Deutsche-welle-world informeaza: Cine este deranjat de o Romanie a regiunilor? (Autor: Vlad Mixich; Redactor: Petre M. Iancu).
Proiectul de revizuire a Constitutiei a fost finalizat si echipa presedintelui Traian Basescu trebuie sa se pregateasca de razboi. Politicienii opozitiei amintesc deja despre posibilitatea unui boicot parlamentar.
Munitia cea mai periculoasa este noul concept al regiunilor administrative. Deocamdata, singurul proiect cunoscut de reorganizare a regiunilor de dezvoltare este cel initiat de UDMR, care prevede aparitia a 16 regiuni, una dintre ele grupand actualele judete Covasna-Harghita-Mures. Corespondentul nostru la Bucuresti, Vlad Mixich, ne spune cine este deranjat de o Romanie a regiunilor.
Birocratii administratiilor locale ar fi fost singurii inamici ai reorganizarii teritoriale. Cele 41 de judete ale Romaniei ofera o multime de posturi administrative retelelor clientelare specifice aparatului de stat. Reorganizarea va diminua aceste oportunitati, declansand o lupta pentru mentinerea in functii intre gruparile afiliate diferitilor baroni locali. Traian Basescu obtine astfel si beneficii politice, scazand influenta anumitor baroni locali, a caror ascensiune ii deranjeaza pe politicienii "de la centru", castigatorii devenind insa si mai puternici decat astazi.
Reorganizarea va alimenta insa discursurile nationalist-extremiste, o posibila regiune Harghita-Covasna-Mures fiind interpretata de unii ca un pas decisiv spre autonomia teritoriala a zonei. Insa Traian Basescu a explicat cu justete ca o astfel de reorganizare va transforma optiunea autonomiei teritoriale intr-o cauza fara fond. In regiune exista deja o autonomie culturala pronuntata, cea administrativa nefacand altceva decat sa completeze tabloul unei descentralizari practicate cu succes la nivelul intregii Uniuni Europene.
De altfel aceasta pare a fi miza reala a introducerii conceptului de regiuni. Modelul judetelor, aplicat de Romania, a fragmentat ineficient distribuirea resurselor financiare, Romania fiind, alaturi de Portugalia, Polonia si Estonia, tara europeana in care inegalitatile teritoriale sunt cele mai pronuntate. Daca regiunea vestica si nord-vestica a Romaniei au un PIB/cap de locuitor comparabil cu cel din Cehia sau Portugalia, sud-estul Romaniei este mentionat constant in topul celor mai sarace 10 regiuni din Europa.
Dar simpla metamorfoza a judetelor in regiuni nu va fi suficienta, adevarata problema fiind dependenta politicilor regionale de cele centraliste. In Romania, guvernul central impune taxele si le colecteaza pentru a le redistribui ulterior, in timp ce guvernele locale din Olanda, Elvetia sau Suedia isi colecteaza singure taxele, avand un grad de independenta financiara foarte ridicat.
Guvernul Boc a incercat sa demareze un proces de descentralizare in anumite domenii, dovedindu-se insa inconsistent. Cel mai bun exemplu este descentralizarea din sistemul medical unde, desi autoritatile locale sunt responsabile de buna-functionare a spitalelor, primariile si consiliile judetene nu au atributii legale de negociere a contractelor dintre Casele de Asigurari de Sanatate si spitale. Cu alte cuvinte, primarii sunt responsabili, dar nu pot controla banii.
Deocamdata, cei mai redutabili adversari ai acestei reorganizari administrative nu sunt birocratii sau extremistii, ci legiuitorii incompetenti ai Romaniei.