Scientia.Ro: Teoria ferestrelor sparte
Mizeria atrage mizerie. Delincventa este contagioasa. O fereastra sparta atrage spargerea altor ferestre. O interesanta teorie venita din zona psihologiei experimentale este reconfirmata recent aratand ca oamenii tind sa se comporte in functie de mediul in care actioneaza. O teorie cu aplicatii diverse in combaterea infractionalitatii. Teoria pleaca de la urmatoarea observatie: daca o cladire are geamuri sparte care nu sunt rapid inlocuite, in scurt timp acea cladire va avea din ce in ce mai multe geamuri sparte, pentru ca in final ea sa fie vandalizata complet. Aceasta idee se aplica - si aici noi romanii putem depune marturie - si pentru alte zone ale spatiului public, cum ar fi gunoaiele de pe strazi/trotuare ori dintre blocuri. Imediat ce mizeria incepe sa se acumuleze, oamenii incep sa arunce gunoaie cu o tot mai mare indiferenta. Teoria nu este inventata in Romania, asadar acest tip de comportament este unul universal. In fapt, teoria ferestrelor sparte se naste intr-un articol scris de James Q. Wilson si George L. Kelling in martie 1982, publicat in revista The Atlantic Monthly. Una dintre concluziile firesti care decurge din cele prezentate mai sus este ca o strategie buna pentru prevenirea inconvenientelor vandalismelor de tot felul inseamna rezolvarea problemelor atunci cand acestea sunt nesemnificative. Astfel, daca repari geamul ce abia s-a spart, nu vor fi sparte si celelalte, daca strangi gunoaiele imediat ce apar, nu vor aparea saci de gunoaie aruncate pe trotuare, daca ataci criminalitatea marunta, vei reduce si criminalitatea majora s.a.m.d. Teoria spune chiar mai mult decat atat, si anume ca omul, aflat intr-un mediu neingrijit, in care ceea ce este considerat moral, etic ori legal nu pare a fi respectat, are tendinta de a se comporta in consecinta, imoral, ilegal.

Experimte care confirma teoria ferestrelor sparte

O serie de experimente ale carei rezultate au fost publicate in revista Science, de catre un grup de cercetatori din Olanda, confirma comandamentele acestei teorii. Primul experiment s-a desfasurat intr-o parcare de biciclete, pe doua alei diferite. Pe o alee peretii din apropiere erau plini de graffiti, pe cealalta alee peretii erau proaspat vopsiti. Pe biciclete au fost puse materiale publicitare pentru un magazin inexistent. Nu existau cosuri de gunoi in zona. S-a observat ca 69% dintre cei care isi aveau bicicleta in zona cu graffiti au aruncat materialul publicitar pe jos, pe cand numai 33% dintre cei aflati in zona proaspat vopsita au facut-o. Un alt experiment se refera la tendinta mai pronuntata de a fura a omului atunci cand se afla intr-un ambient mai salbatic. Un plic cu 6$, suma scrisa vizibil pe plic, a fost lasat pe o cutie postala. Cand cutia a fost curata, iar zona din jurul cutiei civilizata, 13% dintre trecatori au luat banii. Cand cutia a fost murdarita cu graffiti, 27% au furat banii. Cand cutia a fost curata, dar in zona de amplasare a acesteia erau aruncate gunoaie, 25% dintre cei ce au trecut pe langa cutie au bagat plicul in buzunar.

Sursa: scientia.ro