Presedintele Traian Basescu a participat ieri, pentru aproximativ doua ore, la sedinta de guvern de la Palatul Victoria. Seful statului a declarat ca este nemultumit de nerespectarea unor angajamente ale Romaniei in relatiile externe, dar si de anumite "probleme interne".

Sedinta de guvern de ieri a inceput cu o prezentare din partea secretarului general al Guvernului, Radu Stroe, a unui material elaborat de Comisia Nationala de Prognoza si distribuit ministrilor. Dupa aceasta scurta prezentare, premierul Tariceanu a afirmat ca materialul respectiv ar putea fi prezentat public saptamana viitoare. In acel moment, presedintele Traian Basescu a inter-venit in discutie, precizand ca problema Comisiei Nationale de Prognoza este una interna si ca el este preocupat in principal de nerespectarea unor angajamente pe plan extern.
"Astea sunt probleme pe care le rezolvati dupa. Problema mea este nerespectarea angajamentelor asumate in relatiile externe si la realitatea a ceea ce se intampla dupa vizitele in exterior. Apoi voi face unele referiri la problematica interna cu efecte in nerespectarea angajamentelor europene", a spus Basescu. El s-a referit la un dosar pe care l-a primit in contextul vizitei efectuate in China, in primavara anului trecut. "Primul lucru cu care as vrea sa incep este China. Cand am plecat in vizita de stat in China, am primit un dosar", a spus Basescu. In vizita efectuata in China, in martie 2006, presedintele Traian Basescu a anuntat ca autoritatile de la Beijing au stabilit trecerea la o politica de diminuare a deficitului balantei comerciale dintre Romania si China, dand prioritate achizitiei de marfuri de pe piata romaneasca si solicitand intocmirea unei liste de marfuri care pot fi importate.

Guvernul ar putea pierde fonduri UE

Totodata, Basescu a cerut Guvernului sa accelereze reforma in sectorul agricol, aratand ca Romania risca sa piarda fonduri UE din cauza intarzierilor inregistrate in diferite sectoare. Premierul Calin Popescu- Tariceanu i-a spus presedintelui ca problemele existente in agricultura sunt descoperite acum de Guvern deoarece fostul ministru de resort, Gheorghe Flutur, ar fi prezentat in perioada mandatului date incorecte. Basescu a amintit insa ca, in perioada in care Gheorghe Flutur era ministru, reprezentantii Guvernului au respins criticile sale referitoare la stadiul reformei in agricultura. Tariceanu a declarat marti ca Flutur a raportat date false in ceea ce priveste gradul de acoperire la nivel national al Agentiei de Plati si Interventie in Agricultura. Acuzatiile au fost respinse de fostul ministru, care a apreciat ca premierul a fost fie dezinformat, fie a inteles gresit situatia.

Vosganian, somat sa prezinte contractele de energie

In acelasi timp, presedintele Traian Basescu a cerut ministrului Economiei, Varujan Vosganian, sa prezinte public contractele de energie semnate in mandatul fostului ministru Dan Ioan Popescu si sa verifice modul in care aceste intelegeri au fost incheiate. Dan Ioan Popescu (PC) a condus Ministerul Economiei si Comertului (MEC) in 2001-2004, perioada in care era membru PSD. Basescu s-a referit in sedinta Executivului si la memoriul Alro, precizand ca nu a trimis documentul la Guvern pentru ca producatorul de aluminiu sa primeasca energie mai ieftina.
Basescu a aratat totodata ca ar trebui verificat modul in care a fost modernizat sediul MEC in urma a unei licitatii derulate in perioada 2002-2003. Ministrul Varujan Vosganian a afirmat, la sfarsitul lui ianuarie, ca a discutat cu ministrul Justitiei, Monica Macovei, pe tema prezentarii contractelor de furnizare a energiei electrice, concluzia fiind ca acestea pot fi facute publice doar cu acordul partenerului privat. El a precizat atunci ca, dupa ce va avea un centralizator al tuturor contractelor comerciale, va trimite presedintelui si premierului toate contractele de furnizare a energiei. Saptamana trecuta, Vosganian a declarat ca nu va face niciun demers pentru stoparea unor tranzactii cu energie aflate in derulare, considerand ca o astfel de interventie ar fi un act de agresiune in piata de electricitate.