Agentia de stiri BASILICA informeaza: Sarbatoarea Sfintei Treimi - luni 1 iunie 2015
In fiecare an, in prima zi dupa Rusalii, sarbatorim Sfanta Treime. Aceasta sarbatoare a fost asezata imediat dupa Pogorarea Sfantului Duh, cand se descopera oamenilor si a treia Persoana a Sfintei Treimi, pentru a arata ca mantuirea oamenilor de pacat este opera Sfintei Treimi, adica a Tatalui, prin hotararea si fagaduinta Rascumpararii, a Fiului, prin Patimi si Inviere, si a Duhului Sfant, prin venirea Sa la Cincizecime. Anul acesta sarbatoarea Sfintei Treimi este luni, 1 iunie.
Invatatura despre Sfanta Treime este fundamentul credintei crestine. Aceasta taina a Fiintei divine depaseste ratiunea umana, dar fiind descoperita oamenilor prin grija lui Dumnezeu, ea este primita prin credinta. Inca din rai, omul a putut sa se bucure de iubirea infinita care leaga cele trei Persoane divine: Tatal, Fiul si Sfantul Duh. Modelul suprem de viata, pe care ni-l ofera Sfanta Treime, este principiul dupa care a fost creata intreaga lume. Ne putem desavarsi spiritual numai daca urmam acest model de iubire si de traire. Deoarece la Cincizecime se descopera oamenilor si a treia Persoana a Sfintei Treimi, Biserica a stabilit o zi de cinstire deosebita a Sfintei Treimi. Aceasta zi a fost aleasa imediat dupa sarbatoarea Pogorarii Sfantului Duh, pentru a arata ca mantuirea oamenilor de pacat este opera Sfintei Treimi, adica a Tatalui prin hotararea si fagaduinta Rascumpararii, a Fiului prin Patimi si Inviere si a Duhului Sfant prin venirea Sa la Cincizecime.

Lauda Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, Treimea Cea Deofiinta si Nedespartita, Dumnezeul nostru

Dupa Pogorarea Sfantului Duh s-a intemeiat prima comunitate crestina si a luat fiinta Biserica vazuta. Biserica in care este prezent Iisus Hristos prin Sfantul Duh, aduce pe pamant Sfanta Treime, pentru ca oamenii sa intre in comuniune cu ea. De aceea, botezul, adica actul de intrare in Biserica, se face in numele Sfintei Treimi. Orice rugaciune incepe cu formula de marturisire a credintei in Sfanta Treime: in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh. De asemenea, orice slujba a celor sapte Sfinte Taine incepe cu binecuvantarea preotului: Binecuvantata este Imparatia Tatalui si a Fiului si a Sfantului Duh.... Acest lucru arata ca orice slujba adreseaza primele laude Sfintei Treimi. Cultul Sfintei Treimi este mult mai important decat cel inchinat sfintilor, pentru ca fiecare Persoana divina este venerata ca Dumnezeu, in timp ce sfintii sunt cinstiti ca oameni care s-au desavarsit.
De asemenea, credinciosii fac semnul Sfintei Cruci si rostesc formula de marturisire a credintei in Sfanta Treime, pentru a chema Persoanele Sfintei Treimi sa salasluiasca in sufletele lor, pentru a le desavarsi.

Dogma Sfintei Treimi

Invatatura despre Sfanta Treime nu a fost formulata de la inceputul existentei crestinismului. Daca in Vechiul Testament gasim doar cateva simboluri ale Sfintei Treimi, in Noul Testament, cele Trei Persoane ale Sfintei Treimi se descopera chiar de la botezul Lui Hristos in raul Iordan.
Apoi, Iisus a marturisit adesea pe Tatal si a promis Apostolilor ca va trimite pe Duhul Sfant pentru a continua lucrarea Sa. De aceea, primele marturisiri de credinta crestine se concentrau asupra invataturii despre o Fiinta divina care se ipostaziaza in trei Persoane. Cu timpul, au aparut erezii legate de aceasta invatatura si, de aceea, s-a simtit nevoia unei dogme, a unui Simbol de credinta, care sa formuleze succint credinta in cele trei Persoane ale Sfintei Treimi. Aceasta a fost formulata in cadrul primelor doua Sinoade Ecumenice de la Niceea (325 d. Hr) si Constantinopol (381 d.Hr), unde episcopii prezenti au condamnat ereziile anitrinitare, precum arianismul si macedonianismul, si au folosit termeni grecesti, ca fiinta, ipostas, persoana, substanta, pentru a formula dogma Sfintei Treimi.

Sursa: basilica.ro
Informatii preluate dintr-un articol publicat in Ziarul Lumina