Trei firme isi maresc considerabil cifra de afaceri ca urmare a schimbarii legislatiei privind depunerea declaratiilor fiscale. Din aceasta luna, contribuabilii mijlocii si mari sunt obligati sa depuna declaratiile fiscale in format electronic. Potrivit normelor in vigoare sunt incadrate la categoria contribuabililor mijlocii firmele care au realizat in anul precedent o cifra de afaceri intre 6,7 si 70 de milioane de lei, iar contribuabili mari firmele care au realizat peste 70 de milioane de lei. Pentru a depune insa aceste declaratii in format electronic este necesar un certificat digital care se elibereaza de numai trei firme la nivel national agreate de Ministerul Finantelor. Emiterea acestor certificate costa 60 de euro, suma la care se adauga o taxa anuala de 30 de euro.
La nivelul judetului sunt peste 400 de contribuabili incadrati in categoria celor mijlocii si mari si care trebuie sa se supuna modificarilor legislative. Mai mult decat atat, ANAF incurajeaza si celelalte categorii de contribuabili sa utilizeze mijlocul electronic de depunere a declaratiilor fiscale ca metoda alternativa de declarare. Pentru garantarea securitatii operatiunilor electronice, titularii certificatelor digitale trebuie sa se inregistreze conform instructiunilor de utilizare a serviciului depunere declaratii online publicate pe site-ul ANAF, la adresa www.anaf.mfinante.gov.ro la sectiunea declaratii electronice/inregistrare certificate digitale.

Garantii cerute firmelor

Firmele au posibilitatea depunerii declaratiilor prin intermediul portalului e-guvernare din anul 2007, insa pana in mai 2008 certificatul digital era emis gratuit de autoritati. Ulterior, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a externalizat serviciul, iar in prezent certificatele sunt eliberate de firmele Certsign SRL, Digisign SA si Trans Sped SRL.
Pentru ca o societate sa devina furnizor de certificate digitale trebuie sa indeplineasca mai multe conditii. Printre cele mai importante se numara dovedirea la autoritatea de acreditare (Ministerul Comunicatiilor) a existentei resurselor financiare pentru acoperirea prejudiciilor pe care le-ar putea cauza cu prilejul desfasurarii activitatii. In acest sens trebuie sa depuna o scrisoare de garantie din partea unei institutii financiare sau o polita de asigurare in valoare de 500.000 de euro. O alta conditie esentiala pe care trebuie sa o indeplineasca furnizorul este folosirea de dispozitive securizate de creare a semnaturii electronice.

Oamenii de afaceri nemultumiti de tarife

Reprezentantii firmelor din judet vizate de masura depunerii declaratiilor in format electronic sunt nemultumiti de faptul ca doar trei firme au fost selectate sa elibereze certificate digitale. "Puteau sa acrediteze mai multe societati care se ocupa cu asa ceva pentru a crea concurenta si a scadea tarifele. Asa ni se impun practic trei firme carora sa le dam cateva zeci de euro anual pentru un stick", a declarat Cristian Bejenaru, administratorul unei societati din judet.