Odata cu preluarea Avioane Craiova, italienii de la Alenia Aeronautica ar urma sa primeasca drepturile de productie si comercializare a modelelor IAR-99. MApN a cedat drepturile de utilizare a patentului de fabricatie pana in 2014.

Italienii de la Alenia Aeronautica vor putea utiliza documentatiile pentru IAR-99 Soim pana in 2014 pentru productia si reparatia unor astfel de aeronave in cazul in care vor prelua Avioane Craiova SA. Machetele si documentatiile tehnice realizate dupa proiecte dezvoltate in anii '80-'90 de industria aeronautica romana sunt in prezent disputate in justitie de Institutul National de Cercetari Aerospatiale (INCAS) Bucuresti si Elbit Systems Israel -
care a construit la Craiova pentru MApN aparatul IAR-99 Soim, varianta modernizata a proiectului IAR-99. Israelienii ar fi folosit documentatiile tehnice pentru a realiza acest avion fara sa aiba drept de proprietate intelectuala asupra lor. Pe de alta parte, MApN sustine ca este "administratorul" acestor documentatii, pe care le-a pus la dispozitia Avioane Craiova SA "in baza contractelor de realizare a produsului IAR-99 Soim".

Reprezentantii Alenia, asteptati la negocieri

În ianuarie 2009, intre MApN si Avioane Craiova SA a fost semnat un nou contract (nr. 901/2009), care stabileste drepturile si obligatiile ce revin partilor semnatare, ca urmare a punerii la dispozitia operatorului economic a documentatiei tehnice "in vederea fabricatiei, reparatiei sau modernizarii de produse executate dupa aceasta documentatie, pentru o terta persoana din tara sau din strainatate". Potrivit MApN, in baza acestui contract, Avioane Craiova SA are "dreptul de a utiliza, in mod neexclusiv, documentatia pentru reproducerea industriala, cu obligatia de plata a unei redevente in situatia fabricarii, reparatiei sau vanzarii de produse pentru o terta persoana din tara sau strainatate". De asemenea, societatea are obligatia de a nu transmite documentatia primita catre o terta persoana fara acordul scris al administratorului.
Conform uzantelor, pana acum, intelegerile de acest fel erau incheiate de la an la an - spune Valentin Bernovschi, coordonator al programului IAR-99 Soim. De data aceasta, intelegerea a fost parafata pe cinci ani. Teoretic, Alenia Aeronautica ar prelua aceste drepturi odata cu fabrica. Întrebati daca drepturile de folosire a documentatiei pot fi obiectul negocierilor la privatizare, oficialii societatii oltene raspund afirmativ. "Se au in vedere, pentru ca ele reprezinta posibilitati de dezvoltare ale celui care cumpara. În cadrul procesului de negociere si al ofertei au fost prevazute elemente privind toate aceste lucruri, pentru ca sunt chestiuni legate de ceea ce poate sa faca fabrica", a spus Aurel Cazacu, presedinte al CA la Avioane Craiova SA si director al Directiei generale industria de aparare si probleme speciale din Ministerul Economiei.
Pe de alta parte, italienii sunt inca asteptati la negocieri la AVAS, dupa ce au depus oferta finala de privatizare. Pe 30 iunie expira mandatul de negociere acordat AVAS de guvern, iar in cazul nefinalizarii, executivul ar trebui sa aprobe prelungirea lui cu trei luni.