Costul de executie a pasajului subteran din centrul Craiovei a fost redus cu o treime dupa ce primariei i s-a trasat limita de finantare pentru fiecare proiect de infrastructura din cadrul Programului Operational Regional - Axa 1. Culmea este ca surplusul nu era justificat.

Pasajul bulevardul Carol I - strada Aries, pe sub strada A.I. Cuza, se poate face cu 22,45 milioane de euro, arata specialistii din Primaria Craiova, care anul trecut sustineau o varianta de executie de 34,4 milioane de euro, suma fara baza nici macar in studiul de fezabilitate. Compartimentul de proiecte al primariei a trebuit sa modifice indicatorii tehnico-economici dupa ce, saptamana trecuta, au aflat ca nu pot obtine aviz de finantare decat pentru devize de maximum 90 de milioane de lei pentru fiecare proiect depus in cadrul Programului Operational Regional - Axa 1, poli urbani de crestere. Functionarii nu scot un cuvant despre diferenta de pret si nici despre cei 240.000 de euro pe care craiovenii i-ar fi platit in plus in cazul devizului de 34,4 milioane de euro, avand in vedere ca 2% din valoarea acestuia trebuie finantata de autoritatea locala. "Ulterior aprobarii principalilor indicatori (...) a fost lansat Ghidul Solicitantului (...). In cadrul acestui document au fost prevazute restrictii financiare legate de faptul ca valoarea maxima a unui proiect ce vizeaza reabilitarea infrastructurii publice nu trebuie sa depaseasca 90 de milioane de lei", se arata in referatul intocmit de Serviciul elaborare proiecte si programe de dezvoltare al Primariei Craiova. Nici o fundamentare a surplusului scos din pix. "Am inteles ca diferenta provine din modul de executie, in special, si din lucrarile de deviere a unor retele, care acum se scot din pret. Adica nu se mai sapa pe sub pamant, asa cum se stabilise, ci de la suprafata", spune viceprimarul Teodor Sas. "Nu am alte detalii decat cele publice despre proiect. Mi s-a explicat ca partea cea mai mare din diferenta este contravaloarea lucrarilor la retele, care initial fusesera prinse in proiect, dar care nu sunt eligibile. Nu cred insa ca acestea pot costa 12 milioane de euro", afirma arhitectul-sef al Craiovei, Mircea Diaconescu. Sever Bordu, directorul Directiei programe de dezvoltare, proiecte, nu a putut fi contactat.

Cine pierde?

Ciudat este ca indicatorii propusi acum sunt exact cei prezentati de autorul studiului de fezabilitate anul trecut, ca varianta optima de executie. "Solutia recomandata este varianta I, care presupune realizarea pasajului subteran cu sectiune transversala rectangulara cu executie la zi (...)", se arata in studiul de fezabilitate de anul trecut. Avantajele variantei I, in opinia expertilor, sunt, in principal, costul "mult redus" si timpul de executie mult mai scurt decat in varianta II, cu sapatura pe sub pamant. "Devizul general al proiectului pentru Varianta I (...) are valoarea de 22.450.199 de euro (cu TVA) echivalentul a 87.555.773 de lei (cu TVA) (...)", mai scrie in studiul de fezabilitate. Sfaturile din studiul platit cu bani grei nu au fost urmate insa de inginerii de la Directia programe de dezvoltare, care au agreat alte calcule, conform carora pasajul poate fi construit cu 130.282.563 de lei, reprezentand 33.405.190 de euro (cu TVA). Si mai ciudat este ca, daca viceprimarul Sas a fost corect informat si diferenta vine din comparatia variantelor, atunci suma inaintata nu se regaseste nici macar la varianta a doua de executie, cea mai costisitoare, cu sapatura in subteran, al carei deviz era estimat in studiul de fezabilitate la 29.716.611 euro. Cert este ca, daca cineva isi dorea sa puna mana pe 35 de milioane de euro, va prinde doar 23.