INPOLITICS - Sondaj INSCOP: Romanii, dezinteresati de schimbarea Constitutiei

Disponibilitatea romanilor de a participa la un referendum popular pentru modificarea Constitutiei a scazut in ultimele luni, releva un sondaj INSCOP Research.

Potrivit unui comunicat de presa remis azi Agerpres, daca in toamna vor fi chemati la urne pentru modificarea Constitutiei, 38,8% dintre romani afirma ca sigur se vor prezenta, adica mai putin comparativ cu scorurile inregistrate in aprilie (40,8%) sau martie (43%). Un alt aspect constatat in urma cercetarii este cresterea "simtitoare" a numarului indecisilor, desi gradul de informare a cetatenilor a crescut in ultima perioada, precizeaza sursa citata. "40,7% dintre respondenti sunt indecisi (in aprilie 31,9%, in martie 28,7%). 9,9% sunt siguri ca nu vor participa la vot (in aprilie 10,4%, in martie 8,6%), in timp ce 5,3% au ales raspunsul ‘actuala Constitutie nu trebuie schimbata‘ (in aprilie 6,4%, in martie 7,2%). Non-raspunsuri in proportie tot de 5,3%, fata de 10,6% in aprilie si 12,5% in martie, ceea ce arata ca gradul de informare a cetatenilor fata de subiect a crescut comparativ cu masuratorile precedente", releva cercetarea.

In ceea ce priveste scaderea pragului de validare a referendumului de la 50 la 30%, potrivit sondajului 31,4% dintre romani o considera o masura buna care deblocheaza deciziile, 43,7% o vad ca pe o masura negativa care afecteaza democratia, iar 24,9% au ales varianta nu stiu/nu raspund.

Chestionati cu privire la forma unicamerala sau bicamerala sub care Parlamentul ar trebui sa functioneze, cei intervievati au raspuns in proportie de 41,7% ca vor legislativ bicameral, considerand ca astfel "se evita deciziile abuzive printr-un control mai bun" si in proportie de 40,3% ca vor un legislativ unicameral "in care deciziile se iau mai repede". La aceasta intrebare 18% dintre cei chestionati au ales sa nu raspunda.

Nota red. Opinia ca deciziile se iau mai repede intr-un Parlament unicameral este gresita, deoarece in Parlamentul unicameral se utilizeaza sistemul dublei citiri, adica o lege, dupa ce este finalizata, nu merge la promulgare, ci isi asteapta randul ca sa fie pusa a doua oara pe ordinea de zi, in comisii si in plen. Apoi legea finalizata este supusa ca urmare a unei sesizari controlului de constitutionalitate (facut de CCR). Dar nici atunci legea nu gata, deoarece presedintele poate decide sa o retrimita Parlamentului spre reexaminare, situatie in care se aplica din nou sistemul dublei citiri. Adica o lege poate parcurge circuitul legislativ, intr-un Parlament unicameral, de patru respectiv de sase ori. Adica nu mai repede ci mai lent decat in Parlamentul bicameral.