Presedintele PSD, Victor Ponta, declara ca solicitarea PD-L de declansare a procedurilor de suspendare a lui Mircea Geoana de la conducerea Senatului este nu numai neconstitutionala, ci si contrara Regulamentului acestei Camere.
Ponta precizeaza ca Mircea Geoana a aplicat Regulamentul Senatului si a dorit sa impiedice "un abuz" al PD-L in favoarea aliatilor lor independenti.
"Constat inca o data ca, pentru interesele de sustinere a Guvernului de catre independenti, PD-L le ofera acestora functii importante, avantaje si chiar incalcari de regulamente. Ne vom bate, alaturi de Mircea Geoana, pentru respectarea votului politic dat de cetatenii Romaniei in 2008, vot prin care functia de presedinte al Senatului a revenit Partidului Social Democrat", adauga Victor Ponta.
Ponta solicita puterii "sa lase presiunile parlamentare si sa-si foloseasca majoritatea pentru promovarea unor acte normative care sa puna capat crizei economice si sa ofere masurile sociale atat de asteptate de populatia Romaniei".
Liderul grupului PD-L din Senat, Traian Constantin Igas, a anuntat, miercuri, in plenul Senatului, ca in urma refuzului de a supune la vot cererea independentilor privind locurile in comisii, PD-L va initia procedura de suspendare a lui Mircea Geoana (PSD) din functia de presedinte al Senatului.
Prevederile din Regulamentul Senatului referitoare la revocarea din functie a presedintelui acestui for legislativ au fost declarate neconstitutionale, prin decizia 601 din 2005 a CC, care a motivat ca revocarea acestuia nu poate fi ceruta decat de grupul parlamentar din care face parte.
Conform articolului 30, alineatul 1 din Regulamentul Senatului, revocarea din functie a presedintelui Senatului poate fi propusa la cererea a minimum o treime din numarul total al senatorilor, in cel putin una din urmatoarele imprejurari: incalca prevederile Constitutiei; incalca grav sau in mod repetat prevederile Regulamentului Senatului sau ale Regulamentului sedintelor comune.
Potrivit alineatului 2 al aceluiasi articol, revocarea din functia de presedinte al Senatului poate fi propusa si de jumatate plus unu din numarul total al senatorilor.
Aceste prevederi au fost declarate insa neconstitutionale inca din 2005, prin decizia Curtii Constitutionale numarul 601.
Conform Curtii Constitutionale, "votul acordat presedintelui unei Camere este un vot politic care nu poate fi anulat decat in cazul in care grupul care l-a propus cere revocarea politica a acestuia sau, in cazul unei revocari ca sanctiune, cand acest grup sau o alta componenta a Camerei solicita inlocuirea din functie a presedintelui pentru savarsirea unor fapte care atrag raspunderea sa juridica".
"Aceasta inlocuire se poate face numai cu o persoana din acelasi grup parlamentar, care nu-si poate pierde dreptul la functia de presedinte, dobandit in virtutea rezultatelor obtinute in alegeri, respectandu-se principiul configuratiei politice", mentioneaza CC.
In acelasi sens, Curtea Constitutionala retine ca revocarea din functie inainte de expirarea mandatului produce intotdeauna efecte numai asupra mandatului celui revocat, iar nu si asupra dreptului grupului parlamentar care a propus numirea lui, de a fi reprezentat in Biroul Permanent si, in consecinta, de a propune alegerea unui alt senator in locul devenit vacant.
Conform CCR, neobservarea principiului mentionat si instituirea posibilitatii alegerii unui nou presedinte dintr-un alt grup parlamentar ar avea drept consecinta ca sanctiunea aplicata presedintelui Senatului, revocat din functie, sa se extinda asupra grupului parlamentar care a propus alegerea lui, iar Constitutia Romaniei nu permite aplicarea unei asemenea sanctiuni cu caracter colectiv.