DeCeNews: Interviu - Directorul CURS: radiografia campaniei electorale

Campania electorala care tocmai s-a incheiat a adus multe momente tensionate. Directorul CURS, Catatlin Augustin Stoia, a facut, pentru DeCe News, o radiografie a campaniei electorale. De ce nu s-a mai implicat presedintele Traian Basescu, care va fi scorul USL dar si impactul alegerilor locale pentru viitoarele parlamentare. Care a fost strategia USL in campanie si cum a incercat PDL sa salveze rezultatele unei guvernari dezastruoase.
R: - Cum influenteaza alegerile locale scrutinul din toamna?
A.S.- : Pina acum se spunea ca rezultatul alegerilor locale reprezinta un semnal pentru cum vor evolua lucrurile la alegerile generale. Desigur, doar fiindca aceasta axioma populara s-a confirmat in trecut nu exista nici o garantie ca se va confirma si in viitor. USL pare a se bucura acum de un val mare de simpatie, val caruia i se adauga un alt val, al nemultumirii fata de PD-L. Se pare ca USL va avea rezultate notabile la alegerile locale. Succesul in alegerile locale - respectiv cistigarea administratiilor locale - se traduce printr-o sansa mai mare de a controla si mobiliza electoratul in fiefurile respective la alegerile generale. Sa nu uitam insa ca de aceasta data contextele nationale si internationale sunt marcate de incertitudini economice mult mai mari decit in trecut. USL se afla la guvernare si teoretic guvernarea implica in mod automat erodarea simpatiei populare. Aceasta erodare poate fi accelerata de incertitudinile contextului economic. Altfel spus, o adincire a crizei economice sau alte "lovituri" economice externe pot afecta guvernul USL, diminuind intentiile de vot pentru acest conglomerat la alegerile generale. In plus, USL-ul se confrunta si cu asteptari mari din partea populatiei; asteptarile mari fata de orice guvern reprezinta o vulnerabilitate majora intrucit este putin probabil ca actualul guvern sa raspunda celor mai multe doleante si asteptari intr-un interval de timp atit de scurt. Din acest punct de vedere, un succes important la alegerile locale nu se va mai traduce "automat" intr-un succes la fel de important in alegerile generale. Din aceasta cauza prima optiune a USL ar fi - si se pare ca este - organizarea de alegeri generale cit mai devreme.
R: - Ce a contat, omul sau partidul?
A.S. - O alta axioma populara spune ca la alegerile locale conteaza mai mult "omul" (candidatul) decit partidul. Lucrurile sunt insa mai nuantate. Oamenii spun ca voteaza "omul" dar se pare ca logica este urmatoarea "candidatul partidului pe care il simpatizez eu e mai destept, frumos si gospodar decit candidatul sau omul propus de alt partid." E aceeasi logica populara intilnita in cazul parintilor: "Toti copiii sunt frumosi si destepti dar parca ai mei sunt un pic mai frumosi si mai destepti decit ai altora." Asadar, partidul conteaza si el la alegerile locale; partidul conteaza atit in planul perceptiei publice cit si in termeni practici, organizationali. Un candidat poate fi extrem de bine pregatit, calificat ori bun gospodar dar nu va face mare lucru in absenta unei masinarii de partid care sa il sprijine, sa trimita observatori la alegeri sau sa-i finanteze campania. In plus, partidul conteaza si in alt sens, negativ. Spre exemplu, pe actualul val de simpatie pro-USL, primari PD-L inca in functie si cu realizari notabile risca sa piarda alegerile. Spre sfirsitul campaniei electorale pentru alegerile locale votul tinde sa se politizeze. La acest punct, PD-L-ul este dezavantajat. Daca si-ar fi schimbat strategia inca din vara anului trecut, poate nu ar fi fost in situatia in care se afla acum. Schimbarea de strategie ar fi constat intr-o comunicare politica adecvata, cu purtatori de mesaj care nu antagonizeaza alegatorii, in campanii door-to-door, in mai multa modestie, in recunoasterea unor greseli si - de ce nu? - schimbarea siglei si a culorii pe afise. In opinia mea, in actuala campanie PD-L s-a limitat doar la schimbarea siglei ori a culorii de pe afise. Unii dintre consilierii si strategii PD-L, platiti pe bani grei de ani de zile, ar trebui concediati instantaneu. Spun unii si nu toti consilierii de imagine. Sunt unii consilieri de imagine foarte buni dar nu sunt ascultati fiindca urechile unora din liderii PD-L par a fi acaparate de yesmen-i si sicofanti.
R: - Cum vi s-a parut campania din 2012? Ce a schimbat-o: criza, situatia politica, Basescu etc?
A.S. - La noi campaniile electorale, mai ales cele pentru alegerile locale, au din start ori prin definitie arome de Caragiale, Ionesco si Emir Kusturica. Imi spunea cineva ca in 2008, in Stefanesti, Adi Copilul Minune si sustinatorii lui strigau "Cine este PSD?/Cel mai bun din RSR!" Va dati seama, cel mai bun din RSR si nu din Romania! Nu gasisera alta rima, probabil. Revenind, am semnale ca aceleasi lucruri absurde si comice se petrec si de aceasta data in multe localitati din tara. Evident, campania este extrem de apriga in unele localitati sau sectoare ale capitalei. Pe de-o parte, USL-ul simte ca este pe val si nu doreste sa piarda acest val care i-ar propulsa candidatii - unii dintre ei mai putin onorabili - in functii cheie la nivel local. Pe de alta parte, PD-L incearca sa faca fata antipatiei populare si sa salveze ce se mai poate salva. In batalia asta se arunca in joc multi bani, galeti, tricouri, memory stick-uri, pixuri, markere, brichete, sepci, bocanci sau sondaje masluite de activisti politici. Se arunca si pumni si picioare si replici acide din partea unor jurnalisti partizani care altminteri pretind a fi stilpi ai moralitatii nationale dar au probleme in a-si justifica sinecurile trecute si prezente. In calitate de alegator sunt stupefiat de reflectarea campaniei la televiziune - mediul de informare cu cel mai mare impact. Dupa cum spunea si sociologul Mircea Kivu, ramii cu gura cascata cind in asa-numitele dezbateri se confrunta un candidat la o primarie de sector din Bucuresti cu unul de la Iasi si altul de la Constanta. Partizanatul unor posturi tv este evident; candidatii care nu convin sunt subminati subtil cu ajutorul camerelor tv prin gros-planuri care ii dezavantajeaza sau prin alte tehnici. Acum citeva saptamini, Nicusor Dan se afla in platoul unei televiziuni de stiri dar atunci cind vorbea camera tv se concentra pe prezentatoarea stirilor sau pe un ecran mare din studioul respective. Cind, in fine, l-au aratat si pe candidatul invitat in studioul de televiziune, i-am putut vedea ceafa si urechea dreapta, ca asa il filmau, din spate. In fine, cred ca intreaga campanie a fost schimbata intr-o oarecare masura de evenimentele din ianuarie 2012, care au antrenat caderea guvernelor Boc si Ungureanu si venirea la putere a USL.
R: - De ce nu s-a mai implicat presedintele, dupa ce daduse un semnal anti-Oprescu?
A.S. - Cred ca actualul Presedinte a procedat bine neimplicindu-se pina acum. Sunt alegeri locale si nu poate interveni, constitutional vorbind. In plus, daca ar fi intervenit ar fi riscat amplificarea antipatiei fata de candidatii PD-L sau i-ar fi mobilizat, prin ricoseu, pe votantii USL. Nu putem exclude posibilitatea ca actualul Presedinte sa fie nemultumit de modul in care unele virfuri PD-L au gestionat campania dar si situatia anterioara, care a condus la demiterea cabinetului Ungureanu. Nemultumiri exista si in PD-L, unde unele voci de la virf considera ca daca Presedintele nu ar fi intervenit in discutia televizata cu Raed Arafat, poate PD-L s-ar fi aflat, intr-o forma sau alta, si acum la guvernare. Mai este ceva: neinterventia Presedintelui Basescu se datoreaza probabil si realismului politic. Interventiile nu pot avea succes in conditiile in care candidatii USL in unele zone din tara si din Capitala au scoruri impresionante. In conditiile astea chiar un vector de imagine de talia lui Traian Basescu nu poate face prea multe. Vom vedea insa ce se va intimpla la final.