Plini de entuziasm in 2008, furnizorii de componente auto ai americanilor apeleaza la solutii low-cost din cauza crizei financiare, care face ca si fabrica de la Craiova sa produca la capacitate redusa. Unii si-au deschis mici divizii in incinta Ford Craiova, altii testeaza piata terenurilor din Slatina si Bals, pentru a se pozitiona avantajos atat fata de Ford Craiova, cat si fata de Dacia Pitesti.

Furnizorii de componente auto pentru Ford Craiova isi fac in liniste aparitia in Banie sau in imprejurimi. Daca in 2008 toti erau entuziasti si si-au infiintat imediat subsidiare in Romania, ulterior, elanul le-a mai scazut, pe masura ce americanii si-au reconsiderat tintele de investitii la Craiova, din cauza crizei economice.
Ford are tot interesul sa-si imbie furnizorii pentru ca acestia sa infiinteze firme in Romania, pentru ca subansamblurile produse aici nu sunt purtatoare de taxe vamale. Romanii pot profita, prin crearea de locuri de munca. Primii doi furnizori Ford au sosit deja: americanii de la Johnson Controls - producatori de scaune pentru automobile - si Lear Corporation - furnizori de echipamente electrice si electronice. Primii sunt parteneri traditionali si ai Dacia si au fabrici la Mioveni, Pitesti si Topoloveni. La Craiova, au optat deocamdata pentru o mica divizie in curtea Ford. Si Lear Corporation a apelat la aceasta solutie low-cost.
Divizia europeana a americanilor de la Lear, care patroneaza fabrica infiintata in 2001 la Pitesti, este inregistrata in Luxemburg si Marea Britanie. Pentru 2009, societatea a raportat o cifra de afaceri neta de circa 125 de milioane de lei (29 de milioane de euro), avand peste 1.200 de angajati. Pentru 2009, societatea a raportat o pierdere de 25,4 milioane de lei (circa 6 milioane de euro). Cu toate ca Johnson Controls a publicat deja cateva anunturi de angajare, surse de la Ford afirma ca nu se vor trece la angajari mai devreme de 2011.

Slatina si Bals, calea de mijloc

Germanii de la Honsel, producator de piese turnate din aluminiu, nu se inghesuie nici ei spre Craiova. Acestia s-au orientat spre Slatina, probabil si datorita fabricii de aluminiu Alro, din localitate. In 2008, ei au promis ca vor investi 100 de milioane de euro si vor angaja 1.000 de oameni. Loviti de criza financiara, nemtii nu au mai apucat decat sa faca o organizare de santier si se gandesc sa-si reconsidere obiectivele de investitii.
Subsidiara germanilor in Romania este inregistrata la Sibiu. Pentru 2009 Honsel a raportat un numar mediu de 29 de salariati si o pierdere de peste 360.000 de euro.
Interesant de vazut ar fi si optiunile altor doi producatori, Afmech SRL - producator de motoare hidraulice - si Roechling Automotive - furnizor de componente din plastic. Una dintre cele doua companii s-ar putea stabili in Bals - unde ar putea angaja 300-400 de persoane. Deocamdata, cei care testeaza piata pastreaza discretia. Afmech s-a interesat si de locuri libere in incinta Parcului Industrial Craiova. Deocamdata, are sediul social pe strada Caracal, vizavi de fabrica Ford. Unicul actionar al companiei este Afmech Belgia. Pe anul 2009, societatea a raportat un numar mediu de patru angajati si o cifra de afaceri neta de 1,12 milioane de lei (circa 260.000 de euro). Daca suni insa la sediul companiei, iti raspunde un robot.
Alt producator entuziasmat in 2008 a fost divizia italiana a grupului Rochling. Inca din februarie 2008, a fost infiintata Rochling Automotive Craiova SRL, cu sediul social in Timisoara. Reprezentantii companiei au declarat ca vor sa achizitioneze cel putin 5.000 de metri patrati de teren si sa investeasca in echipamente cinci milioane de euro. Fabrica ar urma sa furnizeze componente atat pentru Ford, cat si pentru Dacia, ceea ce inseamna ca solutia low-cost ar insemna fie o divizie pe langa fabrica de la Craiova, fie o fabrica la Bals sau Slatina.