amenzi cei care circula pe portiuni cu zapada, gheata sau polei daca sunt neechipati de iarna", a declarat pentru gandul Florian Coman, directorul general al Autoritatii Rutiere Romane (ARR). Termenul de 31 martie, vehiculat in presa, nu este prevazut nicaieri, nu exista o limitare, au mai explicat oficialii ARR.

8. Ce anvelope sunt acceptate? Textul Ordonantei Guvernului nr.5/2011, prin care se modifica Ordonanta Guvernului nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, utilizeaza termenul "anvelope de iarna", anvelope care se identifica prin utilizarea literelor M (Mud - noroi) si S (Snow- zapada), sub forma: M plus S, M.S. sau M&S, se arata intr-un comunicat emis de Registrul Auto Roman. Avand in vedere discutiile in jurul anvelopelor all-season atat din Ministerul Transporturilor cat si din Parlament, s-a concluzionat ca si acestea vor fi luate in calcul, dar numai in cazul in care sunt incriptionate M plus S, iar RAR a revenit asupra primului comunicat, cu o completare. Daca anvelopele all-season nu vor prezenta acest marcaj, atunci anvelopele all season vor fi asimilate celor de vara si implicit conducatorul automobilului va fi sanctionat in cazul in care va rula pe un drum acoperit cu gheata sau zapada. Miza acestei modificari reprezinta o piata de aproape 700 mil. euro. Anvelopele de iarna sunt cele care respecta si sunt omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului Europei din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor si ale remorcilor acestora, precum si montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite CEE-ONU nr.54, dupa caz.Anvelopele de iarna sunt construite din cauciuc special pentru a oferi o aderenta adecvata atunci cand temperatura scade sub 7 grade sau carosabilul este acoperit de zapada, gheata ori polei. Potrivit oficialilor RAR din punct de vedere tehnnic anvelopa "all season" nu este recomandata pentru utilizarea pe tot parcursul anului in tari cu o clima precum cea a Romaniei, in conditiile in care la noi temperaturile scad si la mai putin de -20 de grade Celsius.

9. Ce se intampla cu cei care produc accidente pe timp de iarna si nu sunt echipati corespunzator? Reprezentantii ARR au mai precizat ca soferii care nu au masinile dotate cu anvelope de iarna si care provoaca blocaje in trafic vor fi pasibili de amenzi. "in situatia in care, din cauza neechiparii corespunzatoare, se produc blocaje sau accidente, se vor emite titluri de despagubire care sa acopere costurile pe care CNADNR le are cu deblocarea drumurilor. De exemplu, daca pentru deblocarea drumului este nevoie de aducerea unei macarale, costurile cresc foarte mult. Valoarea unui titlu de despagubire poate varia intre 1.000 si 4.000 de lei", a spus Coman. Pe de alta parte, cei care si-au dotat masinile cu lanturi si le folosesc pe portiuni unde acest lucru nu se justifica, stricand asfaltul, risca de asemenea amenzi intre 2.500 si 4.000 de lei.

10. Unde depozitam rotile de vara? - hotel pentru roti Service-urile pentru roti si-au extins paleta de servicii si, pe langa vanzarea, echilibrarea si montarea anvelopelor de iarna ofera si "cazare" pentru anvelopele de vara, sau pentru cele de iarna. "Cazarea" costa aproximativ 5 lei pe luna de anvelopa. Pentru un set de patru anvelope gazduite intre 1 noiembrie si 31 martie ar trebui sa se achite in jur de 100 de lei. Alternativa o reprezinta depozitarea acestora in locatii "clasice" precum balcon sau boxa de la subsolul blocului sau depozit pentru cei care locuiesc la cas