MAGAZIN: Vaticanul si civilizatiile extraterestre (Autor: DAN D. FARCAS)
In decembrie 2017, Departamentul Apararii din S.U.A. a publicat un raport continand un punct de vedere credibil cu privire la observatiile OZN. Intre multe alte reactii, acest eveniment a reinnoit si discutiile despre modul in care stiinta si credinta se raporteaza la posibilitatea unei vieti inteligente in alte locuri din Univers. Unul dintre comentarii apartine Sabrinei Arena Ferrisi, o jurnalista consacrata din New York, printr-un articol, publicat in februarie 2018, in revista National Catholic Register. Referindu-se la unul dintre cazurile discutate, anume observatia din noiembrie 2004, langa San Diego, ea scrie urmatoarele:
- Nu exista nicio explicatie pentru ceea ce au vazut si filmat acesti doi piloti de avioane de vanatoare. In schimb, Biserica are multe de spus, teologic, despre posibilitatea vietii in spatiul cosmic.
Ea il citeaza pe parintele Terry Ehrman, director adjunct al Centrului pentru teologie, stiinta si prosperitate umana, de la Universitatea Notre Dame din Indiana (SUA).
- Nu exista o invatatura oficiala - a spus acesta - dar exista speculatii in cadrul Bisericii inca din Evul Mediu. In secolul al XV-lea, oamenii au inceput sa intrebe daca exista o pluralitate de lumi.

Biserica si omuletii verzi

Din 1582, Vaticanul a avut - cu o oarecare continuitate - un observator astronomic. In 2009, 2011 si 2014, au avut loc conferinte pe subiectul vietii extraterestre. Papa Francisc a spus, in timpul unei liturghii de dimineata, in mai 2014:
- Daca ar sosi o expeditie de martieni si unii dintre ei ar veni la noi si daca unul dintre ei ar spune: Eu, vreau sa fiu botezat! Ce s-ar intampla? Si daca aceste fiinte ipotetice ar fi oameni verzi, cu nasul lung si cu urechile mari, ca in desenele pentru copii, cine suntem noi sa inchidem portile?
Intrebarile teologice care apar pe tema posibilei vieti extraterestre sunt multe: daca exista viata pe alte planete, este si viata inteligenta? Daca barbatii si femeile au fost creati dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu, care este chipul lui Dumnezeu? Viata inteligenta de pe alte planete ar fi, si ea, dupa imaginea lui Dumnezeu?
- Dar marea intrebare - spunea Ehrman - este cea despre mantuire: Ce facem cu pacatul? Au cazut si extraterestrii in pacat? Sau ei au fost intotdeauna corecti? Nu putem sa presupunem ca, daca noi am pacatuit, toata viata inteligenta trebuie sa fi facut la fel. Este pacatul intrinsec vietii inteligente? Este Pacatul Originar caracteristic doar pamantenilor sau si pentru extraterestri?
Ca urmare, teologii se intreaba daca intruparea lui Isus a fost doar pentru oameni sau pentru toate fiintele vii din Univers - incluzand extraterestrii. Puteau sa fi avut loc mai multe intrupari?
- Scriptura este scrisa ca si cum suntem singura specie, a remarcat parintele Ehrman. Deci acestea sunt intrebari pentru care nu avem raspunsuri. Dar este bine sa ne gandim: Care este relatia mea cu Dumnezeu? Ce legatura are asta cu mine?
Pe de alta parte, Sabrina Ferrisi observa ca problema vietii pe alte planete aduce niste fapte stiintifice crude: sansa ca pe o alta planeta sa existe viata este extrem de redusa. Potrivit lui Angelo Stagnaro, un jurnalist catolic cu studii postuniversitare in antropologie biologica, existenta vietii pe o alta planeta este practic imposibila.
- Sa nu ma intelegeti rau - spune el - Biserica ar fi fericita sa existe o viata extraterestra. Si nu putem limita niciodata puterea lui Dumnezeu. Eu as fi primul sustinator al vietii extraterestre. Imi place Star Trek, dar cand te uiti la cifre, e imposibil. Oamenii de stiinta stiu ca pentru ca viata sa apara pe Pamant, trebuiau sa fi fost indeplinite multe conditii, intr-o ordine exacta si la momentul potrivit. Daca macar unul dintre acesti factori nu ar fi existat, viata nu ar fi putut sa apara.
- Pentru ca viata sa existe pe o planeta, aceasta trebuie sa fie in ceea ce se numeste zona de aur - a declarat si parintele Robert Spitzer, un iezuit care a fost presedintele Universitatii Gonzaga si care a fondat Centrul Magis. Nu poate fi prea aproape de soarele sau, pentru ca va arde, nici prea departe pentru ca ar fi prea frig. Trebuie sa fie o planeta stancoasa si nu o planeta gazoasa. Trebuie sa aiba un miez magnetic, precum Pamantul, pentru a crea o magnetosfera care protejeaza planeta de razele ultraviolete ale soarelui s.a.m.d.
Stagnaro a scris despre ceea ce el numeste Ecuatia Shem, care se refera la 76 de factori care trebuie sa apara pentru ca viata sa aiba loc pe o planeta. Sansele ca toti acesti factori sa fie intruniti simultan sunt, in opinia lui Stagnaro, imposibile astronomic si imposibil de inteles din punct de vedere intelectual. Descoperirea a mii de exoplanete in ultimii cativa ani a reinviat problema vietii in spatiul cosmic.
- Unii spun ca ar putea exista un trilion de exoplanete. Prefer un numar mai mic, de 100 de miliarde de exoplanete. Oricare dintre aceste planete ar putea avea o viata bacteriana. Dar tot nu putem explica cum se face trecerea, pe orice planeta, de la non-viata la viata, de la aminoacizi la viata celulara, a spus parintele Spitzer. Pamantul s-a format cu aproximativ 4,5 miliarde de ani in urma, cu o viata bacteriana care a aparut in urma cu 3,8 sau 3,9 miliarde de ani. Dar cum a inceput viata pe Pamant, nu stie nimeni, a mai spus parintele.
Teologii catolici nu sunt interesati doar de chestiunea vietii inteligente care apare pe alte planete, dar si daca aceste fiinte inteligente au un suflet. Unii, cum e parintele Spitzer, sustin ca inteligenta superioara este, de fapt, semnul existentei sufletului.
- Daca exista o alta viata inteligenta in univers, care poate face lucrurile pe care le facem si noi, ar trebui sa aiba un suflet transfizic, a spus el.
Parintele Spitzer mai afirma ca, in urma cu aproximativ 70.000 de ani, fiintele umane au facut brusc progrese uriase in civilizatie: au inceput sa-si ingroape mortii, sa calculeze si sa picteze in pesteri.
- Inainte de asta, de la 300.000 la 75.000 de ani, stramosii nostri de fapt doar mancau banane si ciopleau pietre. Dar, dintr-o data, au devenit civilizati. Parerea mea este ca, acum 70.000 de ani, stramosii nostri au capatat suflet. Adevaratii Adam si Eva au devenit insufletiti, a spus parintele Spitzer.

Creatii si fiinte cu suflet

El arata ca ganditori renumiti, cum ar fi neurofiziologul sir John Eccles, laureat al Premiului Nobel, filozoful si specialistul in stiinte cognitive David Chalmers, sau logicianul Kurt Godel, erau convinsi ca ideile conceptuale pe care le au oamenii nu pot fi explicate doar prin procese fizice si ca ceea ce numim constiinta nu poate fi doar un produs al creierului.
- Avem un suflet transfizic. Aceasta ne face sa putem face matematica fara algoritmi - a spus parintele Spitzer. Avem intuitii matematice care nu contin reguli. Avem idei conceptuale care nu sunt experimentate in lumea exterioara. Daca extraterestrii ar exista si ar putea veni aici, inseamna ca au un tip de inteligenta mai inalta, care e posibila doar daca ei ar fi dotati cu un suflet - spunea Spitzer - ei ar sti despre religie. Ei ar avea sentimentul infinitului. Va trebui sa-i gasim, sa-i catehizam, sa le spunem despre Isus si sa-i botezam.
Ideile de mai sus, ca si unele comentarii facute de inalte personalitati bisericesti, au renascut ideea ca cercul interior al Vaticanului este constient de prezenta extraterestra pe Pamant. Parintele Jose Funes, care a condus Observatorul Vaticanului intre 2006 si 2015, a fost intrebat, intr-un interviu din 2008, daca studiul vietii extraterestre inteligente este in contradictie cu dogma si invatatura catolica. Parintele Funes a raspuns:
- Cred ca nu. La fel cum pe Pamant exista o multitudine de creaturi, ar putea exista si alte fiinte, chiar inteligente, create de Dumnezeu. Acest lucru nu contrazice credinta noastra pentru ca nu putem pune limite libertatii creatoare a lui Dumnezeu. Sa spunem, cu Sfantul Francisc, ca daca socotim creaturile pamantesti ca fiind frate si sora, de ce sa nu putem vorbi despre un frate extraterestru? Ar fi si el o parte a creatiei.
Parintele Funes a explicat cu aceasta ocazie si pozitia Bisericii romano-catolice privind creatia. In prezent, cu intelegerea contemporana a universului, Biserica promoveaza teoria Big Bang-ului si teoria evolutiei umane. El a declarat:
- Credinta si stiinta nu sunt ireconciliabile. Papa Ioan Paul al II-lea a spus si Papa Benedict al XVI-lea a repetat-o: credinta si ratiunea sunt cele doua aripi cu care se ridica spiritul uman. Nu exista o contradictie intre ceea ce cunoastem prin credinta si ceea ce invatam din stiinta. Pot exista tensiuni sau conflicte, dar nu trebuie sa ne fie frica. Biserica nu trebuie sa se teama de stiinta si de descoperirile ei.