Traian Basescu a anuntat de mai multe ori, in ultima perioada, ca ia in calcul la modul cel mai serios plecarea pe mare, intr-un voiaj de un an, in calitate de comandant, in cazul in care va pierde alegerile. Marea intrebare e, insa, cu ce?

Romania mai are are doar 7 nave comerciale mari

Sansele de a pierde presedintia, duminica, sunt destul de mari. Dar sansele lui Basescu de a obtine comanda unei nave, pentru un an de zile, sunt extrem de reduse, ca sa nu zicem aproape nule. Sa analizam, insa, cateva date concrete. Ca unul care si-a facut un obicei din a invoca dragostea fata de tricolor, Traian Basescu nu ar putea accepta, de principiu, sa ia comanda unei nave sub pavilion strain. Pentru ca nu ar mai putea lacrima noaptea cu tricolorul in suflet (cum fac alcoolicii).
El nu poate fi decat capitan al unei nave pe care flutura tricolorul romanesc, asta e clar. In plus, a merge pe un vas strain ar insemna sa fie angajatul prea-plecat al unui armator grec, filipinez ori cipriot, lucru care, iarasi, nu se pliaza pe stilul mandrului nostru (incepand cu 6 decembrie fost) presedinte. Marea problema e, insa, aceea ca, in acest moment, Romania mai detine doar 7 nave comerciale, mari si late, pe care s-ar putea imbarca Traian, fostul capitan al celui mai mare petrolier romanesc. Asta, din totalul de 319 de nave comerciale detinute in 1990. Este vorba de nave vrachier, tancuri petroliere, cargouri de marfuri generale, nave ro-ro, ferry si o nava scoala.

Nimeni nu angajeaza un marinar care a stat 22 de ani pe uscat

Basescu, se stie, a avut grija sa isi reinnoasca permanent brevetul de navigator, inclusiv anul acesta, in specializarea "tancuri petroliere", dintre care Romania mai detine doar 3 la aceasta ora. Chiar presupunand ca Basescu ar gasi pe una dintre aceste nave un loc liber de comandant, e foarte dificil de crezut ca armatorii navei respective ar fi dispusi sa incredinteze comanda ei unui marinar care nu a mai profesat ca atare de 22 de ani, adica din 1987.
In aproape un sfert de secol, in orice domeniu se schimba foarte multe, iar inactivitatea se plateste scump. Dovada ca asa stau lucrurile o constituie accidentul produs de Basescu acum cativa ani, in 1998, cand a incercat sa manevreze un mineralier in portul Constanta si a intrat cu el intr-o nava, producand pagube de milioane de dolari.
Dezvaluirea, facuta acum o luna de deputatul PSD Cristian Rizea, a fost confirmata de bossul santierului naval Constanta, Gheorghe Bosinceanu, un apropiat al presedintelui, intr-o declaratie data ziarului "Telegraf", fara a da, totusi, detalii despre valoarea pagubelor provocate si cine le-a suportat.
Basescu a mai efectuat un voiaj de cursa lunga, in 1999, cand era ministru al Transporturilor, dar a fost ceva mai mult simbolic. De asemenea, se stie ca el si-a dorit sa conduca, acum 2 ani, nava "Biruinta", pe ultimul drum, inainte de a fi data la fier vechi, dar nu a mai apucat, iar vasul pe care l-a condus odinioara nu mai exista in acest moment.

Basescu risca sa ajunga sa lucreze pentru mogulul Patriciu

Visul de a redeveni comandant, al lui Basescu, pica si intr-un moment cum nu se poate mai prost. Criza economica a lovit crunt transporturile maritime internationale, un mare numar de nave au fost trase pe dreapta, in conservare, si un mare numar de navigatori si-au pierdut slujbele. Inca de la inceputul anului, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), Adrian Mihalcioiu, anunta ca peste o cincime dintre navigatorii romani isi vor pierde slujbele, pe fondul crizei. Romania este si o tara cu un numar foarte mare de navigatori activi, peste 14.000, ceea ce conduce la o concurenta acerba pe piata locurilor de munca. Indiferent de criza economica mondiala, transportul maritim romanesc s-a confruntat, in ultimii ani, cu probleme uriase, navele autohtone fiind vechi, costurile de reparatii mari, ceea ce a dus, nu o data, la arestarile navelor, cu tot cu marinari, prin diverse porturi sau chiar la executarea lor silita. In fine, pe comandatul Basescu l-ar putea astepta o surpriza mai mult decat neplacuta daca si-ar gasi, totusi, printr-un noroc chior, o slujba pe un tanc petrolier romanesc: o mare parte (cca.3.558.000 de tone anual) din petrolul importat de Romania este comandat, pentru a fi rafinat aici, de firma Rompetrol, al carei nume se leaga de cel al mogulului Patriciu.