Prezentam prima parte a discursului primarului Capitalei, Sorin Oprescu, despre platforma sa program, sustinut Joi:

Lamuriri in legatura cu propria platforma program electorala

"Au trecut 3 saptamani din aceasta campanie si, din pacate, ceea ce spuneam la inceput s-a adeverit: se lanseaza prea putine proiecte pentru oras, dar se arunca multe galeti cu noroi la adresa Primarului in functie; se propun putine masuri care sa vizeze interesul bucurestenilor, dar in schimb se lanseaza multe mizerii si atacuri descalificante; se vorbeste putin despre viata de zi cu zi a oamenilor, dar in schimb se minte cu nonsalanta, in incercarea de a manipula opinia publica.
Am uneori senzatia ca multi dintre cei care candideaza pentru fotoliul de Primar general ii subestimeaza pe bucuresteni.
Unii dintre candidati, nu o sa dau nume, cred probabil ca bucurestenii nu stiu care sunt, de fapt, atributiile Primarului general, ce poate face si ce nu poate face acesta, si arunca pe piata tot felul de fantezii, de la gratuitatea transportului public de persoane, pana la reducerea cu 25% a facturilor la incalzire.
Se minte, spre exemplu, cand se vorbeste despre numarul de parcari construite sau amenajate in ultimii ani. In acest mandat am facut mai mult decat sa trasez doua linii pe asfalt cu bidineaua si sa spun ca este loc de parcare, asa cum s-a facut pana nu demult.
Am conceput primul sistem public de parcari moderne din Capitala, am creat proiecte, am gasit si formula de finantare (parteneriat public-privat) si ne-am apucam de treaba.
Prin finalizarea, in perioada imediat urmatoare, a parcajelor de la Universitate si de la Arena Nationala, lucrari executate exclusiv in mandatul meu, Bucurestiul va avea peste 1.700 de locuri de parcare in plus, 420 la Universitate si 1300 la Arena Nationala. Ei vorbesc, eu fac.
Disperarea unora este atat de mare, incat nu se dau in laturi de la nimic. Se vorbeste spre exemplu despre patrimoniul orasului si despre bd. Uranus in totala necunostinta de cauza.
Le recomand celor ce si-au descoperit peste noapte dragostea fata de cladirile si monumentele Bucurestiului, sa citeasca istoria orasului.
Vor descoperi ca proiectul bd. Uranus nu s-a nascut ieri si ca realizarea lui are multiple efecte benefice pentru oras, de la fluidizarea traficului, la cresterea potentialului zonei si implicit a sanselor ca vechile cladiri cu valoare istorica sa fie consolidate si reabilitate.
o In cazul bd. Uranus nu s-a facut nimic fara aprobarea Ministerului Culturii. Pentru orice piatra mutata s-a cerut si s-a primit avizul ministerului. Legea este cea care guverneaza constructia acestei importante artere.
Traiesc uneori cu senzatia ca unii oameni nu au nicio limita, si nici macar simtul ridicolului nu ii opreste in demersul de a murdari spatiul public. Mi se pare pur si simplu jenant ca tocmai cei care, in aproape 4 ani, au inregistrat contra-performanta de a atrage doar 6% din fondurile europene sa acuze pe cineva pe acest subiect.
Vreau sa le spun contracandidatilor mei ca nu le mai merge cu minciuna. Cine spune ca in acest mandat s-au facut doar trei strazi din cele 16 cate sunt in Centrul Istoric incearca sa-i pacaleasca pe bucuresteni. Eu vin cu fapte, cu date, cu dovezi concrete.
o Cine isi aduce aminte cum era Centrul Vechi in 2008 are in fata ochilor strazi rascolite si abandonate, adevarate cratere in inima Bucurestiului.
o Conform contractului incheiat inca din 2006, Centrul Istoric trebuia finalizat in 2008 de predecesorul meu si de echipa sa!
o Nu trebuia sa vina Oprescu sa-l termine, daca cei de dinaintea mea s-ar fi tinut serios de treaba, l-ar fi terminat ei inca din 2008. Nu au facut-o!
Situatia in 2012 arata asa:
o 16 strazi si 3 piatete au beneficiat de lucrari de reabilitare si refacere a intregii structuri stradale si a retelei de apa, canal, electricitate, completat cu introducerea sistemului de canalizatie pentru telecomunicatii.
o Restul e tacere, minciuna si dorinta unora de a epata, de a atrage atentia asupra lor intr-un mod cu totul nemeritat.
In aceste conditii, cu cine sa ies in confruntare? Ce as putea dezbate cu oameni care nu cunosc legea, nu citesc proiectele, nu stiu nici macar care e bugetul Municipalitatii? Prefer sa vorbesc, ca si pana acum, cu bucurestenii.
Eu am propus o Platforma program ce trece dincolo de confruntarea electorala si de interesele pe termen scurt ale partidelor politice.
SERVICII PUBLICE
Costul vietii in Bucuresti este influentat de calitatea serviciilor publice si a utilitatilor. Investitia in utilitati mai bune (apa, canal, caldura, curatenie, gaze, telecomunicatii), precum si servicii publice mai bune inseamna bani mai putini cheltuiti de fiecare dintre noi. Inseamna mai multa sanatate, inseamna servicii de calitate, care converg spre un oras civilizat.
In toate aceste directii, parghiile de interventie si control ale Primarului General sunt limitate. A fost si este nevoie de implicarea Consiliului General si a Guvernului Romaniei pentru garantarea unor costuri mai mici si a unor standarde mai inalte pentru toate aceste servicii publice.
Serviciul de productie, transport, distributie si furnizare a energiei termice
Acest serviciu este realizat de RADET care, din punct de vedere administrativ, este in subordinea Consiliului general si este condus de un Consiliu de Administratie numit din reprezentanti ai CGMB si de un directorat executiv.
Spun toate aceste lucruri deoarece bucurestenii trebuie sa stie ca factura lor la incalzire depinde pe de o parte de propunerile si intiativele Primarului general, iar pe de alta parte de deciziile Consiliului general.
Ceea ce am propus si voi propune in continuare vizeaza doua obiective majore:
o Cresterea independentei energetice a Municipiului Bucuresti, cu efecte directe asupra scaderii cheltuielilor populatiei cu utilitatile publice.
o Eficientizarea si modernizarea serviciul de productie, transport, distributie si furnizare a energiei termice, din nou, cu efecet directe asupra scaderii facturii.
Pentru aceasta se impun urmatoarele:
1. Taierea, prin decizie a Guvernului, a penalitatilor RADET catre Elcen.
2. Realizarea serviciului integrat (productie, transport, distributie), prin transfer catre municipalitate a CET-urilor detinute de ELCEN.
3. Delegarea serviciului integrat unui operator care este obligat sa faca investitiile necesare, activele ramanand publice (in proprietatea municipalitatii).
Toate aceste masuri sunt necesare nu pentru ca asa spune sau vrea Oprescu, ci pentru ca ele vor avea ca efect reducerea pretului Gcal la populatie, adica facturi mai mici.
In plus, prin modernizarea si eficientizarea sistemelor, bugetul Capitalei va fi degrevat de o parte importanta a sarcinii de asigurare a subventiei pentru populatie.
Sistemul de iluminat public stradal, architectural si monumental
Obiectivele pe care le avem in acest domeniu vizeaza:
o Consolidarea intregii infrastructuri
o Reunirea intr-un Serviciu integrat a iluminatului stradal, arhitectural si monumental.
Prin satisfacerea acestor obiective vom asigura investitiile necesare astfel incat sistemul de iluminat public sa raspunda nevoilor actuale ale orasului si ale locuitorilor sai.
Serviciul de salubrizare, igienizare si managementul deseurilor
Serviciul este organizat la nivelul sectoarelor Municipiului Bucuresti, fiind finantat din bugetele consiliilor locale; aceasta descentralizare face ca PMB sa aiba un rol minor pentru ca principala sarcina revine detinatoarelor de contract, respectiv primariile de sector (exceptie face sectorul 5).
Cresterea gradului de salubrizare in Municipiului Bucuresti si asigurarea unor servicii de calitate pentru toti cetatenii orasului au reprezentat si vor reprezenta prioritati clare in activitatea Municipalitatii.
(Va urma)