Un reprezentant al PSD a citit in parlament textul Motiunii de cenzura, intitulata "OPRITI GENOCIDUL SOCIAL!". Puteti citi in continuare a treia parte a Motiunii, al carei Moto este din Mihai Eminescu:
"Azi, cand fraza lustruita nu ne poate insela,
Astazi altii sunt de vina, domnii mei, nu este-asa?"
'Impactul bugetar al reducerii salariilor cu 25% arata ca economia totala va fi una de circa 0,7-1,2% din PIB intr-o evaluare anualizata (cifrele variaza in functie de metodologia de calcul folosita). Cata vreme cheltuielile cu personalul pe primul trimestru a fost de doar 2,2% din PIB, deci mai mici extrapolate pentru tot anul, este evident ca procentul de reducere este relativ mic, iar economiile bugetare nu se compara cu efortul pe care il vor face familiile afectate.
In ceea ce priveste nivelul de trai, in prezent, din familiile in care cel putin un membru lucreaza la stat, cca.75% isi pot satisface nevoile de consum curent cu veniturile din salarii. O scadere a salariilor cu 25% duce la scaderea drastica a acestei ponderi de la 75% la 30%. Daca scaderea este de doar 15% per familie (doar unul dintre soti lucreaza la stat si ii scade cu 25% salariul, celalalt ramane cu salariul constant de la privat), procentul ar fi cam 40%. Rezulta ca intre 60 si 70% din familiile in care un membru cel putin lucreaza la stat vor intra in situatia in care nu isi vor putea acoperi nevoile de consum curent, fata de 25% in prezent.
In aceste conditii, este evident ca decizia de scadere a salariilor, pensiilor si altor drepturi banesti nu este adecvata, iar masurile alternative propuse de presedintele Traian Basescu - fie reducerea salariilor bugetarilor cu 25%, a pensiilor din sistemul public cu 15% si altor drepturi si indemnizatii, fie cresterea taxelor si impozitelor - nu pot asigura relansarea economiei romanesti.
Neacoperirea nevoilor de consum direct va avea un efect de domino in plan economic si social. Cheltuielile bugetare au o componenta inertiala, nu pot fi reduse brusc, in special cele de personal. Nu trebuie sa oprim brutal consumul si sa scadem brutal cheltuielile cand economia incetineste oricum:
• In primul rand cu plata facturilor la utilitati;
• Nu pot fi reduse salariile si pensiile si in paralel majorate preturile la utilitati;
• Operatorii de distributie gaze naturale solicita majorarea cu 15-18% a tarifului de distributie gaze, atentionand asupra creantelor de ordinul a zeci de milioane de euro pentru fiecare producator de energie termica din marile orase;
• De asemenea, Societatea Nationala de Transport Gaze Naturale solicita o majorare cu 10% a tarifului de transport gaze naturale.
• OMV Petrom solicita o majorare a pretului gazelor naturale din productia interna, dupa ce in primul trimestru gazele naturale din productia interna au inregistrat o crestere cu 10%. De asemenea solicita si accelerarea lucrarilor de interconectare a Sistemului National de Transport cu cel al Ungariei si Bulgariei pentru a exporta gaze naturale din Romania, fapt ce va genera o crestere brusca a pretului la consumatorul final;
• Totodata furnizorii de energie electrica solicita Guvernului plata restantei de 320 mil. € pentru energie electrica furnizata la SNCFR, precum si restanta de cca. 20 mil. € pentru energie electrica furnizata in anul 2009 pentru activitatea de irigatii;
• Peste toate acestea, anularea subventiei pentru incalzire va genera o crestere a pretului la factura pentru caldura si apa calda pentru iarna viitoare cu 200-300%;
• Producatorii de energie termica nu au Programul de iarna aprobat de Guvern. Nu au subventie. Statul are restante la acesti producatori inca din vara anului 2008, fapt ce le-a generat pierderi de mii de miliarde lunar, inglodandu-i in datorii de la 1500 mld. lei vechi, pana la 7000 mld lei vechi;
• In aceste conditii putem spune ca la iarna va creste numarul restantierilor la plata facturilor la incalzire, precum si numarul deconectarilor la sistemul centralizat de alimentare cu agent termic si apa calda, aplicandu-i-se astfel ultima lovitura, respectiv lovitura de gratie, cu care vom compromite definitiv orice sansa pentru Sistemul centralizat de alimentare cu apa si caldura, cu atat mai mult promovarea tehnologiei de cogenerare de inalta eficienta.
• Producatorii agricoli nu pot incheia contractele de alimentare cu energie electrica pentru irigatii pentru ca statul nu a platit restanta pentru anul 2009, chiar daca in acest an nu se mai asigura nici un leu in acest sens;
• Implicatiile se vor regasi asupra productiei agricole, cu atat mai mult daca se confirma prognoza unei veri toride si secetoase.
In conditiile in care bugetarii sunt blocati in credite bancare de 4,8 mld.€, iar ponderea in PIB a creditelor neperformante continua sa creasca, este greu de crezut ca bugetarii si pensionarii vor mai putea lua credite pentru a-si plati facturile ca in anii anteriori.
Odata cu taierea salariilor si pensiilor, ajutorului de somaj, vanzarea alimentelor va scadea in acest an cu cel putin 10% - 15% fata de anul trecut.' (Va urma)