Avionul prezidential polonez care s-a prabusit sambata, la aterizarea pe aeroportul din Smolensk, in Rusia, era un aparat de tip Tupolev TU-154 - un model de avion rusesc cu design din anii 60, potrivit pentru conditii meteo nefavorabile.
De productie sovietica, aparatul este dintr-o serie lansata in 1971 si cu el au fost dotate conducerile majoritatii statelor comuniste. Singura exceptie a constituit-o avionul prezidential al lui Nicolae Ceausescu, care a optat pentru un Boeing 707, aflat in functiune si astazi.
Tu 154 este construit in Rusia si a fost considerat mult timp una dintre cele mai sigure aeronave civile. Designul modelului a fost realizat in anii ‘60 si a fost utilizat intens de compania aviatica rusa Aeroflot. Este utilizat in continuare pentru zborurile interne din Rusia si din alte state ex-comuniste
TU-154 (nume de cod NATO - Careless) este un trijet mediu-curier, 336 exemplare in exploatare, este folosit in principal de companii aeriene din fosta Uniune Sovietica. Avand o viteza de croaziera de 975 km/h, Tu-154 este unul dintre cele mai rapide avioane de linie, avand o durata de viata de 45.000 de ore (poate ajunge la 80.000 de ore dupa upgrade-uri). Este un avion "zgomotos", dar bine adaptat la conditii speciale, precum zonele extrem de reci din nordul extrem al Rusiei.
In ianuarie 2010, Aeroflot a anuntat retragerea flotei de avioane Tu-154 dupa aproape 40 de ani, ultimul zbor operat de o asemenea aeronava fiind Ekaterinburg-Moscova, la 31 decembrie 2009.
Un astfel de model al companiei aeriene Caspian Air s-a prabusit anul trecut pe 15 iulie in timpul unui zbor pe ruta Teheran-Yerevan in urma caruia au murit 168 de pasageri.
Din 2002 pana in prezent s-au petrecut 5 acidente grave cu acesti tip de avion.