DCNEWS: Alzheimer, test de sange care prezice evolutia bolii (Autoare: Alexandra Manaila)
Cu cativa ani inainte ca simptomele bolii Alzheimer sa se manifeste, creierul incepe sa se schimbe si neuronii se degradeaza lent. Oamenii de stiinta de la Centrul German pentru Boli Neurodegenerative (DZNE), Institutul Herti de Cercetare Clinica a Creierului (HIH) si Spitalul Universitar Tuebingen arata ca o proteina gasita in sange poate fi folosita pentru a monitoriza cu precizie progresia bolii cu mult inainte de aparitia primelor semne clinice. Practic printr-un test de sange care vizeaza acest marker de sange se poate prezice evolutia bolii. Markerul descoperit ofera noi posibilitati pentru testarea terapiilor, arata studiul realizat in colaborare cu o echipa internationala de cercetare si publicat in revista Nature Medicine.
- Faptul ca nu exista inca un tratament eficace pentru Alzheimer se datoreaza partial faptului ca terapiile actuale incep prea tarziu. In scopul dezvoltarii unor tratamente mai bune, oamenii de stiinta au nevoie, prin urmare, de metode fiabile pentru a monitoriza si a anticipa evolutia bolii inainte de aparitia simptomelor, cum ar fi schimbarile de memorie. Un test de sange este mai potrivit pentru acest lucru decat scanari scumpe ale creierului. Recent, au existat unele progrese in dezvoltarea acestor teste de sange. Cele mai multe dintre ele se bazeaza pe asa-numitele proteine amiloide. In boala Alzheimer, proteinele amiloide se acumuleaza in creier si, de asemenea, apar in sange. Testul nostru de sange nu priveste amiloidul, ci ceea ce face in creier, si anume neurodegenerarea. Cu alte cuvinte, ne uitam la moartea neuronilor. Cand celulele creierului mor, ramasitele lor pot fi detectate in sange. In mod normal, totusi, astfel de proteine sunt degradate rapid in sange si, prin urmare, nu sunt foarte potrivite ca markeri pentru o boala neurodegenerative. O exceptie, totusi, este o mica bucata de asa numitul neurofilament care este surprinzator de rezistenta la aceasta degradare, a declarat Mathias Jucker, cercetator principal la site-ul Tübingen al DZNE si la HIH, conducatorul studiului.
Testul de sange studiat de Jucker se bazeaza pe aceasta proteina. Neurofilamentul se acumuleaza in sange cu mult inainte de aparitia simptomelor clinice (adica deja in timpul asa-numitei faze preclinice), reflecta foarte sensibil evolutia bolii si permite predictii privind evolutiile viitoare. Studiul se bazeaza pe date si esantioane provenind de la 405 de persoane care au fost analizate in cadrul unei colaborari internationale de cercetare: Reteaua de Alzheimer Dominanta Moleculara (DIAN). In plus fata de DZNE, HIH si Spitalul Universitar Tuebingen, la Washington University School of Medicine din St Louis (SUA) si alte institutii din intreaga lume sunt implicate. Aceasta retea investigheaza familiile in care boala Alzheimer apare deja la varsta mijlocie datorita unor variatii genetice. Analizele genetice permit previziuni foarte precise daca si cand un membru al familiei va dezvolta dementa. Jucker si colegii sai au monitorizat evolutia concentratiei de neurofilamente la acesti indivizi de la an la an. Pana cu 16 ani inainte de aparitia simptomelor de dementa, s-au observat modificari semnificative ale sangelui.
- Nu este concentratia absoluta a neurofilamentelor, ci evolutia temporala a acesteia, care este semnificativa si permite predictii despre evolutia viitoare a bolii. Desi s-a dovedit ca rata de schimbare a concentratiei neurofilamentelor a fost strans legata de degradarea creierului, corelatia cu depunerea proteinelor toxice amiloide a fost mult mai putin pronuntata, a precizat Jucker. De fapt, in cercetarile ulterioare, oamenii de stiinta au aratat ca schimbarile in concentratia neurofilamentelor reflecta degradarea neuronala foarte precisa si permit predictii asupra modului in care se va dezvolta leziunea cerebrala, potrivit Science Daily.com.

(Sursa: dcmedical.ro)