Premierul Calin Popescu-Tariceanu a apelat ieri la o practica mai putin obisnuita in cei 15 ani de democratie. Desi este prim-ministru in exercitiu, dar si deputat in acelasi timp, seful Guvernului a venit in Parlament pentru a promite, intr-o declaratie politica, faptul ca nu va utiliza fonduri publice in scopul controlarii mass-media prin acordarea de reclame, asa cum a procedat Guvernul PSD condus de Adrian Nastase.
Tariceanu a anuntat la Camera Deputatilor formarea unui grup de lucru care sa creeze un cadru transparent pentru utilizarea fondurilor publice destinate publicitatii de stat.
Primul-ministru si-a argumentat aceasta masura prin dorinta de a corecta situatiile sesizate in rapoartele de monitorizare a presei referitoare la tendinta institutiilor statului de a controla mass-media utilizand banii publici. Calin Popescu-Tariceanu a spus ca nu va accepta acordarea de publicitate de stat pe criterii discretionare, pentru ca aceasta ar insemna folosirea banilor publici impotriva cetatenilor.
“Proiectul pentru crearea unui sistem transparent si controlabil pentru publicitatea de stat va fi transpus in practica prin colaborare cu societatea civila, prin crearea unui grup de lucru format dintr-un reprezentant al Guvernului si reprezentantii societatii civile si ai organizatiilor de media“, a precizat premierul Tariceanu. Activitatea acestui grup de lucru, in care Centrul pentru Jurnalism Independent va avea un rol central, se va materializa intr-un proiect de lege ce va viza gestionarea corecta a fondurilor pentru publicitatea de stat, care ar putea fi adoptat de Parlament in cateva saptamani, a mai spus Popescu-Tariceanu. “Pana la crearea noului sistem, Guvernul va prezenta public, in mod regulat, cum a utilizat fondurile pentru publicitate de stat. Am solicitat deja ministerelor datele pe primele luni ale anului in curs“, a spus premierul Tariceanu.

Nastase reactioneaza

Primul-ministru a citat, in declaratia sa politica, din rapoartele organi-zatiilor pentru protectia presei, cum ar fi Agentia pentru Monitorizarea Presei, Reporters sans Frontières si Freedom House, care au constatat, in 2004, presiunile exercitate de autoritati asupra presei prin intermediul publicitatii de stat. Totalul fondurilor cheltuite de la inceputul lui 2000 pana la sfarsitul lui 2004 de catre ministere si institutiile din subordine pentru publicitatea de stat depaseste 65 de milioane de euro, a precizat primul-ministrul. Vizat evident de declaratia lui Tariceanu, ca fost premier in perioada 2000-2004, presedintele Camerei, Adrian Nastase, a afirmat dupa aceea ca seful Executivului are la dispozitie si articolul 81 din Regulamentul Camerei pentru a lua cuvantul, atunci cand doreste, in fata plenului, varianta care ar permite si organizarea de dezbateri.

Dan Ioan Popescu a “spart“ 43 de milioane de euro

Sumele cheltuite de catre ministere si institutii subordonate pentru publicitatea de stat in perioada 2000-2004 reprezinta 2.131,134 miliarde de lei, respectiv 65.969.291 de euro, conform unui material distribuit ieri la Camera Deputatilor. Pe primele locuri s-au situat ministerele Economiei, Transporturilor, Agriculturii si Comunicatiiilor. Astfel, in mod constant, dintre cele 15 ministere prezentate in material, pe durata celor patru ani, Ministerul Economiei s-a situat pe primul loc, suma totala folosita pentru publicitate fiind de 1.369 de miliarde lei, adica 43.573.317 de euro. Situatia la celelalte ministere arata astfel: Ministerul Transporturilor a folosit, in total, pentru acest scop 8.534.291 de euro; Ministerul Agriculturii - 6.330.142 de euro; Ministerul Comunicatiilor - 4.186.588 de euro (pe durata a trei ani - 2002, 2003, 2004); Ministerul Finantelor Publice - 2.481.495 de euro. Celelalte ministere au cheltuit sume de ordinul sutelor si zecilor de mii de euro.