Statul si-a majorat cu o treime veniturile, pe baza reintroducerii TVA in vama, a eliminarii masurilor simplificate in constructii si a inflatiei. Veniturile publice se pot majora fie prin noi taxe, fie prin inflatie, fie prin ambele. Pe primele opt luni, veniturile statului roman s-au majorat cu 33,25%, ca urmare a reintroducerii TVA-ului in vama, a eliminarii masurilor simplificate la lucrarile de constructii, dar si a "bonusului" adus bugetului de inflatie. Un lucru trebuie stiut, statul nu impoziteaza doar veniturile reale, ci si inflatia.
Veniturile bugetului consolidat au crescut in primele opt luni cu 33,25%, comparativ cu perioada similara din 2007, la 101,47 miliarde de lei, raporteaza Ministerul Economiei si Finantelor.
In luna august au fost incasate venituri de 10,85 miliarde de lei, in urcare cu 18,27% comparativ cu perioada similara din 2007. Veniturile la bugetul de stat s-au situat, dupa primele opt luni, la 64,02 miliarde de lei, in crestere cu 35,57% fata de finele lunii august a anului trecut. Cel mai lent ritm de crestere a fost consemnat de veniturile bugetelor locale, cresterea fiind de 6,32%, la 4,2 miliarde de lei. Veniturile la bugetul fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, bugetul asigurarilor sociale de stat si cel al asigurarilor pentru somaj au inregistrat un avans de 33,18%, valoarea acestora ridicandu-se la 33,23 miliarde de lei. Explicatia acestei cresteri consta in majorarea salariului mediu pe economie (cu 25% in iulie 2008 fata de iulie 2007 potrivit INS), dar si in extinderea bazei de impunere a contributiilor sociale, prin introducerea sintagmei "venitul brut realizat lunar".
Potrivit noii legislatii, prin aceasta sintagma se intelege totalitatea veniturilor in bani sau in natura, realizate dintr-o activitate dependenta, indiferent de fondurile din care acestea se achita, realizate de asigurati (care au un contract individual de munca sau sunt functionari publici). In venitul brut realizat de aceste categorii de persoane sunt incluse si acele venituri in bani sau in natura care sunt obtinute ca urmare a desfasurarii unor activitati remunerate, in folosul unor entitati, altele decat angajatorul/angajatorii la care se deruleaza activitatea de baza.
Cu alte cuvinte, din acest an se percepe CAS nu doar pe veniturile (salarii, prime, bonusuri etc.) obtinute de un angajat de la un angajator pe baza unui contract de munca, ci si pe orice alt venit obtinut de la terte persoane juridice sau in organisme tripartite, in Adunarea Generala a Actionarilor, in Consiliul de Administratie, in comitetul de directie sau in comisia de cenzori.
De asemenea, sumele primite de diverse persoane fizice, altele decat cele autorizate sa desfasoare activitati independente, ca urmare a desfasurarii unor activitati profesionale (cum ar fi cele din domeniul asigurarilor, marketingului, publicitatii, imobiliar etc.), inclusiv comisioanele, au fost si ele taxate cu CAS in acest an.
Statul nu impoziteaza venitul real, ci pe cel nominal
In proiectul de ordonanta de urgenta de modificare a Codului Fiscal este stipulat ca surplusul castigat de stat nu e altceva decat "o influenta negativa de cash-flow" impusa sectorului privat. Pe primele sase luni ale anului 2007, incasarile din TVA erau de 12,8 miliarde de lei (3,3% din PIB). In aceeasi perioada a acestui an, veniturile statului din TVA au crescut cu 65%, la 21,3 miliarde de lei (4,6% din PIB). Asa se explica scaderea incasarilor din august fata de luna iulie, efectul TVA in vama si in constructii disparand. Iar fenomenul se va accentua, in 2007 fiind incasate cele doua tipuri de TVA numai in a doua jumatate a anului, pe cand in acest an TVA-ul e incasat uniform, si nu in bloc. Pentru asigurarea fluxurilor de venituri bugetare, Finantele au decis sa prelungeasca pana in 2012 masura de reintroducere a platii TVA in vama pentru importurile de bunuri din statele din afara UE, desi initial Executivul anuntase ca este doar o masura temporara, de la 15 aprilie 2007 la sfarsitul anului 2008. Plata TVA in vama va avea influente pozitive de cash-flow asupra veniturilor bugetare, urmand ca in 2008 sumele atrase la buget sa fie de 1,79 miliarde de lei, sa atinga 2,17 miliarde de lei in 2009, 2,43 miliarde de lei in 2010 si 2,98 miliarde de lei in 2011.
Castigul statului a fost insa "compensat" de pierderea sectorului privat. Pana la reintroducerea TVA in vama la importurile din state-terte, valoarea adaugata bruta din economie a luat avant, mai ales ca urmare a cresterii activitatii industriale (rezultat al surplusului de lichiditate), care se bazeaza pe materii prime importate din afara UE. Reintroducerea TVA in vama a franat acest avant.
Datele statistice confirma ipoteza: contributia industriei la cresterea PIB s-a injumatatit in al doilea trimestru al anului 2007 fata de primul.
O alta sursa foarte importanta de venituri a statului este inflatia. Statul nu impoziteaza venitul sau profitul real, ci pe cel nominal. De asemenea, in cazul impozitelor indirecte, cresterile de pret sunt taxate fara retinere. Iar aceasta forma de impunere este una dintre cele mai nedrepte, tinand cont de structura regresiva a unor impozite, precum accizele.