AmosNews: Fantoma Securitatii si Anticoruptia (Autor: Octavian ANDRONIC)
O distinsa doamna, femeie de afaceri respectata, coplesita adeseori de povara responsabilitatii pentru cei peste 1.000 de angajati care nu pot sa se duca acasa cu buzunarele goale in ziua de salariu, mi-a facut la o discutie informala o marturisire cutremuratoare. Timp de aproape 10 ani a trait cu spaima in suflet fata de eventualitatea ca intr-o dimineata devreme sa gaseasca la usa sa mascatii si procurorii care o vor invita politicos la audierile ce precedau de regula o arestare. A capatat chiar ticul de a se imbraca mai gros decat era nevoie, in perspectiva unui sejur nedorit, avand pregatita si o mica valiza cu cele trebuincioase in caz ca. Nu, aceasta obsesie nu era determinata de faptul ca ar fi comis vreo ilegalitate, ci de imponderabilitatea unor situatii ce puteau sa decurga din manevre ale concurentilor cu sprijin suspus sau din delatiunile unor persoane in cautare de solutii de a scapa din ghearele justitiei. Ale unei justitii in care nu mai avea nici o incredere, in baza celor ce se petreceau practic zi de zi, din momentul in care Traian Basescu daduse mana libera vanatorii de corupti. Reali sau inventati, nu mai conta. Uniunea cerea ca in navoade sa fie prinsi pesti mari. Aproape oricine putea deveni un astfel de caz, intrand in malaxorul unui mecanism tot mai bine pus la punct prin colaborarea unor institutii asazis democratice, ale caror conexiuni in mediile politic si de afaceri deveneau tot mai evidente. Incepand cu perversa mentionare in CSAT a presei ca o vulnerabilitate pentru securitatea nationala si continuand cu mana libera data de fostul presedinte unor institutii care au fost controlate de specialisti straini, mecanismul combaterii coruptiei s-a perfectionat pana la a deveni arbitrul jocurilor din campul tactic. Pentru a contracara ineficienta teoretica a Justitiei, afectata si ea de microbul coruptiei, consilierii FBI si CIA (care primisera deja birouri in incintele SRI si DNA) au propus o formula pe care nu puteau sa o aplice in State, dar care parea foarte potrivita pentru o tara ca Romania, care mai avea drum lung de parcurs pana la a deveni un stat de drept, in care cetatenii si institutiile sa aibe drepturi egale. S-au stabilit, cu ajutorul specialistilor autohtoni, tinte din politica, afaceri si mass media asupra carora Serviciul de Informatii isi exercita aptitudinile tehnice, recoltand posibile probe. Erau distilate in laboratoarele proprii si livrate apoi institutiei de profil - DNA. Aceasta invita subiectii la audieri (daca nu trimitea mascatii sa-i ia de acasa la 6 dimineata, vinerea) le prezenta acuzatiile si, in functie de valoarea trofeului decidea daca li se puneau sau nu telegenicele catuse. Daca SRI nu livrase deja si rechizitoriile (se intampla, pentru a se optimiza circuitul) il alcatuiau chiar procurorii, intre care se remarcau cei din unitatile de elita care brevetasera metode noi de obtinere de probe prin mecanismele delatiunii si a provocarilor, trimitand apoi dosarele la Justitie. Pentru a se evita surprizele, ca vreun corupt din categoria premium sa scape, s-a pus in functiune mecanismul infailibil al completelor de 5 in care cei 4 judecatori aleatorii erau pusi sub comanda sefului (sefei) Inaltei Curti de Casatie si Justitie sau a adjunctului acesteia. In felul acesta se dispunea de toate instrumentele necesare pentru a promova sentinta dorita, nu doar prin comunicare verbala, ci si prin celebra telepatie (fosta sefa Livia Stanciu dovedindu-se un mediu performant din acest punct de vedere). Mecanismul, intitulat mai tarziu binom si apoi trinom, a functionat cu o eficienta care i-a incantat pe liderii politici europeni si americani interesati, satisfactie exprimata prin interventiile foarte activilor ambasadori care au facut din interpreta rolului principal, sefa DNA, o icoana a Anticoruptiei. Cu atat mai faimoasa cu cat aceasta incepuse sa ia pe cont propriu rafuielile cu diverse VIP-uri, transformand actul justitiar intr-unul de marketing profesional. Treptat, victimele sale s-au recrutat din partea superioara a organigramei statale, mergand pana la a-i viza direct pe premieri. Nu si pe presedinte, pe care binom/trinomul il luase in custodie de la predecesorul sau fondator al sistemului. S-au pe trecut in acesti 10 ani de activitati fructuoase nenumarate acte odioase prin primitivismul lor, care ignora cele mai elementare principii ale unei justitii aflate la fundamentul statului de drept. Nu are rost sa-i amintim pe politicienii scosi din joc in acest fel, pentru a deschide calea altora, sau de oameni de afaceri ruinati pentru a permite concurentilor agreati sa acapareze piata. Nu au lipsit din pomelnicul bilanturilor festive nici oamenii de presa - moguli ale caror publicatii constituiau un pericol pentru a establishment-ul statului paralel. Oricat ar parea de nefiresc, darea in vileag a acestor mecanisme oculte nu a impresionat nici Europa cea mereu ingrijorata de coruptia altora si nici chiar tara, in ansamblul sau, unde sustinatorii procurorilor abuzivi si ai sefilor lor satisfacuti de rezultate precum si ai cadrelor responsabile din serviciile secrete, n-au parut sa fie nici ei ingrijorati, preferand sa ignore o realitate neconvenabila si sa marsaluiasca si sa manifeste public in favoarea acestora. Deciziile Curtii Constitutionale, care au crucificat celebrele protocoale, au fost practic contestate de la cel mai inalt nivel al beneficiarilor. Iar mizerabila poveste a completelor de 5, dirijate de sefii ICCJ, este interpretata de la statura presedintiei, in sensul ca 4 judecatori corecti nu ar fi putut fi influentati de un al cincilea, chiar daca le era sef. Revin la marturisirile doamnei din debutul acestei insemnari: daca ar fi avut ghinionul sa devina victima unei delatiuni provocate, acum ar fi fost nevoita sa priveasca cu regret si resemnare anii de suferinte personale si falimentul unei afaceri corecte care hranea familiile atator angajati. Nimic mai mult, pentru ca statul actual, presupus de drept, nu reuseste sa gaseasca instrumentele necesare pentru a compensa si sanctiona ceea ce este incompatibil cu un astfel de statut.

(Sursa: amosnews.ro)