Gabriela Firea,senator PSD de Ilfov, a sustinut o declaratie politica intitulata: "Nu mai obligati primarul sa semneze ca... primarul!", pe care o puteti citi in continuare.

S-a impamantenit pe la noi, din vremuri de demult, o vorba: "semneaza ca primarul". Dincolo de caracterul ironic, zicerea respectiva desemneaza, cel putin in zilele noastre, o realitate. Primarii si, prin extensie, presedintii de Consilii Judetene, sunt obligati sa semneze toate actele emise de institutiile in fruntea carora se afla, pentru ca altminteri respectivele acte nu ar putea fi investite cu formula administrativa. Mai mult, si de fapt aici intervine problema, primarii sunt responsabili, administrativ, civil si penal pentru ceea ce semneaza, chiar in conditiile in care este vorba de documente cu caracter tehnic sau juridic.
Potrivit Legii 215/2001, printre atributiile primarului si ale viceprimarului nu se regasesc verificarea si intocmirea continutului documentatiilor tehnice, obtinerea de avize si acorduri cerute prin certificatul de urbanism, analiza proiectelor depuse pentru autorizare in vederea constatarii indeplinirii tuturor cerintelor si conditiilor urbanistice. Și asta pentru un motiv cat se poate de simplu, izvorat chiar din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, care prevede la art. 4 ca "au dreptul de a fi alesi consilieri, primari sau presedinti ai consiliilor judetene cetatenii cu drept de vot care au implinit, pana in ziua alegerilor inclusiv, varsta de cel putin 23 de ani, daca nu le este interzisa asocierea in partide politice". Rezulta, in mod cert, ca legea nu conditioneaza ca primarul sa aiba studii de specialitate, intr-un anumit domeniu, care sa-i permita sa verifice documentele pe care le semneaza... ca primarul. Am depus, in acest sens, un amendament, impreuna cu domnul senator Darius Valcov, presedintele Comisiei de administratie publica, pe care ne-am dori sa-l sustina majoritatea parlamentarilor.
Pentru a inlatura aceasta stare de fapt, se impune modificarea legislatiei referitoare la raspunderea primarului in raport cu actele normative: Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, Legea nr. 215/2001 privind administratia publica locala si Legea nr. 273/2006 privind finantele publice, in sensul ca trebuie sa se clarifice faptul ca "prin semnatura sa, primarul investeste cu formula administrativa documentele intocmite de specialisti". Mai mult, Primarul trebuie sa poata delega atributiile ce ii sunt conferite de lege si alte acte normative viceprimarului, secretarului unitatii administrativ-tritoriale, conducatorilor structurilor sau personalului din aparatul de specialitate, in raport de competentele ce le revin in domeniile respective.
Argumente in acest sens pot veni si din practica unor tari europene cu administratie moderna si cu bogate traditii democratice, unde pe de o parte, emiterea unor acte administrative este in competenta directa a unor structuri din subordinea primarului, iar pe de alta parte, se utilizeaza institutia juridica a delegarii de competenta.
Spre exemplu in Belgia, o parte din atributiile ce se gasesc la noi in sarcina primarului, sunt in competenta unui colegiu municipal. In Bruxelles, de pilda, acest colegiu este format din 10 membri, fiecare fiind specializat intr-un anumit domeniu.
In Franta, este utilizata pe larg delegarea de competenta, sarcinile sefului autoritatii locale putand fi delegate nu numai adjunctului acestuia, dar si la nivele inferioare.
Exista si alte modificari ale legislatiei care se impun pentru a imbunatati activitatea in administratia publica locala. De exemplu, potrivit aceleiasi legi 215/2001, primarul este cel care raspunde de ordinea publica si siguranta cetateanului in cadrul administrativ teritorial pe care il conduce, este necesara modificarea legii 155/2010 privind Politia Locala, astfel incat aceasta structura sa devina una care sa actioneze in raport de realitatile concrete ale localitatii, realitati care sunt cunoscute cel mai bine de catre primar.
Iar pentru asta este imperios necesar ca atributiile de ordine publica si circulatie pe drumurile publice sa treaca de la Inspectoratul General al Politiei Romane la Politia Locala, iar politistii locali sa beneficieze de aceleasi drepturi ca si cei incadrati in Ministerul de Interne.
Va propun, stimati colegi, sa-i ajutam pe primari si pe presedintii de Consilii Judetene sa scape de hartuiala birocratica si sa se ocupe de lucrurile care conteaza cu adevarat pentru comunitatile lor si pentru care au fost alesi de cetateni.