Italienii si-au reconfirmat interesul pentru preluarea societatii, insa numai in anumite conditii. Dupa ce procesul de privatizare a fost anulat, speculatiile au inceput sa curga. Presedintele CA, protagonistul din scandalul "Desintco", si-a dat demisia din minister.

Speculatiile privind adevaratul motiv pentru care italienii de la Alenia Aeronautica nu au preluat Avioane Craiova SA au inceput sa reapara, dupa ce negocierile de privatizare au esuat. La sfarsitul lunii iulie, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) anunta ca "solicitarile cuprinse in oferta Alenia Aeronautica exced cadrul legal in vigoare in materie de privatizare, precum si prevederile dosarului de prezentare". In consecinta, a anuntat ca schimba "strategia" de privatizare "in regim de maxima urgenta".
Se implineste o luna de la acest anunt si singurele masuri constau intr-un plan de restructurare prin concedierea a 300 de salariati si vanzarea unor active. Ieri, editia romaneasca a revistei Forbes, citata de Adevarul, sustinea ca esecul privatizarii Avioane SA nu surprinde pe nimeni, atata timp cat oferta italienilor depindea de intentiile statului roman de a cumpara avioane multirol. Dupa cum se stie, statul roman intentiona sa cheltuiasca 3,5 miliarde de euro pe 48 de avioane de lupta, iar Alenia Aeronautica era inscrisa in cursa ca participant la realizarea avioanelor Eurofighter Typhoon. Din cauza crizei, proiectul a incremenit la nivelul anului trecut, iar italienii trebuia sa se retraga onorabil din afacerea Avioane SA - sustine Adevarul. In consecinta, a cerut anularea de catre statul roman a datoriilor de noua milioane de euro si preluarea de catre acesta a cheltuielilor de disponibilizare a salariatilor, ceea ce a fortat AVAS sa anuleze privatizarea.
"In lipsa contractului de 3,5 miliarde de euro pentru achizitia avioanelor de lupta, producatorul craiovean va ramane la fel de neinteresant pentru marile companii din domeniu", mai noteaza Adevarul.

Autoritatile dribleaza Bruxellesul?

Fostul ministru al finantelor, Sebastian Vladescu, consultant al Alenia in problema Avioane SA, a precizat pentru GdS: "Alenia a fost, este si va fi interesata de preluarea fabricii, insa in conditiile enuntate. Daca statul va relua privatizarea in conditiile mentionate, cu siguranta se va inscrie in cursa. Altfel, nu se pune problema. Ciudat este ca, iata, incepe sa se intample cum am cerut - disponibilizari de salariati -, insa procesul de privatizare a fost oprit". O decizie foarte interesanta, spunem si noi. Poate ca preluarea cheltuielilor de disponibilizare in plin proces de privatizare ar fi deranjat oficialii de la Bruxelles. In actualele conditii insa, poate ca si stergerea datoriilor ar avea mai mult succes sa fie agreata de UE. Problema este ca, daca situatia continua, este posibil ca statul sa nu mai aiba ce privatiza, iar Avioane SA sa impartaseasca soarta uzinei Tractorul Brasov. Oricum, probabil ca dupa restructurare fabrica abia se va putea integra la categoria IMM-uri, iar impactul social al eventualei inchideri ar fi mult mai mic. Din alta perspectiva, dupa restructurare, statul ar putea considera ca transformarea activelor intr-un parc industrial pentru furnizorii Ford - unde afacerea pare sa mearga - ar fi mult mai profitabila. La final, sa spunem ca principalul om din firma, presedintele CA - Aurel Cazacu, directorul productiei de aparare din Ministerul Economiei si reprezentantul ministerului in conducere, a fost unul dintre protagonistii scandalului de weekendul trecut, cu firma intermediara pentru exportul de armament (Desintco SRL). Dincolo de aceasta afacere, despre care nu discutam aici, Cazacu si-a dat demisia din minister. In consecinta, altcineva va fi trimis in fruntea CA. Cazacu avea o viziune asupra relansarii fabricii, sa vedem ce se va intampla acum.