Grupul Documentar Alfa (GDA) a intocmit un studiu pe marginea Uniunii Social-Liberale, alianta celor 3 partide din opozitie: PSD, PNL, PC, din care puteti citi in continuare partea cincea.
Dincolo de ipotezele deja testate, trebuie tinut cont de capacitatea de "inovare" a PDL pentru a-si maximiza sansele electorale si pentru a se mentine la putere, atat la nivel central, cat si local, dupa alegerile din 2012. Ca de fiecare data, mijloacele PDL pot fi unele legislative si de organizare.
In conditiile problemelor din anii electorali 2008 si 2009, capacitatea de fraudare a PDL nu trebuie subestimata pentru alegerile locale si parlamentare din 2012. Democrat-liberalii, asa cum s-a vazut in 2008 si 2009, sunt adevarati "magicieni ai exit-poll-urilor". La acest talent, se adauga fondurile imense pentru mita electorala, turismul electoral si controlul total al institutiilor statului, incepand cu structurile de forta si de informatii. Un miliard de euro pentru cumparare de voturi in 2012, alaturi de modificari legislative avantajoase, pot face ca PDL sa obtina 25% din voturi, iar Alianta PSD-ACD sa aiba serioase probleme cu obtinerea magicului 51%.
Din punct de vedere legislativ, urmatoarele modificari si evolutii pot aparea, asa cum se poate vedea din actiuni si declaratii publice ale fortelor guvernamentale:
• •Reorganizarea administrativa a Romaniei.
• Alegeri locale si parlamentare intr-un singur tur.
• Prag electoral la alegerile locale si parlamentare de 3%.
• Votul prin corespondenta.
Reorganizarea administrativa, prin comasarea comunelor foarte mici infiintate de regula fie in vremea guvernarii Nastase, fie de social-democrati in timpul guvernului Tariceanu, poate crea mari probleme pentru PSD. O parte semnificativa a acestor primari este detinuta de catre PSD, dovada si faptul ca, in turul al II-lea al alegerilor prezidentiale din 2009, Mircea Geoana a cistigat in mediul rural in fata lui Traian Basescu (51,51% - 48,49%).
Alegerile locale si parlamentare intr-un singur tur sunt in masura sa consolideze sau sa pastreze puterea partidelor mari. Acesta este motivul pentru ca PDL, alaturi de aliantii sai, doreste un singur tur la localele si parlamentarele din 2012. Concentrarea eforturilor pentru un singur tur si canalizarea de fonduri imense catre comunitatile politice portocalii pot duce la indeplinirea obiectivului de minim 25% din posturi pentru PDL.
Pragul electoral de 3% este in masura sa asigure fragmentarea spatiului politic si limitarea cresterii Aliantei PSD-ACD (nu mai primeste bonusul electoral). PDL cauta sa limiteze potentialul de crestere al Aliantei, asigurand mentinerea in Parlament si fidelizarea UDMR (amenintat de iesirea din Parlament de avantul PCM si al noului partid al lui Tokes), precum si aparitia pe scena politica a unor partide mici, lesne de controlat prin metodele "specifice" ale Presedintelui Basescu. Asa cum arata astazi sondajele (a se vedea sondajele CSCI si CCSB de mai sus), Partidul Poporului al lui Dan Diaconescu, PRM, UNPR, chiar PNG, aspira la reprezentare parlamentara. Printr-o asemenea modificare a legislatiei electorale, coroborata cu mobilizarea infernalului aparat de partid social-democrat, Presedintele cauta sa formeze inca o coalitie pestrita care sa mentina PDL la putere post-2012 si sa-l scape de posibilitatea suspendarii. S-a vazut cat de "convingator" este Presedintele cu partidele mici.
Votul prin corespondenta este marea bomba pregatita in laboratoarele din Modrogan. Accentul pe care democrat-liberalii il vor pune pe romanii din diaspora este sustinut de ceea ce s-a intamplat in 2008 si 2009, cat PDL a castigat la limita doar datorita celor care muncesc in strainatate. Nu fara indeptatire, democrat-liberalii spera intr-un scenariu castigator, dupa care vor rasturna neincrederea profunda a romanilor din Romania cu mobilizarea diaporei.
Conform "Gandul", intre trei si cinci milioane de romani este bazinul electoral potential aflat in afara tarii, potrivit unor calcule ale oficialilor democrat-liberali. Conform unui raport al Bancii Mondiale, numarul de romani plecati din tara ar fi de 2,769.4 mii (13.1% din totalul populatiei).
Dintre acestia, surselor democrat-liberale citate de "Gandul", in mod real ar putea vota intre 500.000 si un milion de oameni dupa ce proiectul ministrului Teodor Baconschi privind introducerea votului prin corespondenta va deveni realitate. Dupa William Branza, cel care a orchestrat campaniile PDL si ale lui Basescu in Diaspora, cel putin un milion de romani din diaspora vor vota prin corespondenta.
Distributia acestor voturi poate compensa in parte ce se va intampla la votul din tara. Astfel, trebuie precizat ca la ultimele alegeri prezidentiale au fost inregistrate 146.876 de voturi valabil exprimate de romani la sectiile de votare din strainatate. Dintre acestea, 115.831 (78,86%) au fost pentru Traian Basescu si 31.045 pentru Mircea Geoana. PDL este foarte bine structurat in diaspora si, tinand cont deja de legendarul episod al votului de la Paris din 6 decembrie 2009, sansele PDL a se mentine la linia de plutire sunt mari. Un alt aspect neluat in calcul este ponderea pe care o va avea diaspora ca numar de mandate, in conditiile unei cresteri a prezentei la vot exponentiale (de exemplu, de la 146.876 voturi in 2009 la peste un milion de voturi in 2012). Prin noua lege electorala, este probabil, cel putin pentru Parlament, sa se aloce un numar mult mai mare de parlamentari in diaspora.
Toate ipotezele de mai sus, in contextul controlului total al institutiilor statului roman exercitat de PDL, se pot traduce intr-un cosmar pentru PSD si PNL, chiar daca va fi constituita Alianta. Drumul catre 51% este barat cu obstacole care se pot dovedi foarte greu de inlaturat.
Dincolo de aspectele de ordin legislativ, exista doua riscuri majore pentru noua Alianta, in perspectiva alegerilor generale din 2012 si a celor prezidentiale din 2014, care pot dinamita succesul unei alternative la actuala putere:
•Calculele legate de ce se va intampla dupa parlamentarele din 2012, in care opozitia actuala spera la un prim-ministru social-democrat si un Guvern paritar intre cele doua forte politice, pot fi dinamitate de Traian Basescu si chiar de Constitutie. Chiar daca Alianta PSD-ACD va obtine peste 50% din mandate, Basescu nu este obligat de Constitutie sa numeasca premierul propus de noua majoritate (se estimeaza a fi Victor Ponta), ci poate veni cu orice propunere din randul membrilor Aliantei (eventual, poate propune rivali pentru liderii celor doua formatiuni, pentru a provoca instabilitate).
•Daca pana la urma PSD obtine postul de premier in 2009, aceasta inseamna in mod automat ca pozitia de prezidentiabil va ajunge la PNL (cel mai probabil pentru Crin Antonescu). Deci, pentru prima data dupa Revolutie, PSD nu va avea un candidat propriu la alegerile considerate cele mai importante de catre romani. Un asemenea scenariu deschide, cu argumente, calea unui candidat social-democrat independent pentru prezidentialele din 2014.