Azi: Iohannis Magnificul (Autor: Octavian Stireanu)
Declaratiile de vineri ale d-lui Iohannis prefigureaza calea pe care domnia sa o gandeste pentru iesirea din criza. Este o cale razboinica, o cale a dispretului fata de romani, o cale de neimaginat intr-o societate democratica. Acel EU VOI DECIDE PE CINE VOI DESEMNA PRIM-MINISTRU, pe care-l repeta cu o emfaza si o aroganta de neinchipuit, pare decupat din evul mediu al sultanilor, nu din modernitatea unei societati europene.
Traseul pe care acest neaos Iohannis Magnificul il are in vedere pentru a-si impune, din nou, Guvernul Lui ar fi urmatorul:
-partidele vin la consultari;
-PSD si ALDE vor vrea sa vina impreuuna, miercuri; nu li se va aproba: Zuruck!, fiecare sa vina in ziua si la ora la care au fost invitati;
- acceptate doar separat, cele doua partide vor avea, totusi, o propunere comuna de premier, care poate fi sau nu Liviu Dragnea;
-PNL, PMP si USR vor veni cu alta propunere comuna de premier, care poate fi Dacian Ciolos (angajament electoral, nu-i asa?) sau, za zicem, un alde Catalin Predoiu de pe la ei;
-UDMR nu va avea propunere proprie si nici Grupul minoritatilor.
Asa cum ne-a prevenit de atata vreme, dupa aceste consultari inutile Io, Klaus, inaintemergator al tuturor legilor” va anunta numele celui desemnat pentru functia de Mare vizir la curtea sa: sa zicem Dacian Ciolos (sau, poftim, Catalin Predoiu) -in orice caz, nu cel propus de PSD. Intrebat, vineri, daca, respingand propunerea PSD, nu cumva se incadreaza intre cei care nu respecta democratia, Magnificul Iohannis a raspuns cu aceeasi aroganta:
- Dar dumneavoastra ce credeti? Eu cred ca ma incadrez intre cei care respecta democratia cu varf si indesat, ba chiar ma consider printre cei care promoveaza democratia romana.
Pentru desemnarea cui vrea muschii lui, maritul sultan n-are nevoie de vreo argumentatie, fiind suficient sa citeze art. 103 alin. (1) din Constitutie. Iar la posibilele carcoteli ulterioare despre votul popular” si alte asemenea bazaconii, maritul a dat deja raspuns, inca de vineri:
- Votul asta popular, (asa cum ii ziceti voi), nu a desemnat niciun partid cu majoritate absoluta si punct.
Cel desemnat sa fie Mare Vizir peste serai are termen 10 zile sa obtina votul de incredere al Parlamentului. Marele sultan se asteapta, desigur, ca aceasta propunere sa nu primeasca voturile necesare. In acest caz, el va face o a doua propunere, intinzand coarda la maximum: acelasi Dacian Ciolos, sau, ma rog, vreun alt Catalin Predoiu, dar, oricum, nu propunerea PSD. La a doua desemnare, oricare ar fi ea, Parlamentul are de optat:
- fie il tranteste la vot si pe acest nou candidat - si-atunci toti parlamentarii pleaca acasa si vor fi alegeri anticipate;
- fie noilor alesi nu le pasa decat de cascavalul pe care abia au pus mana si, atunci, vor vota la foc automat si premierul, si programul, si lista Guvernului Lui. Pe aceasta a doua varianta conteaza si Iohannis Magnificul. S-ar putea, insa, ca socoteala din serai sa nu se potriveasca cu cea din targ.
Cateva ipoteze de completare la acest scenariu.
1.Daca PSD si ALDE il vor propune pe Liviu Dragnea, misiunea lui Iohannis de a desemna pe altcineva e mult usurata: daca l-ar desemna pe Dragnea, va spune domnia sa, se incalca criteriile!, se incalca legea! etc etc. Deci, abia atunci, cu Dragnea propus, dl.Iohannis va avea liber sa desemneze pe cine vrea.
2.Chiar in momentul in care afla prima propunere non-PSD venita de la Iohannis, deci joi seara, Parlamentul are posibilitatea constitutionala sa declanseze imediat procedura de suspendare a sultanului, lasandu-i candidatul de vizir desemnat de acesta sa umble dupa ministri prin oras. Deci, in cele 10 zile prevazute de Constitutie, presedintele poate fi suspendat inainte ca premierul desemnat de el sa vina pentru obtinerea investiturii. Succesorul sau in functie va fi presedintele Senatului, care va putea face acea a doua desemnare posibila in persoana dorita de alianta PSD-ALDE si jocul s-a inchis.Avizul CCR privind cererea de suspendare este doar consultativ.
3.S-ar putea ca miercurea viitoare PSD-ul sa aiba in grupurile sale parlamentare numarul suficient pentru majoritatea absoluta, prin inscrierea in partid a unor parlamentari abia alesi. In acest caz, PSD poate pretinde sa se prezinte singur la consultari, asa cum ii da dreptul art.103 din Constitutie. Palatul Cotroceni il va refuza, chemand toate partidele, pentru ca dl.Iohannis a comis o alta gafa anti-constitutionala: a spus ca, pentru domnia sa, conteaza rezultatul de la urne; or, pentru Constitutie, conteaza majoritatea absoluta din Parlament. Asta inseamna ca, pentru un partid, e important sa aiba majoritate absoluta in Parlament, si nu la urne, pentru ca presedintele sa fie obligat sa-i accepte fara comentarii candidatul de premier.
4.Daca presedintele nu va tine seama de majoritatea absoluta obtinuta de PSD (din racolarile de parlamentari, e-adevarat, dar asta nu conteaza, pentru ca nu sunt interzise), cu atat mai mult se impune solutia suspendarii (v.pct.3).
5.Daca liderii ce aspira sa conduca tara nu vor avea sange in instalatie sa declanseze procedura de suspendare a presedintelui si, la a doua desemnare, se vor potcovi cu premierul bagat pe gat de Iohannis, le mai ramane, totusi, o sansa: in februarie, cand se reiau lucrarile Parlamentare, sa depuna o motiune de cenzura, nu conteaza pe ce motiv - legat sau nu de programul de guvernare. Motiunea sa treaca, Guvernul Lui sa fie demis si urmeaza reluarea ciclului cu desemnarea unui nou premier de la Cotroceni etc. Unde e greu de crezut ca dl.Iohannis, asa Magnific cum e dumnealui, va relua povestea cu premieri scosi din palaria perdantilor la alegeri. Cam la asta poate conduce aroganta lui Iohannis, cu EU DECID, EU FAC, EU DREG. Desigur, exista si sansa unei variante total opuse, ca tot acest joc al declaratiilor pe care dl. Iohannis il face sa fie unul retoric, urmand ca faptele, actiunea, decizia propriu-zisa sa respecte votul popular (asa cum a fost el) si majoritatea parlamentara deja anuntata. Mira-m-as.