Rezultatul excursiei de 7 zile in China: Boc nu a semnat niciun contract

estiri.ro - Stiri

Cauta in



RSS
 Stiri / Economie / Investitii
Rezultatul excursiei de 7 zile in China: Boc nu a semnat niciun contract
Rezultatul excursiei de 7 zile  in China: Boc nu a semnat niciun contract
Trei proiecte au atras atentia teoretica a chinezilor: autostrada Sibiu-Pitesti, reactoarele 3 si 4 de la Cernavoda si metroul Bragadiru-Voluntari. Dar interesul chinezilor nu s-a concretizat in contracte ferme
Adevarul informeaza: Emil Boc s-a intors cu mana goala din China

Premierul Emil Boc si delegatia oficiala a Romaniei s-au intors din China doar cu promisiunile unor posibile colaborari, insa fara sa fi incheiat niciun contract concret. Spre deosebire de rezultatul excursiei lui Boc, vizita altor lideri europeni la Beijing s-a terminat cu semnarea unor contracte de zeci de miliarde de euro.
Premierul Emil Boc, insotit de 3 ministri si de o suita de oficiali guvernamentali si oameni de afaceri, a avut un program foarte incarcat in timpul vizitei sale in China, care a durat 7 zile. S-a intalnit cu seful statului chinez, cu omologul sau de la Beijing, cu autoritati si cu reprezentantii unor importante companii locale, insa fara a semna niciun contract concret.
Pe parcursul vizitei, oficialii romani au anuntat proiectele care au atras atentia chinezilor, proiecte care depasesc 14 miliarde de euro, potrivit calculelor "Adevarul". Insa interesul companiilor chineze pentru aceste proiecte era deja cunoscut. La inceputul acestui an, "Adevarul" a scris ca realizarea reactoarelor 3 si 4 de la Cernavoda - cel mai mare proiect din istoria Romaniei, estimat la peste patru miliarde de euro - a atras interesul unei companii chineze exact in perioada cand trei dintre investitorii europeni din acest proiect isi anuntau retragerea.
Se cunostea, de asemenea, si interesul chinezilor pentru hidrocentrala de la Tarnita-Lapustesti (1,3 miliarde de euro) si de intentia lor de a realiza o noua termocentrala la Doicesti (700 de milioane de euro), de a moderniza minele de carbune si de cumpara actiuni la Transelectrica.
In infrastructura de transport, autoritatile romane au mai anuntat si in trecut ca investitorii chinezi vor sa obtina contracte pentru autostrada Sibiu-Pitesti (3,2 miliarde de euro), trosonul de metrou Bragadiru-Voluntari (doua miliarde de euro), centura de nord a Capitalei (un miliard de euro), canalul Bucuresti-Dunare (un miliard de euro), canalul Siret-Baragan si un nou pod peste Dunare. Prin urmare, nici macar in ceea ce priveste manifestarea intentiei, Boc nu obtinut nimic in plus.

Cu ce s-au intors Merkel si Sarkozy

Aceasta desi astfel de vizite se termina de regula cu semnarea unor acorduri ferme extrem de importante, iar alti lideri europeni s-au intors cu tolba plina de la Beijing. Spre exemplu, cancelarul german, Angela Merkel, a semnat cu omologul sau chinez contracte de 15 miliarde de dolari la sfarsitul vizitei care a avut loc in luna iunie.
Si presedintele francez, Nicholas Sarkozy, a incheiat contracte de 20 de miliarde de dolari in 2007, la Beijing, iar anul trecut, cand omologul sau, Hu Jintao, i-a intors vizita, valoarea acordurilor semnate a fost de 22,7 miliarde de dolari.

Chinezii au deja experiente neplacute la noi

"S-au discutat multe lucruri in timpul vizitei, s-a vorbit despre proiecte de interes, dar dincolo de asta, nimic. Exista o sansa ca aceste intentii sa se concretizeze, dar trebuie sa asteptam", a declarat, pentru "Adevarul", analistul financiar Aurelian Dochia.
Potrivit acestuia, chinezii au mai fost interesati si in trecut de proiecte mari in Romania, care intr-un final au fost blocate. "Era vorba despre podul peste Dunare de la Braila, pe care chinezii voiau sa-l faca de la cap la coada, inclusiv sa asigure finantarea. Ei venisera cu toata seriozitatea, dar proiectul s-a impotmolit, deci ei au deja experiente neplacute la noi", a mai spus Dochia.
Pe de alta parte, Liviu Voinea, directorul executiv al Grupului pentru Economie Aplicata, spune ca semnarea unor contracte ar trebui sa se concretizeze la urmatoarele intalniri. "Nu stiu daca se practica semnari de contracte la primele vizite, dar este bine ca ne intarim relatiile cu China. Cultura asiatica de afaceri se bazeaza pe relatii de incredere, care cer timp", ne-a spus Voinea.
Potrivit acestuia, avantajele unui val de investitori chinezi ar fi faptul ca acestia dispun de sume mari de bani, ceea ce nu se mai poate spune despre multe companii in aceasta perioada. Ca dezavantaje, costul finantarii ar putea fi mai ridicat decat in cazul Bancii Mondiale, spre exemplu. "Aceste lucruri pot fi negociate. Insa trebuie sa ne facem temele foarte bine si sa identificam proiectele prioritare. Sa vedem ce randament are metroul Bragadiru-Voluntari, de pilda", a adaugat Voinea.

Cu ce s-a intors Boc

Emil Boc a adus totusi ceva in valiza cu care s-a intors acasa - cadouri de protocol din partea presedintelui si a premierului chinez: un tablou cu o floare de lotus, un vas de jad pentru birou, un serviciu de ceai chinezesc din portelan si o farfurie cu pictogramele Jocurilor Universiadei.
14 miliarde de euro este valoarea totala a proiectelor din Romania care au atras interesul chinezilor.

Deficit comercial urias

Volumul total al schimburilor comerciale dintre Romania si China depasise 1,5 miliarde de dolari la 31 mai 2011. Exporturile romanesti in China sunt foarte mici, in jur de 209 milioane de dolari, in timp ce importam din statul asiatic marfuri in valoare de 1,3 miliarde de dolari.
La noi sunt inregistrate aproximativ 10.000 de societati chineze. Valoarea totala a investitiilor in Romania la finele primului trimestru al acestui an erau de aproape aproape 400 de milioane de dolari, chinezii fiind pe locul 17 in topul investitorilor straini.
Proiectul finalizat cel mai recent este complexul China Town din Afumati, in valoare de 27 de milioane de euro.
(Sambata 20.08.2011 11:10, Mireille Astrid POPA) © estiri.ro
 Alte articole din aceasta categorie
Autostrada Ploiesti- Brasov va costa 1,36 miliarde de euro si va fi construita de CCCC International din China si Makyol din Turcia, in perioada 2020-2024 (22.05.2019)
Stadiile autostrazilor Bucuresti-Timisoara si Ploiesti-Brasov (17.05.2019)
CFR Infrastructura dubleaza linia Gara de Nord- Aeroportul Otopeni (20.04.2019)
Concorde Old Bucharest Hotel este locatia in care farmecul Centrului Vechi se imbina perfect cu facilitati de ultima generatie (20.03.2019)
Ilie Serbanescu: Salariile mici din Romania - simbolul aservirii si jecmanirii coloniale (15.03.2019)
Lucrarile la metroul spre Aeroportul Henri Coanda vor incepe in a doua jumatate a acestui an (10.03.2019)
AFI Europa vrea sa cumpere Casa Radio cu 60 de milioane de euro (12.02.2019)
Myplant & Garden 2019 (25.01.2019)
Incepe constructia autostrazii Sibiu - Pitesti totalizand 68 de kilometri (21.01.2019)
Dragos si Adrian Paval, proprietarii Dedeman, vor construi un stadion de 25 de milioane de euro la Bacau (14.12.2018)
 CURS VALUTAR
Miercuri 29.01.2020
1 EUR 4.7787 lei -0.02%
1 USD 4.3378 lei +0.07%
1 HUF 0.0142 lei -0.11%
1 RUB 0.0691 lei -0.29%
1 BGN 2.4433 lei -0.02%
1 MDL 0.2452 lei +0.37%
1 Gr. AUR 220.2158 lei -0.33%
Toate valutele
Marti 28.01.2020, BNR
Penthouse de vanzare - Maria Rosetti 38
Interviu / Exclusiv
Inga Valerie: Pentru mine, familia este cea mai importanta

Inga Valerie: Pentru mine, familia este cea mai importanta

Ultimele cautari
stiri protv nr telefon 17 01
stiri protv nr telefon 17 01
interviu festivalul asia fest bucuresti
interviu festivalul asia fest bucuresti
rezultate titularizar2010 judetul suceava
rezultate titularizar2010 judetul suceava
raluca
rezultate titularizare educatoare bucuresti 2011
accidente rutiere 2010 cluj bihor
isj satu mare posturi propuse pentru restrangere
Top cautari
lista
telefonul telespectatorului la protv
rezultate
pro
antena
accident
isj satu mare posturi propuse pentru restrangere
accidente rutiere 2010 cluj bihor
rezultate titularizare educatoare bucuresti 2011
raluca
Reteaua de siteuri

© 2002 - 2020 estiri.ro. Toate drepturile rezervate.
gazduire siteuri
gazduit de fhr.ro
Pagina generata in 0.2051 sec.