Cancer: O substanta injectata in celulele maligne ii va ajuta pe chirurgi sa elimine in intregime tumora (Autoare: Magda Marincovici / mariustuca.ro)

Cercetatorii americani au testat un nou agent injectabil capabil sa se fixeze pe celulele maligne, sa le lumineze si sa le evidentieze.
- Astfel, celulele sunt mai vizibile, chirurgul avand mai multa siguranta si posibilitate de a extirpa tumora maligna in totalitate. Aceasta tehnologie ar putea sa reduca numarul re-interventiilor si remisiilor cancerelor operate, explica dr Jesus Cardenas, pe site-ul Doctissimo.
In prezent, chirurgii oncologi au nevoie de examene imagistice (IRM, CT) inainte de extirparea unei tumori maligne, tocmai pentru a localiza mai bine marginile tumorii. Acest procedeu permite excizarea tumorii, inclusiv tesuturi suplimentare invecinate tumorii. De altfel, in timpul si dupa interventia chirurgicala, esantioane prelevate sunt examinate microscopic pentru a exista certitudinea ca nu au ramas celule maligne in tesutul din jurul tumorii. Dar aceste biopsii nu pot sa acopere totalitatea marginile tumorale. Din aceasta cauza, aceasta metoda nu este una de siguranta 100% si se poate ajunge in situatia ca tumora sa nu fie extirpata in totalitate, ceea ce impune efectuarea unei noi interventii si/sau radioterapie.

Sonda fluorescenta

O echipa de cercetatori de la Centrul Spitalului Universitar Duke din Durgham, Carolina de Nord (SUA), condusa de profesorul doctor David Kirsch, de la Departamentul de farmacologia si biologia cancerului, a conceput o substanta care actioneaza ca o sonda fluorescenta. Principiul acestei tehnologii este urmatorul. Celulele canceroase contin cantitati mari dintr-o enzima numita proteaza. Aceasta enzima este prezenta si in celule sanatoase, dar in cantitati mult mai mici (proteaza este folosita de celulele canceroase pentru a accelera reproducerea lor si formarea de metastaze).
Substanta conceputa de prof. dr. Kirsch, numita LUM015, actioneaza ca o sonda fluorescenta care, injectata intravenos inainte de efectuarea interventiei chirurgicale, se fixeaza pe proteaza din celule. Proteaza se activeaza din cauza LUM015 si devine fluorescenta. Rezultatul: celulele maligne sunt de cinci ori mai luminoase comparativ cu celulele sanatoase. Ceea ce permite chirurgului sa localizeze toate celulele canceroase cu ajutorul unei camere speciale si sa elimine tumora in totalitate.

Eliminata total, bine tolerata

LUM015 a fost testata de aceeasi echipa pe rozatoare cu sarcom al tesuturilor moi. In paralel, LUM015 a fost evaluata si in cazul a 15 pacienti cu sarcom al tesuturilor moi sau cu cancer mamar. La acesti pacienti, celulele maligne erau bine evidentiate luminos, comparativ cu celule normale, ceea a facilitat depistarea si excizarea lor.
Biodistributia, eliminarea si toleranta substantei LUM015 au fost, de asemenea evaluate in cazul pacientilor. Evaluarile arata ca substanta a fost eliminata in totalitate si ca este bine tolerata.
Doctorul Brian Brigman, un alt cercetator implicat in acest studiu, spune:
- Daca ajungem prin aceasta tehnica sa eliminam tumora 100%, vom putea sa evitam interventiile chirurgicale ulterioare si potentialul de recidiva a tumorii. In cazul bolii reziduale, fluorescenta ar putea sa ne ghideze in privinta dozelor si a numarului sedintelor de radioterapie de care pacientul are nevoie.
Autorul acestui articol, incheie prin a sublinia ca, totusi, sunt necesare studii suplimentare pe un numar mai mare de pacienti pentru a se stabili cu certitudine locul pe care aceasta noua tehnica il va ocupa in chirurgia tumorilor maligne.