Specialistii in consultanta i-au indemnat pe managerii din Oltenia, la Forumul Economic Regional organizat ieri in Craiova, sa-si conduca afacerile cu multa inteligenta, cu atentie si, mai ales, sa investeasca in oamenii valorosi din companii, pentru ca pe ei se bazeaza dezvoltarea business-ului dupa ce trece criza. Analistii au spus ca se stia despre aceasta din 2007.

Craiova a gazduit ieri prima editie a Forumului Economic Regional (FER), organizat de Media XPRIMM. Au participat reprezentantii a 59 de companii din Oltenia - care detin 24.000 de angajati - , respectiv lideri de sindicate din regiune, asiguratori si autoritati din domeniul pensiilor de stat si administrate privat. "Criza este centrul preocuparilor noastre", a spus Sergiu Costache, moderatorul evenimentului si directorul revistei XPRIMM.

"Se stia de criza din 2007"

Analistul economic Dragos Cabat de la Financial View Consulting i-a informat pe managerii prezenti ca "despre criza din Romania se stia de la sfarsitul lui 2007, cand profitabilitatea companiilor a inceput sa scada, doar ca factorul politic nu a fost interesat ca lumea sa stie aceste lucruri". Mediul politic ar fi tinut in secret criza din tara, din cauza alegerilor care au avut loc anul trecut, a presupus analistul economic. Economia intreaga este afectata de criza in diverse feluri: blocaje financiare, reducerea accesului la credite de investitii, acces greu la capital de lucru, cresterea delincventei intre companii si in relatia cu bancile. Cabat spune ca din ultimele studii rezulta ca pe primele trei luni ale anului filele cec si biletele la ordin refuzate de banci au crescut cu 70% fata de tot anul 2008. De asemenea, 90% din tranzactiile comerciale au intarzieri la plata intre 90 si 120 de zile fata de termenul scadent pe factura. "Companiile romanesti trebuie sa se adapteze conditiilor actuale", a spus analistul. Primele sfaturi sunt legate de costurile operationale ale companiei. Clientii trebuie alesi cu atentie si eliminati cei "neseriosi", care au avut incidente anterioare legate de plati. Chiar si furnizorii trebuie selectati cu grija. Politicile salariale trebuie sa fie flexibile, bazate pe "meritocratie", adica acei angajati care contribuie la dezvoltarea companiei trebuie stimulati si mentinuti in firma.

Management financiar strict

Pe perioada crizei, doar managerii destepti duc firma mai departe. "Chiar si la companiile mari, managerii nu-si urmaresc cu strictete clientii si furnizorii si nu stiu cand si cum le ies bani din firma. In perioada de criza este foarte important pentru companii sa renunte clar la activitatile putin profitabile", a mentionat analistul citat. El a mai spus ca in aceasta perioada planificarea companiei trebuie facuta pe termen lung, in conditiile in care si politicile guvernamentale trebuie sa devina stabile. Organizatorii FER la Craiova le-au transmis managerilor din Oltenia ca binele firmei sta in inteligenta lor. Directorii sunt sfatuiti sa nu taie haotic din cheltuielile de personal, de protocol, de deplasare, sa nu taie bugetele de promovare si reclama fara sa calculeze daca acele reduceri aduc un plus afacerii. Firma poate reduce strategic costurile fara se dea afara oameni, externalizand din servicii.

"Tineti bine de angajatii buni!"

"Daca tai sucurile si cafeaua intr-o companie, va fi un efect simptomatic asupra angajatilor", a precizat Costache, adaugand ca orice taiere brusca din drepturile salariatilor va crea un fel de panica, pentru ca oamenii vor vedea ca exista ceva in neregula cu compania. "Am plecat de la o banca atunci cand s-au taiat sucurile angajatilor. Primul semn ca lucrurile nu merg bine intr-o companie este atunci cand se taie cheltuielile minime", a spus Dragos Cabat. Managerii au fost sfatuiti sa comunice cu angajatii, in primul rand cu angajatii-cheie, pentru a-i pastra in companie. "Trebuie sa existe criterii clare de evaluare a performantei (adica meritocratie), sa recompensati initiativa si ideile angajatilor buni si sa protejati rezerva de talente ale companiei si sa apreciati vechimea fiecaruia in companie", a mentionat Sergiu Costache. Organizatorii FER au punctat ca, intr-un studiu efectuat pe 2009 la 75 de companii din vestul tarii, cresterile salariale au fost de 5-6% ca medie, dar cel mai mare procent (8%) l-au primit angajatii care contribuie la dezvoltarea firmei. Cea mai mare provocare pentru manageri este cum sa-si mentina angajatii de elita, sa-i stimuleze material, dar in acelasi timp sa-si mentina costurile de personal reduse. Solutia data de specialisti in cadrul Forumului Economic Regional este de a le oferi acestora pachete de asigurari de sanatate si pensii facultative, pentru care sunt deductibile cheltuieli de pana la 400 de euro lunar. Angajatii merituosi pot fi stimulati prin planuri de renta de grup sau chiar asigurari de viata.