Cronica Romana publica articolul "Avem una dintre cele mai proaste infrastructuri din lume!", pe care il puteti citi in continuare.
'Romania nu are nicio strategie in domeniul transporturilor, plateste foarte scump intretinerea drumurilor si are "servicii de transport sub standardele europene". Sunt informatiile care apar intr-un raport al Bancii Mondiale. Aceeasi care considera ca toate aceste probleme sunt consecintele unor reforme incepute si neterminate. Cel mai plauzibil exemplu in cazul tarii noastre este Autostrada Transilvania, ale carei lucrari au fost demarate inca din anul 2004, si acum, in 2010, sunt finalizati doar 50 de kilometri! Un alt exemplu este autostrada care leaga Capitala de Litoral. Ea nu a fost terminata pe ultimii 60 de kilometri. Una dintre principalele probleme identificate de Banca Mondiala la Ministerul Transporturilor ar fi numirile politice in fruntea companiilor de stat. In plus, expertii Bancii spun ca ministerul nu a fost capabil sa utilizeze banii pusi la dispozitie de Uniunea Europeana pentru Transporturi. La acest capitol, recomandarile ar fi ca Ministerul Transporturilor sa nu administreze singur toate companiile pe care le are in subordine, sa angajeze manageri strict in functie de competente si sa renunte la o parte din proiecte pentru a economisi banii.
Nici Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi nu a scapat de criticile Bancii Mondiale. In raportul prezentat se arata ca intretinerea de rutina a drumurilor costa 14.000 de euro pentru un kilometru. In alte state europene sumele variaza intre 3.000 si 9.000 de euro.
Condamnabila este, in opinia Bancii Mondiale, si garantarea contractelor cu incasarile din roviniete. Expertii recomanda cresterea taxelor de drumuri publice pentru a avea fonduri mai mari de intretinere.
In acelasi raport sunt analizate si activitatile de la CFR Marfa si CFR Calatori. Banca Mondiala recomanda reduceri de personal, investitii mai mari in mentenanta cailor ferate si eliminarea unor trenuri personale. Dar aceste masuri pot fi insuficiente pentru ca de fapt la infrastructura feroviara nu s-a mai facut nimic de aproape doua decenii. Masurile propuse se pot dovedi chiar tardive din moment ce, din cauza disponibilizarilor masive facute fara noima, intretinerea cailor ferate este deficitara. Mai mult, peste 30% din liniile ferate (din totalul celor 11 mii de kilometri) nu mai corespund din punct de vedere tehnic si exista pericol de accidente. Aproape 40% din garile si haltele CFR au fost desfiintate.
La capitolul drumuri stam mai prost chiar si decat unele tari africane. Mai deunazi, un alt raport ne compara cu Ghana sau Burundi.'