Claude Moraes a explicat, partial, cum se va desfasura ultimul act al procesului de desemnare a procurorului sef european. Fazele parcurse pana in prezent au fost formalizate, cat de cat, in proceduri ce explicau celor interesati cum se va proceda. A existat o lista lunga de candidati din care au fost retinuti in cele din urma pe lista scurta trei procurori din tari UE: un roman, un francez, un german. Acesti candidati au fost supusi evaluarii a doua principale institutii europene: Consiliul European (prin intermediul COREPER) si Parlamentul European (prin intermediul comisiilor CONT si LIBE). Primul for l-a desemnat castigator pe procurorul francez, cel de-al doilea pe procurorul roman (Laura Kovesi). In aceste conditii procedura prevede ca alegerea finala intre cei doi se va transa prin negocieri directe intre echipe de negociatori desemnate de cele doua institutii. Parlamentul European se pare (conform ultimelor informatii oficiale) ca ii va imputernici cu rol de negociator din partea sa pe presedintii celor doua comisii care au fost implicate in procesul de evaluare si anume Claude Moraes (LIBE) si Ingeborg Grassle (CONT). Daca pana aici a fost cat de cat clar (zic cat de cat pentru ca in legatura cu modul in care s-a trecut de la lista lunga de candidati la lista scurta exista multe reprosuri privind transparenta procesului si obiectivitatea evaluarii profesionale), ce se va intampla mai departe ridica destule semne de intrebare. Cum va pregati Consiliul European participarea la negociere? Va mai organiza un vot intern pentru clarificarea optiunilor sale in cazul acestei competitii care acum a ramas in doi si nu in trei cum a fost prima oara? Echipa de negociatori a CE isi va pregati argumentele si limitele negocierii luand in considerare punctele de vedere transmise de fiecare guvern in parte sau va exista o linie impusa de presedintele Consiliului European Donald Tusk de la care nu va avea voie sa se abata? La finalul negocierilor va trebui sa se obtina un consens intre negociatori sau exista variante intermediare de compromis care sa impiedice blocarea unei decizii? Exista posibilitatea reluarii intregului proces de selectie? Fata de cele de mai sus, care tin mai degraba de partea formala a lucrurilor, exista insa la aceasta negociere intre cele doua organisme europene o particularitate esentiala, de fond, care o diferentiaza de alte negocieri desfasurate in trecut intre Parlamentul European si Consiliul European. Aceasta particularitate consta in faptul ca Parlamentul European isi va schimba structura si componenta in mai putin de 3 luni. Stim ca in perioada 23â€"26 mai 2019, cetatenii din statele membre UE vor alege, prin vot direct, un nou Parlament European. In aceste conditii la negocieri vor sta fata in fata reprezentantii unui organism ai carui europarlamentari isi fac bagajele si nu vor mai avea niciun rol pe viitor cu reprezentantii Consiliului European, consiliu care-si va continua activitatea in structura actuala pana la operationalizarea Parchetului European. Asadar unii pleaca, altii raman. Cei care pleaca vor cu tot dinadinsul sa-i lase pe cei care raman cu un cartof fierbinte in brate, cu o Laura Kovesi inculpata in tara ei si cu multe abuzuri profesionale la activ. Ei, cei care pleaca, indiferent cate daune materiale si de imagine va genera alegerea lor, vor sta linistiti. Nimeni nu-i va obliga sa repare stricaciunile sau sa plateasca pentru ele. Altii vor fi impovarati cu asta. Cei din Consiliul European raman in continuare sa gestioneze lucrurile, bune - rele cum vor fi, alaturi de noul Parlament European ce va rezulta in urma alegerilor din 26 mai 2019. Seamana, cumva, cu chestiunea Nigel Farage - Brexit. Farage, dupa ce si-a indeplinit misiunea, dupa ce BREXIT a fost votat la referendumul din tara sa in conditiile tulburi de care abia acum aflam, a iesit, tiptil, din joc. Lasandu-i pe cei de dupa el sa se descurce cum pot si sa primeasca direct in plex socul acestei decizii nesabuite. De-asta zic: de ce ar ceda CE in fata PE in aceasta negociere pentru sefia Parchetului European cand nici macar nu exista certitudinea ca noul Parlament European va sustine o astfel de alegere facuta de predecesorul sau? Dupa parerea mea acesta ar trebui sa fie argumentul crucial cu care Consiliul Europei sa ceara peste o saptamana Parlamentului Europei sa faca un pas inapoi.
- Voi sunteti, deja, trecutul. Noi reprezentam continuitatea si, in aceste conditii, vrem sa ne decidem viitorul dupa propriile evaluari. Daca noul Parlament European va insista sa reluam discutiile pe tema procurorului sef european, vom fi dispusi sa o facem la timpul potrivit. Pana atunci, insa, il sustinem cu fermitate pe Jean-Francois Bohnert.

(Sursa: conteledesaintgermain.ro)