Romania libera informeaza: INFRASTRUCTURA. Boagiu zice ca a tras 4% fonduri UE, cifrele Finantelor vorbesc de 2,6%. Autostrazile peste Carpati o iau de la zero.

Construirea tronsoanelor Sibiu-Pitesti si Comarnic-Brasov va incepe pana in 2013

Ministerul Transporturilor va incepe pana in 2013 lucrarile de construire a doua importante proiecte de infrastructura rutiera, anume tronsonul de autostrada Pitesti-Sibiu si cel de pe Valea Prahovei, care leaga localitatile Comarnic si Brasov, a spus ieri ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, in cadrul unui seminar dedicat infrastructurii rutiere.
In urma cu cateva zile ministrul afirmase ca lucrarile vor incepe in parteneriat public-privat in cazul autostrazii de pe coridorul IV de transport pan-european (Sibiu-Pitesti) si prin concesiune in situatia autostrazii de pe Valea Prahovei. Parteneriatul public-privat presupune infiintarea unei companii de proiect ce reuneste statul si o firma privata care construieste autostrada, primul participand cu terenul necesar, in timp ce concesiunea presupune construirea si administrarea autostrazii de catre un concesionar. Potrivit lui Boagiu, dar si conform cu un studiu de fezabilitate intocmit de firma Iptana inainte de 2005, autostrada Pitesti-Sibiu ar urma sa coste trei miliarde de euro. Costul mare este explicabil prin riscurile ridicate ale alunecarilor de teren, care impun solutii constructive deosebite. Proiectele celor doua autostrazi dureaza din perioada 2000-2005, insa nici un ministru al Transporturilor nu a reusit implementarea lor. Daca in cazul autostrazii Sibiu-Pitesti nu s-a facut nici un pas concret in afara studiului mentionat, in situatia tronsonului Comarnic-Brasov au mai existat doua tentative de concesiune, ambele esuate din diferite motive.

400 milioane euro cheltuite in 2011

Desi este evident ca de la sosirea sa la Ministerul Transporturilor s-au inregistrat progrese, chiar si minime (potrivit Finantelor, fondurile UE cheltuite au crescut in cele sase luni scurse de la instalarea lui Boagiu la Transporturi cu 50%, fata de toti banii atrasi pana in septembrie 2010), Boagiu nu a ezitat sa umfle putin sumele raportate, cheltuite de Transporturi. "In ultimele luni, am crescut rata de absorbtie de la 32 milioane euro la 113 milioane euro, adica de la putin peste 1% la 4% (...) Cred ca vom reusi sa absorbim cea mai mare parte a fondurilor, cu toate ca este un efort gigantic. Vom creste pana la 20% rata pana la sfarsitul lui 2011", a spus ea, conform Mediafax.
Potrivit datelor Finantelor, la finele lunii trecute rata era de 2,44%, si nu de 4%, iar la sosirea sa la minister, in septembrie 2010, rata era de 1,82%. Cu alte cuvinte, absorbtia in ultimele sase luni nu a fost de 3%, ci doar de 0,6%. Oficiali ai ministerului au fost rugati sa explice diferenta, insa pana la ora inchiderii editiei nu au oferit raspuns. Majorarea promisa de Boagiu, de 16% pana la finele anului, ar insemna ca vor fi efectuate pana la inchiderea anului lucrari in valoare de aproximativ 400 milioane de euro, echivalentul a 100 kilometri de autostrada, de la cap la coada. Tot la capitolul promisiuni, ministrul a spus ieri ca Romania va avea in 2013 "in exploatare 800 de kilometri de autostrada (416 km deschisi anul viitor - n.r.)" si ca pana la finele anului viitor vor fi efectuate lucrari de 2,7 miliarde euro. Pana la finele perioadei de alocare a fondurilor pentru Romania, adica in 2013, vor fi cheltuite 3,6 miliarde de euro.