AYRTON SENNA: viata si moartea celui mai mare campion al Formulei 1

continuare de la rubrica Stiri / IT & C / Internet

Incepand cu anul 1983, echipe precum McLaren, Lotus, Brabhams sau Williams au inceput sa-l curteze. Da teste la toate, insa doar Brabhams ii ofera un contract de pilot de curse, restul propunandu-i sa fie pilot de teste pentru un an. Desi toate lucrurile erau aproape stabilite, mai ramasese o mica problema. La Brabham era pilot Nelson Piquet, tot brazilian, care s-a opus cu vehementa intrarii in echipa al lui Senna. Asadar, Ayrton semneaza cu alta grupare din F1, Toleman. Brazilianul nu si-a ales la intamplare echipa. Toleman era o echipa destul de mica si nu isi permitea sa investeasca prea mult in motoare, ceea ce, in cazul unor rezultate pozitive, i-ar fi scos in evidenta talentul pilotului.
Debutul in F1 a fost pe Marele Circuit al Brazilie, la Rio de Janeiro. Din pacate, din cauza unor probleme tehnice ale masinii nu a reusit sa ajunga la linia de finish si a fost nevoit sa abandoneze. Primul punct la obtinut la Marele Premiu al Africii. A terminat cursa cu dureri musculare insuportabile care si-au aratat coltii si in etapa belgiana.

AYRTON SENNA, prieten cu ploaia

Prima si singura data din cariera cand nu a reusit sa intre la un mare premiu a fost la calificarile pentru San Marino. Din nou, cateva probleme tehnice l-au tras pe dreapta.
Si-a demonstrat talentul la Marele Premiu al Principatului Monaco, la o cursa care s-a tinut pe o ploaie abundenta. A plecat de pe locul 13, iar in turul 19 a ajuns al doilea, dupa ce l-a intrecut pe Niki Lauda, cel care a si castigat campionatul in acel an. Inaintea sa mai era doar Alain Prost. Insa organizatorul a trimis safety car-ul pe pista si a decis sa o opreasca motivand ca ploua prea tare. Multi spun ca, daca nu se intrerupea, Senna ar fi castigat. In turul 31 era cu cateva secunde mai rapid de Prost. La finalul campionatului, Ayrton Senna s-a clasat pe locul 9 cu 13 puncte. Dupa acest sezon trece la Lotus, scrie evz.ro.

AYRTON SENNA: "Cel mai bun fiu al Hondei"

Contractul cu Lotus avea sa-i aduca si prima victorie din cariera. Dupa locul 4 in Brazilia, in Portugalia, pe circuitul Estoril, a castigat dupa ce a plecat din pole postion pe o ploaie nebuna, asa cum fusese la Monaco. Au urmat 65 de pole postion, un record incredibil care a fost doborat abia in 2006 de Michael Schumacher. In a85, dupa un an de contract cu Lotus, s-a clasat pe locul 4. In al doilea an s-a impus in Marele Premii din Statele Unite si Spania.
Inaintea sezonului din 1987, Honda a semnat un acord de furnizare de motoare cu Lotus. Japonezii pusesera ochii pe Senna, il considerau un pilot de viitor. Pilotul brazilian nu i-a dezamagit, a terminat sezonul pe locul 3, iar cei de la Hona spuneau ca " e cel mai bun fiu al lor". La finalul sezonului, Honda semneaza cu McLaren, insa cu o conditie, Senna sa treaca pilot pe masinile lor.

AYRTON SENNA si rivalitatea cu Alain Prost

In cei sase ani de contract la McLaren, intre 1988 si 1993, Ayrton Senna a cunoscut succesul fiind cea mai productiva perioada din cariera sa. A fost de 49 de ori in pole position si a iesit pe primul loc in 35 de curse. Insa tot aici isi intalneste principalul rival din cariera, Alain Prost. Daca la echipa Lotus nu avea rival, aici Prost avea adjucate deja doua titluri de campion mondial. De multe ori, s-a intamplat ca rivalitatea dintre cei doi sa treaca dincolo de limita sportivitatii. Chiar din primul an la McLaren, Senna a reusit sa-l intreaca pe Alain Prost. In 1988, Senna a castigat primul titlu de campion mondial din cariera. Cei doi au mers roata langa roata toate cele 16 curse, Senna a castigat 8 curse, iar Prost a terminat de 7 ori pe primul loc. Desi au reusit sa adune acelasi numar de punct, Federatia Interantionala de Automobilism (FIA) a decis sa-i dea titlul lui Senna pentru ca, dupa regulile de atunci, in caz de egalitate, se luau in considerare doar cele mai bune 11 rezultate ale fiecarui concurent.

AYRTON SENNA a ajuns primul de pe locul 25

Razboiul dintre Senna si Prost a atins apogeul in 1989, pe circuitul de la Suzuka. Ambii aveau sanse sa ia titlul, insa s-au inteles in echipa ca acela care va trece primul dupa primul tur al traseului, sa castige. Prost s-a instalat primul la plecare, insa Senna era in spate, iar inainte de a se termina prima tura a incercat sa-l depaseasca. Insa, colegul brazilianului l-a blocat intr-o maniera total nesportiva, iar cei doi au iesit in decor.
Ce a urmat a fost un adevarat spectacol. Ajutat de cei care supravegheau traseul, Senna a intrat in cursa, iar de pe locul 25 a terminat primul. Din pacate, organizatorii au hotarat la final sa-l descalifice pentru ca a fost ajutat sa bage masina pe traseu de comisarii de cursa. Titlul i-a revenit lui Alain Prost, care a trecut la Ferrari.
AYRTON SENNA a recuperat si a castigat campionatele din a90 si a91. Ultimul titlu obtinut a fost si polita pe care i-a platit-o lui Alain Prost. Inaintea cursei de la Suzuka, cei doi aveau din nou sanse egale la titlu. Astfel, pentru a castiga, Senna avea nevoie de un abandon al pilotului francez. Dupa ce Prost a reusit sa conduca cursa, la un moment dat, Senna l-a lovit din spate intr-un viraj si a provocat un dublu abandon. FIA era cat pe ce sa-i ia titlul de campion si chiar il amenintau ca-i vor lua licenta si-l vor exclude din campionat, dupa ce din datele telemetrice a reiesit ca nu a vrut sa franeze. Insa, in cele din urma, dupa lungi discutii, Ayrton Senna primeste titlul.
In 1992, noua putere a F1 a devenit Williams. Senna reusise doar un loc 4, dupa pilotii Mansell si Patrese, ambii de la Williams si tanarul Schumacher, care conducea masina echipei Benetton. La sfarsitul sezonului anunta ca se retrage. Insa, dupa o mica perioada pe care o petrece in Statele Unite se intoarce la McLaren, care au facut un contract pentru motoare Ford.
In 1993 reuseste una dintre cele mai frumoase curse, cea de la Donington Park. A plecat al patrulea, insa la finalul primului tur a reusit sa treaca primul dupa ce a reusit cateva depasire spectaculoase. In acel an, Senna a terminat campionatul pe locul secund si pleca la Williams sa accelereze pentru cel de-al patrulea titlu din cariera.

AYRTON SENNA: Ultima cursa

La Williams, noua sa echipa, unde l-a inlocuit chiar pe rivalul sau, Alain Prost, era privit ca fiind viitorul campion mondial. In prima cursa a anului, cea din Brazilia, a plecat din pole position, insa a abandonat din motive tehnice. Aproximativ aceleasi probleme l-au facut sa abandoneze si la a doua etapa. Apoi a venit Imola.
In timpul calificarilor, Rubens Barrichello a avut un grav accident, dar a scapat. O zi mai tarziu, un alt pilot, Roland Ratzenberg face accident pe acelasi circuit. Din pacate, impactul i-a fost fatal. Cele doua intamplari il pun pe Senna pe ganduri. Vorbeste la telefon cu Alain Prost, pentru ca se impacasera intre timp, iar francezul il sfatuieste sa concureze. Avea nevoie de victorie pentru ca Schumacher avea 20 de puncte, iar el niciunul. In cazul unei victorii, avea pregatit steagul Austriei, pe care intentiona sa-l fluture in memoria lui Roland Ratzenberg.
S-a instalat la conducerea cursei. Benetton-ul condus de JJ Letho nu porneste si este lovit din spate de un alt bolid. Intra safety car-ul si cursa se reia dupa cinci tururi. In turul sapte, bolidul lui Senna, in virajul Tamburello, iese din decor si se izbeste de beton. Cu doar doua secunde inainte de impact avea peste 300 km/h. In momentul accidentului, kilometrajul a inghetat la 218 km/h.

"In Formula 1 esti tot timpul expus pericolelor. Pericolul de a te rani, de a muri. Este parte a vietii si ori o accepti intr-un mod profesionist, ori abandonezi si nu o mai faci. Mie imi place asa de mult incat nu pot sa o abandonez".
Ayrton Senna

Sursa : RTV.NET