Din ciclul "nu ne mai mira nimic in Romania", cea mai mare hotie legala la ora actuala din tara asta o reprezinta firmele de ridicari auto. E vorba de acele firme care ridica masinile parcate, chipurile, ilegal. Cine parcheaza masina intr-un loc nepermis este normal sa fie sanctionat cu amenda. Insa ce se intampla cu acele sume colosale pe care le cer firmele in schimbul masinii tale? Peste 6 milioane de Euro ajung in fiecare an inbuzunarele firmelor private.
Conduse de personaje dubioase, protejate de contracte si de hotarari halucinante ale unor consilii locale, firmele de ridicari auto s-au dovedit cea mai profitabila afacere a crizei. Patronii lor continua sa incaseze sume exagerate de la automobilistii care sufera de lipsa locurilor de parcare si care n-au gasit inca leac in justitie impotriva acestei calamitati.

• Banii ajung la firme private, nu la Primarii ca sa faca locuri de parcare!

Si normal, daca firmele care ridica masinile sunt ale neamurilor primarilor... De ce sa bage banii in Primarie si sa faca locuri de parcare, cand pot sa-i bage direct in buzunar?
Pe rolul judecatoriilor de sector si al Tribunalului Bucuresti sunt peste o mie de actiuni deschise de automobilisti, care cer despagubiri atat din partea Brigazii de Politie Rutiera, cat si a firmelor de ridicari. Primul caz castigat in instanta a fost deja celebrul dosar instrumentat de Gheorghe Piperea, din martie 2010, prin care politia a fost obligata sa achite atat cuantumul amenzii, cat si suma achitata de petent pentru a-i fi eliberat automobilul. Intre timp, zeci de avocati si-au dat seama ca subiectul reprezinta o paine de mancat si ca masura de ridicare este atat de abuziva, incat trebuie gasita o cale valida de atac.
Am vorbit cu doi dintre avocatii care s-au implicat pana acum in astfel de cazuri. Ambii au inceput sa fie preocupati de tema dupa ce le-au fost ridicate autoturismele. Unul dintre ei este Flavius Oancea, colaborator la SCA Magureanu si Asociatii.
"Pe scurt, avem aceasta situatie: fiecare consiliu local are propria hotarare, conform carora in unele sectoare primariile nu primesc niciun procent din veniturile obtinute de firmele de ridicari. In final, asta ar fi putut fi un obiectiv firesc, ca primariile sa obtina noi sume pe care sa le investeasca in crearea de noi locuri de parcare. Insa toti banii astia se duc la firme particulare."
Ce-i de facut, atunci? "La procesele castigate pana acum, s-a mers pe ideea ca, potrivit Codului civil, suntem cu totii raspunzatori pentru faptele noastre, astfel incat politia este obligata sa plateasca pentru greseala sa. Eu nu merg pe asta, pentru ca sunt de parere ca firma trebuie sa plateasca, nu autoritatile publice. Ma bazez tot pe o prevedere din Codul civil, care stabileste ca persoana care a incasat abuziv o suma de bani trebuie s-o restituie (formal, se numeste imbogatire fara just temei), asa ca prejudiciul trebuie suportat de firma, pentru ca ea a luat banii", spune Oancea, a carui ipoteza nu a fost confirmata de o hotarare definitiva, toate cazurile sale aflandu-se inca pe rol.
Cu alte cuvinte, Politia este tapul ispasitor si plateste pagubele in cazul unui proces, nu firma care a incasat banii. Asta da prostie uriasa!

• Merita si nu prea sa mergi in justitie

Andreea P., avocata specializata in acest gen de cazuri, spune ca, pana acum, a avut peste 20 de dosare finalizate, din care a pierdut doar doua: "Unul in care masina era parcata chiar sub semnul de parcare interzisa si un altul in care clientul a dorit sa-si redacteze singur contestatia si a facut-o destul de prost."
Dosarele impotriva politiei reprezinta principalul segment al activitatii sale si are prieteni avocati care se ocupa exclusiv de aceste spete, adesea cu mult succes. Fiindca, adesea, circumstantele sunt favorabile. "Cei mai multi judecatori detesta firmele de ridicari si mafia din Capitala. Trebuie doar ca dosarul sa fie instrumentat decent, iar fapta sa nu fie prea grava. Daca masina era parcata in intersectie sau in statia de autobuz, este greu de crezut ca se poate face ceva."
Dincolo de nevoia cetateanului de a capata satisfactie, se pune intrebarea, totusi, daca merita deranjul. Andreea P., de pilda, taxeaza fiecare client cu o mie de lei, "care se achita inainte de actiunea in instanta, clientul recuperandu-si prejudiciul ulterior de la politie".
Doar ca, prin lege, autoritatile publice sunt obligate sa achite sumele la sase luni de la pronuntarea sentintei. Iar cei care se asteapta ca banii sa le vina de la firma de ridicari, ar trebui sa ia aminte la spusele lui Vasile Stoicescu, managerul uneia dintre cele mai hulite astfel de companii din Capitala: "Am fost chemati in instanta de nenumarate dati, insa pana acum nu am pierdut decat trei procese, iar pentru niciunul decizia nu este irevocabila. Va spun sincer, eu fiind jurist, nici instantele, nici avocatii nu sunt inca familiarizati cu aceste cazuri si nu au gasit pana acum modalitatea sa castige procesele."
(Sursa: Capital)